ترسیم آموزه‌های قرآنی در «سلام بر سحر»
کد خبر: 3611416
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵

ترسیم آموزه‌های قرآنی در «سلام بر سحر»

گروه ادب: همزمان با برپایی نشست کتابخوان، کتاب‌های «دانه‌های خوشبخت»، «فرشته شکسته‌بال» و «سلام بر سحر» معرفی شدند که آخرین اثر درباره تلاش دو نسل برای برپایی نماز است و تاکید بر آموزه‌های قرآنی در این رابطه دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد عزیزی، نویسنده دینی کشورمان که کتاب «فرشته شکسته‌بال» را منتشر کرده بود،‌ در نشست کتابخوان طی شب گذشته، 29 خرداد عنوان کرد: خدا را برای استجابت دعای مادرم برای قرارگیری در این مسیر شکر می‌کنم. از دوران کودکی مادرم شعرخوانی می‌کرد و من گوش می‌دادم و سرانجام در دوران نوجوانی به این نتیجه رسیدم که حرف‌های بسیاری از کودکان آفتاب‌سوخته ده خود دارم که می‌توانم بازگو و منتشر کنم.

وی از نویسنده‌ای به نام محمد عزیزی که برادر دوست دوران راهنمایی وی بود یاد و اظهار کرد: روزی دوستم شعر من را برای برادرش برد و نامه‌ای از سوی او برای من آورد که در آن نوشته بود بهتر است تخلصی برای خود انتخاب کنم تا ما را اشتباه نگیرند. به پیشنهاد مادرم که عاشق باد صبا بود،‌ اسم نسیم را انتخاب کردم. سال‌ها بعد آن نویسنده صاحب دختری به نام نسیم شد و دخترش نیز به جمع نویسندگان پیوست و این مشکل همچنان برای من وجود داشت.

این نویسنده درباره کتابی که منتشر کرده بود گفت: در این اثر ماجرای فطرس ملک و روئیدن دوباره بال او را به شعر درآوردم و قصد آن را نداشتم که نوشته‌هایم را در قالب کتاب درآورم. در یکی از جشن‌ها که رفته بودم،‌ این نوشته‌ها را در قالب یادداشت هدیه دادم. برگزارکنندگان بعد از هماهنگی با من آن را در قالب کتاب درآوردند که با عنوان «فرشته شکسته بال» منتشر شد.

وی سپس به شعرخوانی اشعار منتشر شده در قالب این کتاب پرداخت. وی همچنین از سالروز شهادت مهدی عزیزی، شهید مدافع حرم نیز که از بستگان وی بود،‌ در این مراسم یاد کرد.

معرفی «سلام بر سحر»

رضا رسولی، عضو هیئت مدیره انجمن قلم و مدرس حوزه و دانشگاه که 12 اثر ادبی از وی منتشر شده و مسئولیت دبیری چندین جشنواره ملی و بین‌المللی را عهده‌دار بود، در این مراسم به معرفی کتاب «سلام بر سحر» پرداخت و گفت: این اثر داستانی بلند و اولین کتابی است که از من منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه متن اثر را در ابتدا با عنوان «صبح سبز» و در قالب فیلمنامه نوشته است،‌ افزود: این اثر در جشنواره فیلم وحدت دیپلم افتخار گرفت و سپس آن را در قالب کتاب «سلام بر سحر» که متناسب با ماه مبارک رمضان است به رشته تحریر درآوردم.

رسولی با بیان اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب،‌ نخستین ثمره حکومت صالحان نماز است، تاکید کرد: این اثر روایت و تلاش دو نسل برای برپایی نماز است. تناسب معرفی این کتاب در این مراسم به ماه مبارک رمضان و معرفی نماز که پرچم اعتقادی دین ما است باز می‌گردد و از سوی دیگر اینکه بر آموزه‌های قرآنی کتاب آسمانی ما نسبت به نماز تاکید دارد.

ترسیم رویکرد کتاب «دانه‌های خوشبخت»

حمید هنرجو نیز که تاکنون بیشتر از 90 اثر به چاپ رسانده است،‌ در این مراسم عنوان کرد: در سال‌هایی که شعرسرایی کردم،‌ برای همه گروه‌ها شعر گفته‌ام. «دانه‌های خوشبخت» عنوان اثری است که در این جلسه معرفی می‌کنم. این اثر روایت یک پدر و پسر در جاده‌های جنوب کشور است. در اصل این کتاب به زحمات جامعه کارگری می‌پردازد و زندگی بسیار پرمشغله و سخت آنان را تصویر می‌کند.

ذکر و یاد امیرالمومنین(ع)

همچنین پدرام پاک‌آئین که عناوینی چون مدیریت خبرگزاری کتاب ایران، روزنامه قرآنی روشنگر و عناوین بسیاری را در کارنامه خود دارد،‌ در این نشست به معرفی «سفرنامه بوی گل» پرداخت و شعری را در این رابطه بازخوانی کرد. این کتاب مجموعه شعری برای گروه نوجوانان است که به شعرهای این شاعر در دوران نوجوانی وی مربوط می‌شود. این شعرخوانی با ذکر و یاد امیرالمومنین(ع) همراه بود.

در پایان این مراسم با حضور محمد الهیاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و محمدرضا سرشار، مدیر انجمن قلم از 6 نویسنده دعوت شده به این مراسم تجلیل شد.

captcha