مردم مالک و حافظ موسیقی عاشورایی هستند
کد خبر: 1321527
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۶
پیروز ارجمند:

مردم مالک و حافظ موسیقی عاشورایی هستند

گروه هنر: موسیقی عاشورایی مصرف‌کنندگانی دارد که خود مردم هستند، موارد استفاده از این نوع موسیقی در حسینیه‌ها و تکایا و مساجد است که از شأن و مرتبه خاصی برخوردار است، در نتیجه مردم بزرگترین پاسبان و حافظ این موسیقی اصیل و فاخر خواهند بود.


پیروز ارجمند، مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد خاستگاه موسیقی عاشورایی گفت: این موسیقی از میان توده مردم و براساس اصطلاحاً دم‌هایی که آنها در مراسم عزاداری و سینه‌زنی مورد استفاده قرار می‌دادند برخاسته است لذا شأن آن استفاده در مراسم عزای ائمه معصومین(ع) به ویژه امام‌حسین(ع) بسیار والا و ارزشمند است.



وی ادامه داد: این شأنیت به آن سبب است که مردم عرق و علاقه خاصی به اصل واقعه عاشورا و سلحشوری یاران امام‌حسین(ع) داشته و دارند ضمن آنکه به سبب مورد استفاده قرار دادن این موسیقی در مکان‌های خاصی همچون مساجد، تکایا و حسینیه‌ها، شکل و محتوای آن باید به گونه‌ای باشد که لطمه‌ای به قداست و ارزش آن نزند.



موسیقی عزا تحت تأثیر فرهنگ عربی و ترکیه و موسیقی وارداتی غربی است



این مدرس دانشگاه تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر نوعی مرثیه‌خوانی همراه با موسیقی و مارش عزای حسینی باب شده است که صرفنظر از اینکه پاپ و مردمی است و باید به همین منوال هم باشد اما از موسیقی اصیل و ریشه‌دار ایرانی خارج شده است و تحت تأثیر فرهنگ‌های عربی، ترکیه و بخشی نیز موسیقی وارداتی غربی قرار گرفته است که این هجمه موجب آن شده است که از ارزش و اعتبار و همچنین اصالت این موسیقی کاسته شود.



ارجمند در ادامه گفت: علاوه بر اینها بحث دیگری که در زمینه موسیقی عاشورایی مطرح است اینکه در سال‌های اخیر ادبیات و مضامین عاشورایی که حاوی مقاتل و شرح وقایع کربلاست از مآخذی انتخاب می‌شوند که عاری از سندیت و اصالت تاریخی هستند و با توجیه عوام‌گرایی و توجه به این مسئله که مردم  را می‌توان با پرداختن به این مسائل ارضای احساسی و عاطفی کرد متأسفانه به این مسئله دامن می‌زنند.



هنوز در موسیقی نواحی و مقامی  بارقه‌هایی از پرداختن به موسیقی اصیل تعزیه دیده می‌شود



وی با اشاره به اینکه البته هنوز بارقه‌هایی از پرداختن به موسیقی اصیل تعزیه و اقامه درست عزاداری را می‌توان در موسیقی نواحی و مقامی ایرانی مشاهده کرد تأکید کرد: با این وجود این پیشروی بی‌رویه نوعی از موسیقی غلط عاشورایی معضل و تهدید بزرگی برای تحریف ساختار و محتوای عزاداری محسوب می‌شود و باید جلوی آن را گرفت.



مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری افزود: همانگونه که در ابتدای این مصاحبه گفتم صاحبان اصلی این نوع موسیقی از آنجا که بیشترین استفاده را از آن دارند، مردم هستند و تا مردم نخواهند که جلوی این بدعت در زمینه پرداختن به موسیقی عاشورایی گرفته نشود، نهادهای متولی نخواهند توانست کاری از پیش ببرند.



نهادهای متولی تنها می‌توانند حساسیت در جامعه در انتخاب موسیقی اصیل عزداری ایجاد کنند



ارجمند در پایان گفت: نهادهای متولی همچون ارشاد، حوزه هنری و حتی رسانه ملی تنها می‌توانند با پرداخت مناسب با پشتوانه پژوهشی به احیای سنت‌های رایج و مرسوم موسیقی عاشورایی بپردازند تا به این وسیله گونه‌های فاخری از موسیقی عزا معرفی شود که با ایجاد حساسیت بیشتر میان توده مردم، آرام آرام سلایق و ذائقه آنها به سوی استفاده از نوع فاخر، اصلی و ارزشی نغمات عاشورایی متمایل شود.



 

captcha