بهره‌گیری از ابزارهای فرهنگی برای کمک به کودکان کار
کد خبر: 3548365
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱

بهره‌گیری از ابزارهای فرهنگی برای کمک به کودکان کار

گروه ادب: زواریان از ابزارهایی چون رسانه ملی و روزنامه‌ها به عنوان وسایل اثرگذارتر که بازده‌ آنها زودتر به نتیجه می‌رسد برای کمک به کودکان کار نام برد و این اقدام را ارزشمند برشمرد.

زهرا زواریان، نویسنده «خاتون عشق» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره طرح جهاد مهربانی گفت: مهربانی در هر شکلی خیلی عالی و لازم است و جامعه ما نیز به آن نیاز دارد. متأسفانه طرح‌های خوب را در اجرا خراب می‌کنیم و ممکن است ایده و طرح خیلی عالی باشد، ولی مهم این است که آن را چطور اجرا کنیم.
وی با بیان این مطلب افزود: دامن زدن به چنین مسائلی و پشتیبانی کردن از این گونه طرح‌ها قطعاً بسیار مهم و خوب است،‌ چرا که کودکان کار جزء قشر آسیب دیده و مظلوم جامعه هستند و در مناسبات سیاسی و اجتماعی خیلی لطمه می‌‌خورند و هر جایی که کمبودی پیش می‌آید،‌ جزء قربانیان دسته اول به شمار می‌آیند.
زواریان با اشاره به اینکه رسیدگی به این قشر در قالب هر طرحی خیلی خوب است، اظهار کرد: جریانی برای نگارش اثر در این باره ایجاد شده و قرار است که نویسندگان در این حوزه‌ها کار کنند. نویسنده به عنوان فردی که از آگاهی و خودآگاهی نسبت به جامعه برخوردار است و مسائل جامعه را رصد می‌کند،‌ می‌تواند با نوشتن کارهای تاثیرگذار دیگران را به انجام کارهایی ترغیب کند. قطعاً کار کردن نویسندگان در این حوزه بسیار عالی و ضروری است.
وی درباره اینکه اگر قصد ورود به این حوزه را داشته باشد چگونه فعالیت می‌کند، بیان کرد: در این باره که با نوشتن رمان بتوان به این کودکان به صورت مستقیم کمک کرد تردید دارم، ولی می‌توان به آگاه کردن جامعه، والدین و مسئولان فرهنگی و اجتماعی کمک کرد و معمولاً کارهای ادبی چنین نقشی ایفا می‌کنند.
زواریان همچنین در پاسخ به اینکه آیا اگر اثری در این حوزه نوشته شود و در قالب جشنواره و از طریق برخی نهادها در اختیار افراد جامعه قرار گیرد می‌تواند اثرگذار باشد یا خیر، عنوان کرد: قطعاً اثرگذار خواهد بود. ولی این پروسه سفارشی است و اینکه نویسنده تا چه میزان بتواند آن را از آب درآورد و پایبند به این پروسه باشد چندان امیدوار کننده نیست.
وی افزود: البته اگر کار خوبی در این حوزه نوشته و منعکس شود به طوری که دیگران هم از آن بهره ببرند،‌ می‌تواند بر افراد خیّر اثر بگذارد و کمک کننده باشد. البته روزنامه‌ها و تلویزیون اثرگذارتر هستند و می‌توان به نحو بهتری از آنها استفاده کرد. وقتی از رمان و داستان در این حوزه نام می‌بریم،‌ بحث‌های عمیق‌تر و جدی‌تری پیش می‌آید و بیشتر به تاثیرگذاری بلندمدت برای آن فکر می‌شود، ولی کارهایی که اثرشان در کوتاه‌مدت مشخص شود نیازمند ابزارهای زودبازده‌تری هستند.

captcha