رعایت اخلاق قرآنی به معنای ظاهرسازی نیست
کد خبر: 3600594
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
یک حافظ قرآن:

رعایت اخلاق قرآنی به معنای ظاهرسازی نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ کل قرآن کریم مرحله شهرستانی چهلمین مسابقه قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: نگاه مردم به افراد قرآنی متفاوت است و به این دلیل باید الگویی برای کودکان و حتی بزرگسالان باشند ولی این به معنای ظاهرسازی نیست.

سیده معصومه رسولی، حافظ کل قرآن کریم مرحله شهرستانی چهلمین مسابقه قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم در پاسخ به این سوال که آیا حفظ قرآن در زندگی شما خللی را به‌وجود آورد؟ اظهار کرد: هیچ مشکلی در زندگی من بوجود نیامد و موفقیت های زندگی بستگی به تلاش انسان دارد؛ حفظ قرآن راحت تر از آن بود که تصور می کردم اما نگهداری آن سخت است اگر حفاظ حداقل تا دو سال بر محفوظات خود مرور داشته باشند مشکلی پیش نمی آید و در غیر این صورت به مرور فراموش می شود.
رسولی ادامه داد: توصیه من به کسانی که می خواهند حفظ قرآن را شروع کنند این است که در ابتدای راه انگیزه و نیت خود را برای حفظ قرآن مشخص کنند زیرا ادامه مسیر مهم است.
وی افزود: برخی بی هدف هستند، برخی برای انس و تدبر و برخی برای شرکت در مسابقات وارد عرصه حفظ قرآن می شوند اما زمانی که هدف مشخص شود و استمرار و پافشاری بر آن داشته باشیم این راه را با انگیزه بیشتری ادامه می دهیم.
رسولی عنوان کرد: برخی افراد هم هستند که انرژی های منفی می دهند که حفظ قرآن سخت یا راه طولانی است که انگیزه و اراده انسان را کم می کند اما به نظر من به این صحبت ها بی توجه باشند و به راه خود ادامه دهند و پس از مدتی خواهند دید که در این راه به سرعت پیش می روند. 
وی به آغاز فعالیت های قرآنی خود اشاره کرد و گفت: من از کودکی با قرآن انس داشتم و از ۱۰ سالگی حفظ را با هفته ای یک صفحه شروع و در دو سال سه جزء قرآن را حفظ و در مسابقات مدارس شرکت کردم و از ابتدا با وجود این که درک و شناختی از معنای قرآن نداشتم تاثیر مثبت قرآن روی خود را احساس کردم و این موضوع انگیزه ای برایم شد و با این که رشته دانشگاهی من مهندسی کامپیوتر و بی ربط به حفظ قرآن بود اما حفظ را به راحتی تمام کردم و به آرزویم رسیدم
وی گفت: با شروع حفظ قرآن سعی کردم تا به عهد خود با قرآن وفا کنم و آیات قرآن را در زندگی بکار گیرم و حفظ قرآن در زندگی خود و نزدیکانم اثر مطلوبی داشته است. 
این حافظ و مربی قرآن با بیان این که پس از حفظ قرآن احساس می کنم جایگاه و مسئولیت من متفاوت شده است، ادامه داد: زیرا اعتماد مردم به حفاظ بیشتر است و به این جهت هم خودمان لذت می بریم و هم زمینه ای برای تاثیرگذاری روی دیگران است.
وی تصریح کرد: نگاه مردم به افراد قرآنی متفاوت است و به این دلیل باید الگویی برای کودکان و حتی بزرگسالان باشند و به گونه ای در جامعه ظاهر نشوند که مردم بگویند ظاهرشان به افراد قرآنی شبیه نیست. 
وی تاکید کرد: منظور ظاهرسازی نیست بلکه افراد قرآنی به دلیل این که حافظ آیاتی که مربوط به حجاب است باشند باید خالصانه در عمل به قرآن عمل کنند زیرا متاسفانه برخی حافظ یا مربی قرآن هستند اما ظاهر خود را در عرف جامعه قرآنی نکرده اند. 
رسولی تصریح کرد: پوشش قرآنی به این معنا نیست که حتما از لباس های تیره استفاده شود بلکه باید عرف جامعه پوشش آنان را بپذیرد و الگو و نماد عملی قرآن در جامعه باشند.
وی در پاسخ به این سوال که قرآن چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟ اظهار کرد: آیات راجع به صبر، طلاق، احترام متقابل و رعایت حقوق دیگران یک قانون زندگی برای من ساخته است زیرا حفظ قرآن به این دلیل نیست که یک سری الفاظ را در دهان بچرخانیم بلکه باید آیات قرآن را در زندگی خود به کار گیریم که تاثیر شگفت آن بر آرامش و زندگی را متوجه شویم. 
وی بیان کرد: خواندن قرآن بدون توجه به معنای آن هر چند مفید است اما تاثیر عملی در زندگی نمی گذارد.
این حافظ ۳۰ جزء قرآن گفت: من دو سال است که مربی قرآن برای دو گروه کودک و نوجوان هستم در این مدت تفاوت دیدگاه، نوع پوشش و نحوه صحبت کردن و آداب معاشرت آنان را با گروه های هم سن و سال شان مقایسه کردم و می توانم بگویم که تفاوت میان آنان به خوبی احساس می شود.
captcha