«هنر برای حقیقت»؛ تبیین رهنمودهای رهبری درباره حقیقت هنر
کد خبر: 3604662
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷

«هنر برای حقیقت»؛ تبیین رهنمودهای رهبری درباره حقیقت هنر

گروه ادب: نویسنده کتاب «هنر برای حقیقت» با اشاره به اینکه اثرش، تبیین رهنودهای رهبر معظم انقلاب درباره حقیقت هنر است، افزود: این اثر به عنوان منبع درسی به معاونت آموزشی دانشگاه سوره نیز معرفی شده است.

رضا رسولی، نویسنده کتاب «هنر برای حقیقت» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره نگارش این کتاب عنوان کرد: بعد از دیدار کارگردان و عوامل فیلم یوسف پیامبر(ع) با رهبر معظم انقلاب و تاکید معظم‌له مبنی بر اینکه هنر باید برای حقیقت باشد،‌ به این فکر افتادم که این دیدگاه و نظریه فاخر ایشان را در قالب کتاب تبیین کنم.

وی در ادامه سخنانش عنوان کرد: بر این اساس با همکاری و حمایت سازمان بسیج هنرمندان،‌ کمیته‌ای علمی تشکیل شد و سرفصل‌های کتاب را مشخص کردیم و ترکیبی از مقالات تخصصی،‌ میزگرد، مصاحبه و گزارش‌های تجمیعی را با رویکرد دانشنامه‌ای در این کتاب گرد هم آوردیم.

رسولی که خود از معاونان سابق سازمان بسیج هنرمندان بوده است،‌ گفت: مطالبی که در این کتاب منتشر شده است، تبیین و تجلی دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره هنر و برای حقیقت بودن هنر است.

وی افزود: در این اثر از آثار و اندیشه‌های اساتیدی چون محمود فرشچیان بهره‌ برده شده است. همچنین از دیدگاه برخی از صاحب‌نظران و تئوریسین‌های طراز اول هنر کشور همچون زنده‌یاد محمد مددپور که دکترای فلسفه داشت و مدیر پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری بود به واسطه بازنشر یکی از مقالات ایشان استفاده شده است.

رسولی به بخش دیگری از این اثر اشاره کرد و ادامه داد: تلاش کردم تا مصاحبه‌های هنرمندان جوانی همچون علی لهراسبی را در این اثر منتشر کنم. همچنین در میزگردهای تخصصی سعی کردیم تا نظر برخی افراد که کنشگر و فعال در حوزه فرهنگ و هنر در عرصه سازمانی و مدیریتی هستند نیز لحاظ شود که از آن جمله می‌توان به قنادیان،‌ رئیس سازمان بسیج هنرمندان و مجتبی رحماندوست، نماینده مجلس که سابقه ریاست مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری را دارد اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مقدمه این اثر را استاد علی معلم دامغانی نوشته است و این کتاب از نظر علمی توسط معاونت پژوهشی دانشگاه سوره مورد تایید قرار گرفته است. همچنین طی مکاتباتی با دانشگاه سوره،‌ به عنوان مرجع علمی و درسی،‌ این اثر به معاونت آموزشی همان دانشگاه معرفی شد.

رسولی اظهار کرد: کتاب «هنر برای حقیقت» با محوریت بررسی جایگاه هنر بعد از انقلاب اسلامی، منتشر شده است. در بخشی از فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب آمده است: «باید روش‌های هنرمندانه را فرا گرفت و برای ساخت اثری هنری مبتنی بر حقیقت، همت کرد که این هدف جز با تلاش هنرمندان متعهد و جوان مومن محقق نخواهد شد.»

به گفته وی، کتاب «هنر برای حقیقت» به رابطه چند سویه بودن برای به دست آوردن یک مفهوم کلی جستارگونه با هدف فهم حقیقت در ساحت هنر و جایگاه هنر در انقلاب اسلامی توجه دارد .

این نویسنده افزود: این کتاب در چهار فصل گردآوری شده و عناوین «سخنان رهبر حکیم انقلاب اسلامی درباره هنر برای حقیقت»، «هنر، به اعتبار حقیقت» از علی معلم دامغانی، «درآمدی بر هنر برای حقیقت» نوشته محمدصادق دهنادی، «میزگرد هنر برای حقیقت»، «هنر قرآنی» از ناصر مظاهری تهرانی، «دریافت شهودی و باطنی از حقیقت و معنویت» نوشته یوسف سیف‌زاده آبکنار، «هنر در افق انقلاب اسلامی» از علی یعقوب‌زاده، «هنر برای هنر، یا هنر برای تعالی و حقیقت؟» نوشته حمیدرضا بخشی، «معماری، طلایه دار هنر مذهبی» از اصغر مقتدایی، «هنر و حقیقت» نوشته محمدرضا ریخته‌گران، گفت‌وگو با استاد محمود فرشچیان، «نظر 30 شخصیت درباره هنر و هنر برای حقیقت» و «منبع شناسی هنر برای حقیقت» در آن قابل مشاهده است.

captcha