توبه یعنی بازگشت/ آیه‌های رحمت بخشش الهی را به انسان نوید می‌‎دهند
کد خبر: 3311374
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
حجت‎الاسلام بهروز:

توبه یعنی بازگشت/ آیه‌های رحمت بخشش الهی را به انسان نوید می‌‎دهند

گروه اجتماعی: در متون دینی بازگشتن از مسیر نادرست همان توبه قلمداد می‌شود، خداوند نیز در آیه ۵۳ سوره مبارکه زمر باتأکید براینکه: «بگو ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏‌اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می‏‌آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است» بر این امر صحه گذاشته است.

حجت‎الاسلام صمد بهروز، استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی با بیان اینکه درمتون دینی بازگشتن ازمسیر نادرست و نیت بربازگشت همان توبه قلمداد می‌شود، اظهار کرد: در احادیث و روایات بسیاری که از بزرگان و اولیای الهی نقل شده، آمده کسی که از گناه توبه کند پاک بوده و مانند کسی‌ست که به تازگی از مادر متولد شده است. 

وی ارکان اصلی توبه را اظهار ندامت از گذشته، تصمیم بر ترک گناه و جبران گناهان عنوان کرد و افزود: انسان ممکن است درطول زندگی بنابر اغوای نفس و وسوسه‌های شیطان مسیر غلط و ناثواب را رفته و ناگهان چشم بازکرده و خود را درمنجلاب گناه و زیان‌کار ببیند؛ اما دین اسلام که دین رأفت و مهربانی است با گشودن در توبه به روی انسان خطاکار، امکان بازگشت و اصلاح خویش را برای آدمی بازگذاشته است.

استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز یادآور شد: امام صادق(ع) نیز در این‎خصوص می‎فرماید: «وقتی آدمی گناه می‌کند، نقطه سیاهی در دلش ایجاد می‌شود که اگر توبه کند آن نکته محو و نابود می‌شود و اگر گناه را ادامه دهد آن نقطه سیاه افزون‌تر خواهد شد تا جایی که تمام دل او را فرامی‎گیرد، در نتیجه آن شخص هرگز رستگار نمی‎شود»؛ براین اساس تمامی انسان‎ها و به‎ویژه جوانان باید تا زمانیکه فرصت بازگشت و جبران گذشته را از دست نداده‌اند توبه کرده و به سوی خداوند روی گردانند.

وی همچنین با استناد به آیه شریفه «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ؛ بگو ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏‌اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می‌‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است. آیه 53 سوره مبارکه زمر»، تأکید کرد: خدای تعالی در آیه‌های رحمت باور بخشش الهی را به انسان نوید می‌‎دهد و با تأکیدات فراوان قصد دارد به انسان بباوراند که ای بنده من! توبه‌ات قبول است فقط بازگرد...

captcha