نگاهی به روند برپایی مسابقات قرآن مشهد/ روحمان را به معرفت قرآن پیوند بزنیم
کد خبر: 2666272
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۳
حاشیه سومین روز از سی وهفتمین مسابقات قرآن مشهد؛

نگاهی به روند برپایی مسابقات قرآن مشهد/ روحمان را به معرفت قرآن پیوند بزنیم

گروه فعالیت های قرآنی: بیاییم روحمان را با نورانیت قرآن صیقل دهیم، زیباترین موسیقی، خوش نواترین آهنگ، لطیف ترین روح، کامل ترین کتاب، بهترین الگو، قرآن کریم است، کسی که در این وادی قدم می گذارد و خادم معنوی جامعه می شود باید مراقب باشد تا مبادا وزنه سنگین وظایف شانه هایش را خم کند.

 به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اخلاق مداری، خلق و خوی نیک، سرشت و تبعی زیبا،از مهمترین ویژگی های خادم قرآنی است اما آنچه که در برگزاری سی و هفتمین دوره از مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه به چشم می خورد،هنجارشکنی های ضد و نقیض در قوانین مسابقات، ایجاد تبعیض بین متسابقان،فضای نامناسب و جو متشنج عامه مردم و از دست دادن تمرکز هواس متسابقان بوده است.

سهل انگاری در تدارک فضای مسابقات / آشفتگی ذهن متسابقان

یکی از حافظان شرکت کننده در سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایکنا سالن و مکان نامناسب، ایجاد سرو صدا و مشوش شدن ذهن متسابقان، مشکلاتی در صوت و پخش،نظم و چینش نامناسب در محیط، مشارکت عموم مردم به دلیل جایزه سفر به کربلا، نبود جایگاهی ویژه متسابقان و محلی برای نگهداری از کودکان را یکی از مهمترین نقاط ضعف در این دوره از مسابقات دانست.

وی ادامه داد: مشارکت عموم مردم به همراه کودکان، فضای مسابقات را مختل می کرد و بر آشفتگی ذهن متسابقان می افزود.

طبق آیین نامه وضع شده در مسابقات قرآن، تنها متسابقانی حق قرائت در مسابقات را دارند  که به وسیله قرعه کشی تعیین شده باشند اما در این دوره از مسابقات، چنین نقض هایی به وضوح دیده شده است این ها حرف های جمعی از متسابقان بود.

دسته بندی سطح مسابقات؛ جهت افزایش کیفی مسابقات قرآن

زینب ابراهیمی، یکی از متسابقان در رشته ترتیل از بجستان دسته بندی کردن متسابقین در سطح های مختلف را یکی از مهمترین مسائل  جهت پیشرفت مسابقات قرآن دانست و عنوان کرد: مشارکت نفرات برتر استان در این دوره از مسابقات موجب تضعیف روحیه متسابقان مبتدی و شهرستانی شده است.

وی ادامه داد: هر ارگان برای برگزاری مسابقات قرآن شرایط و قوانینی را مطرح می کند قانون مشترک در تمام مسابقات مشارکت نداشتن افراد حائز رتبه استان در دور جدیدی از مسابقات است.

تبعیض بین متسابقان استان و شهرستان توسط داوران

عاطفه شعبانی یکی ازمتسابقان در رشته ترتیل از مشهد، برخورد نادرست داوران را موجب تضعیف روحیه متسابقان دانست و عنوان کرد: اعتراض به شیوه نمره دهی داوران و نتایج داوری نه تنها مثمر ثمر واقع نمی شود بلکه متسابقان با برخورد بد داوران روبه رو خواهند شد.

وی در ادامه صحبت های خود افزود: این حق متسابق است که از نتایج داوری معترض باشد برخورد نادرست داوران با متسابقان شهرستانی و بها دادن به افراد شرکت کننده استان مهم ترین دلیل بی اعتمادی متسابقان به داوران و نتایج داوری است.

فن بیان پایین داوران و مسئولان برگزاری مسابقات

برگزاری محافل و مراسم قرآنی چه در سطح شهر و جامعه باید فاکتورهایی را به همراه داشته باشد، فردی که به عنوان خادم قران در خدمت جامعه و مردم است باید بیشتر از هر انسان دیگری بر روی رفتار، کردار، اخلاق خود دقیق باشد سنجیده رفتار کردن، خوش سخن بودن و کلام و بیان شیوا داشتن از مهم ترین ویزگی یک خادم قرآنی است تا بتواند جوانان را به سمت و سوی قرآن جذب کند.

باید برگزاری مسابقات قران علاوه بر جنبه های اخلاقی و آموزشی، باید از کلیشه ای و تکراری بودن در بیاید و با خلاقیت و نوآوری فضای بهتری را برای نسل جوان مهیا سازد بستری که زمینه ساز فرداهایی بهتر خواهد بود.

captcha