حاشیه‌نگاری برگزاری مسابقات قرآن در فارس/ غیبت پررنگ متسابقان شهرستان‌ها
کد خبر: 2636104
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱

حاشیه‌نگاری برگزاری مسابقات قرآن در فارس/ غیبت پررنگ متسابقان شهرستان‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: سی و هفتمین دوره مسابقات حفظ،‌ قرائت،‌ ترتیل، ابتهال، اذان، تواشیح در بخش آقایان در استان فارس در حالی برگزار شد که غیبت متسابقان شهرستان‌ها در این دوره از رقابت‌ها پررنگ بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، سی و هفتمین دوره مسابقات حفظ،‌ قرائت،‌ ترتیل، ابتهال، اذان، تواشیح در بخش آقایان طی روزهای 4 و 5 دی‌ماه در استان فارس برگزار شد.

محل برگزاری این مسابقات در صبح روز پنجشنبه، 4 دی به دلیل همزمانی با برگزاری همایش یاوران وقف و تجلیل از 110 واقف استان فارس در حرم مطهر حضرت علی‌‌بن‌ حمزه(ع) بود که متسابقان رشته اذان در این بقعه متبرکه به رقابت پرداختند.

این مسابقات در بعد از ظهر روز پنج‌شنبه در رشته قرائت تحقیق در محل سالن عترت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس در شیراز با تأخیر 45 دقیقه‌ای ادامه یافت.

در این بخش چهره‌ها و قاریان برجسته استان فارس مشاهده می‌شدند که همگی با اشتیاق فراوان به دقت تلاوت یکدیگر را در حین اجرای مسابقه گوش می‌دادند به نحوی که زمانی خبرنگار ایکنا از آنان درخواست مصاحبه می‌کرد، همگی نظرشان بر این بود که ابتدا تلاوت دوستان خود را بشنوند و سپس برای مصاحبه حاضر خواهند شد.

اشتیاق قاریان جوان فارس جهت شنیدن اشکالات خود از زبان داوران

یکی دیگر از رویدادهای که نظر خبرنگار ما را جذب کرد، اشتیاق متسابقان در شنیدن اشکالات و نقاط ضعف خود از داوران به خصوص اساتید برجسته اعزامی از تهران چون رحیم خاکی و سعید رحمانی بود که اکثر قریب به اتفاق آنان در زمان‌های استراحت، به نزد این اساتید آمده و نظرشان را درباره تلاوت خود جویا می‌شدند و این اساتید نیز با روی گشاده و رغبت هرچه تمام‌تر به صورت دقیق مشکلات هر کدام را بیان کرده و راهکارهای رفع این اشکالات را بیان می‌کردند.

رقابت متسابقان در این بخش تقریباً تا اذان مغرب و عشا به طول انجامید اما این مسابقات در صبح روز جمعه، 5 دی در همان مکان با حضور متسابقان رشته حفظ و قرائت ترتیل آغاز شد.

غیبت اکثر متسابقان شهرستان‌ها در این دوره از مسابقات

متأسفانه در این بخش شاهد غیبت اکثر متسابقان شهرستان‌های فارس بودیم که گرچه غیبت در رشته‌های تحقیق و اذان نیز وجود داشت اما در این دو رشته حفظ و ترتیل این غیبت‌ها بیشتر محسوس شد. شاید یکی از دلایل آن عدم اسکان متسابقان از سوی اداره اوقاف بود که در نامه خود به شهرستان‌های مختلف اعلام کرده بود که با توجه به برگزاری این مسابقات طی دو روز، اسکانی در نظر گرفته نشده است تا متسابقان زمان رفت و آمد خود را به دقت تنظیم کنند.

با این وجود برخی از متسابقان شهرستان‌ها به نزد رحیم خاکی، سرپرست هیئت داوران این دوره از مسابقات رسیده و اعتراض خود را اعلام داشتند که به دلیل بعد مسافت نتوانستند به موقع برای مسابقه حضور یابند تا شاید ارفاقی برای گرفتن آزمون از آنان به عمل آید لذا تا آنجا که عذر افراد برای تأخیر موجه بود، از سوی مسئولان پذیرفته و از آنان آزمون به عمل آمد با این تأکید که همه افراد در مقابل قانون یکسان هستند.


مسابقات این بخش تقریبا تا ساعت 12:30 ادامه داشت و بعد از آن استراحتی برای نماز و ناهار به متسابقان و داوران داده شد و سرانجام در ساعت 14:30 رقابت‌ها در رشته ابتهال و تواشیح آغاز شد.
در این بخش سالن جمعیت بیشتری نسبت به رقابت‌‌های قبلی داشت زیرا بعضاً خانواده‌های افراد گروه‌های تواشیح نیز برای تماشا در سالن حضور یافتند.

اجرای زیبای گروه‌های تواشیح و ابتهال

اجرای زیبای ابتهال و تواشیح متسابقان، تماشاگران را به وجد آورده بود و هر کسی به نحوی درباره نوع اجرای آنان صحبت می‌کرد تا اینکه در نهایت این مسابقات در ساعت 19 روز جمعه، 5 دی پایان یافت.

مسئولان اوقاف، زمینه حضور تمام مشتاقان را برای حضور در مسابقات فراهم آورند

این گزارش می‌افزاید، مسابقات قرآن اوقاف به عنوان بزرگترین رقابت قرآنی در کشور مطرح است که همه ساله مخاطبان خاص خود را که جمع کثیری از جامعه قرآنی کشورمان را تشکیل می‌دهد، دارد اما به نظر می‌رسد که مسئولان اوقاف نیز باید به این مسئله توجه داشته باشند تا زمینه‌های لازم را برای حضور تمام افراد و مشتاقان در این مسابقات را فراهم آورند.

همزمانی مسابقات قرآن اوقاف و دارالقرآن در یک روز

یکی از نقاط ضعفی که اکنون دو سال است که در برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف در فارس مطرح است،‌ همزمانی این مسابقات با مرحله استانی مسابقات «تلاوت» و «تسنیم» است که از سوی سازمان دارالقرآن برگزار می‌شود.

این مسئله موجب شده است که اکثر جامعه قرآنی نسبت به دو مسابقه «تلاوت» و «تسنیم» توجه چندانی نشان ندهند و همگی در مسابقات اوقاف حضور داشته باشند. در صورتی که در نظام اسلامی باید تمام متولیان و مسئولان در جهت اعتلای فرهنگ قرآن و ترویج هرچه بیشتر انس با این کتاب آسمانی از سوی جوانان و نوجوانان تلاش کنند و از موازی‌کاری بپرهیزند.


لذا خوب است که مسئولان اوقاف و دارالقرآن فارس هر ساله جهت برگزاری مسابقات مربوط به سازمان‌های خود هماهنگی بیشتری داشته باشند تا زمینه برای حضور هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به مسابقات قرآن فراهم شود، البته لازم به ذکر است که حجت‌الاسلام حسینی،‌ معاون فرهنگی  اوقاف فارس به خبرنگار ایکنا قول مساعد داد تا در سال‌های آینده این هماهنگی انجام شود.

captcha