تلاش جهت ثبت آیین 100 ساله چاووش‌خوانی اول محرم مردم سوریان در میراث معنوی كشور
کد خبر: 3621670
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸

تلاش جهت ثبت آیین 100 ساله چاووش‌خوانی اول محرم مردم سوریان در میراث معنوی كشور

گروه اجتماعی: مسئول حوزه مطالعات مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ارسال پرونده آیین چاووش‌‌خوانی اول محرم مردم شهر سوریان بوانات جهت ثبت در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مژگان ثابت قدم، مسئول حوزه مطالعات مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ارسال پرونده آیین چاووشی‌خوانی اول محرم مردم شهر سوریان بوانات جهت ثبت در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد و گفت: پرونده ثبت این اثر ناملموس با بیش از 100 سال قدمت، هفته گذشته پس از طرح و تصویب در شورای ثبت استان به شورای ثبت میراث معنوی (ناملموس) کشور ارسال شد.

وی در تشریح این آیین بیان کرد: در حال حاضر شهر سوریان دارای سه هیئت عزاداری است که هر کدام تکیه مخصوص به خود دارند و در صبح روز اول محرم ابتدا پیر چاووش هر هیئت در تکیه حاضر شده و شروع به چاووش‌خوانی می‌کند. پس از حضور دیگر چووشه‌خوانها و اجتماع مردم، هر هیئت از مسیر جداگانه به طرف مسجد جامع شهر حرکت م‌ کنند.

مسئول حوزه مطالعات مردم‌شناسی فارس ادامه داد: در این مراسم همه مردم لباس سیاه پوشیده و بیرق‌های سبز، مشکی و قرمز بر روی دوش حمل می‌کنند و هنگامی که مردم سیاه پوش از جلوی منازل و مغازه‌ها عبور می‌کنند از طرف پیرچاووشان و پیر غلامان هر هیئت پرچم‌های مشکی جهت نصب بر سردرب‌ها به آن‌ها داده می‌شود.

ثابت قدم ادامه داد:‌ همچنین مردم و مغازه‌دارها ضمن استقبال و پذیرایی با دود کردن اسپند و کندر به جمعیت ملحق می‌شوند و هر سه هیئت در محل مسجد جامع شهر مستقر و به چاووش‌خوانی می‌پردازند. آنگاه پیر چاووشان هر هیئت بر بالای بام مسجد رفته و طی مراسمی خاص پنج بیرق عزا را که چهارتای آن سیاه و یکی قرمز است به نیت پنج تن آل عبا بر بالای بام مسجد علم می‌کنند که تا آخر ماه صفر بر افراشته می‌ماند.

یادآور می‌شود، استان فارس دارای 53 اثرمعنوی(ناملموس) ثبت شده در فهرست میراث معنوی کشور است.

captcha