اوقاف خوزستان برای موفقیت ۴۳ هزار متسابق قرآنی چه برنامه‌ای دارد؟
کد خبر: 2615335
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷

اوقاف خوزستان برای موفقیت ۴۳ هزار متسابق قرآنی چه برنامه‌ای دارد؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: بر اساس اعلام مسئولان اوقاف خوزستان بیش از ۴۳ هزار نفر در مرحله شهرستانی مسابقات اوقاف استان شرکت داشتند. با نزدیک شدن به برگزاری مسابقات این سؤال مطرح می‌شود که اوقاف خوزستان برای حضور موفق این تعداد شرکت‌کننده در مرحله شهرستانی و استانی چه برنامه‌ریزی کرده است؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مرحله شهرستانی سی و هفتمین دوره مسابقات حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم اوقاف قرآن در اغلب شهرستان‌های استان خوزستان به پایان رسید و این در حالی است که برخی از شهرستان‌ها همچون خرمشهر و آبادان موفق به برگزاری این مرحله از مسابقات نشده‌اند.

بر اساس گزارش کارشناس مرکز امور قرآنی اداره‌کل اوقاف خوزستان بیش از 43 هزار نفر در مرحله شهرستانی این مسابقات حضور داشتند که این آمار نشان‌دهنده گستره فعالیت‌های قرآنی میان مردمان خوزستان بوده است.

این روزها و با پایان یافتن مرحله شهرستانی این مسابقات تب و تاب برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن بالا رفته است، به عبارتی با توجه به این موضوع که مسابقات قرآن اوقاف مهم‌ترین رویداد قرآنی استان است همه خود را برای حضور پررنگ و موفق در این رقابت‌ها حاضر می‌کنند.

به اذعان بسیاری از فعالان قرآنی خوزستان مرحله استانی سی و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان در سال گذشته با کیفیت مناسبی برگزار شد و به قولی می‌توان گفت با تغییر و تحولی اساسی همراه بود که این مهم مدیون زحمات بسیاری از قرآنیان استان خوزستان و مسئولان قرآنی اداره‌کل اوقاف خوزستان است.

در این بین توجه به برخی نکات در برگزاری مسابقات می‌تواند در بهبود وضعیت برگزاری مسابقات تاثیرگذار باشد که اگر مسئولان برگزاری این مسابقات به آن توجه داشته باشند می‌توان کیفیت بهتری را شاهد باشیم.

تأثیر برگزاری کارگاه‌های آموزشی  و داوری
مهم‌ترین موضوعی که سال‌هاست در مسابقات قرآنی استانی مغفول مانده است و توجهی به آن نمی‌شود برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان رشته‌های مختلف مسابقات قرآنی است که به جرأت می‌توان گفت در صورت برگزاری این کارگاه‌های آموزشی قطعاً کیفیت قرائت‌های این مسابقات افزایش می‌یابد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای متسابقان دارای چندین مزیت هم برای خود مسابقات و هم برای جامعه قرآنی خوزستان است. آشنایی با قوانین مهم داوری و نحوه داوری‌های مسابقات قرآن مهم‌ترین موضوعی است که بسیاری از شرکت‌کنندگان از نوع این داوری‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. برگزاری کارگاه آموزشی قوانین داوری، کمک شایانی در امر الا بردن کیفیت مسابقات قرآن خواهد کرد.

این نوع کارگاه‌ها می‌تواند با تشخیص کارشناسان خبره داوری و قرآنی خوزستان در مدت زمان‌های مختلفی ارائه شود که بهترین زمان‌ها برای برگزاری این کارگاه‌های آموزشی دو روزه است که این موضوع مطمئناً میان شرکت‌کنندگان برای حضور پررنگ‌تر در این مسابقات ایجاد انگیزه می‌کند.

یکی از مهم‌ترین دلایل ضعف نمایندگان خوزستان در مسابقات کشوری آشنانبودن با تفاوت تلاوت‌های مجلسی و مسابقه‌ای است که این موضوع می‌تواند در کارگاه‌های آموزشی قبل از برگزاری این مسابقات ساماندهی شود. مدت زمان و نوع تلاوت مهم‌ترین تفاوت‌های قرائت‌های مجلسی و مسابقه‌ای است.

اما نکته سومی که می‌توانیم در برگزاری این کارگاه‌های آموزشی به آن اشاره کنیم تجمع همه فعالان و شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن در یک محل بوده است که از این حضور و تجمع می‌توان استفاده‌های فراوانی را حاصل شد. کم کردن فضای رقابت میان شرکت‌کنندگان از مهم‌ترین دست‌آورد‌های برگزاری کارگاه‌های آموزشی خواهد بود.

به گفته بسیاری از کارشناسان قرآنی بانوی خوزستان کیفیت قرائت‌های بانوان در مسابقات قرآن مرحله شهرستانی سی و هفتمین دوره بسیار پایین بوده است که می‌توان با برگزاری کارگاه‌های ویژه بانوان از ضعف بانوان خوزستانی کاسته شود و این امکان فراهم شود که بانوان خوزستانی در مسابقات قرآن کشوری صاحب رتبه‌های نخست شوند که این موضوع با توجه به استعدادهای قرآنی خوزستان چندان دور از دسترس نیست و نخواهد بود.

نکته دیگری که در بیشتر فعالیت‌های قرآنی خوزستان باید به آن توجه داشته باشیم استفاده از فعالان و قاریان برتر مسابقات قرآن در محافل مختلف قرآنی بوده که متأسفانه این موضوع به جد فراموش شده است و این موضوع باعث کاهش انگیزه قرآنیان از شرکت در مسابقات می‌شود.

قرآن؛ چتر رحمتی برای تجمع قرآنیان
اما پس از گفتن بسیاری از مطالبی که به ظاهر برگزاری این مسابقات اهمیت دارد می‌توان این موضوع را مطرح کرد که آیا قرآن این کتاب هدایت بشر توانایی اتحاد همه قرآنیان استان خوزستان را زیر چتر رحمت خود دارد؟

بر این اساس در مهم‌ترین رویداد قرآنی استان خوزستان می‌توان این فضا را ایجاد کرد که جای اعتراض به نحوه داوری‌ها، برگزاری مسابقات و ... به اهمیت موضوع تشکیل جامعه قرآنی واحد در خوزستان اشاره کرد که به جرأت می‌توان گفت مسابقات قرآن این قابلیت را دارد که موضوع اتحاد جامعه قرآنی خوزستان را در خود جمع کند.

نکته دیگری که در این راستا می‌توان به آن اشاره کرد ترویج موضوع سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی تبیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری بوده است که این موضوع می‌تواند در روزهای برگزاری مسابقات قرآن در قالب نمایشگاه‌های سبک زندگی برگزار شود و از آن برای تشکیل جامعه قرآنی استفاده کرد.

captcha