قابلیت‌های سامانه یادگیری دانشگاه پیام‌نور در آموزش قرآن کریم
کد خبر: 3654282
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸

قابلیت‌های سامانه یادگیری دانشگاه پیام‌نور در آموزش قرآن کریم

گروه دانشگاه: معاون اداره کل فرهنگی و فوق‌برنامه دانشگاه پیام نور به اثرگذاری در حوزه فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام‌نور (LMS)، طراحی شده و قابلیت این را دارد که در آن واحد 4 هزار دانش‌پژوه را آموزش دهد.

مصطفی باغدارنیا، معاون اداره کل فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه پیام‌نور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پیرامون برنامه‌های فرهنگی و قرآنی دانشگاه پیام نور اظهار کرد: در راستای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، دانشگاه پیام نور موفق شده، با 4 سازمان قرآنی کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا کند، بر همین اساس سال گذشته با برخی روسای سازمان‌ها و نیز معاونت‌های فرهنگی برخی سازمان‌ها از جمله سازمان اوقاف، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، سازمان دارالقرآن و معاونت قرآنی وزارت ارشاد تفاهم‌نامه امضا شد و با هماهنگی‌های به عمل آمده با این سازمان‌ها، دانشجویان دانشگاه پیام‌نور از مزایا و دوره‌های این سازمان‌ها و موسسات استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در حوزه اعزام مدرس، تربیت مربی و آموزش‌های قرآن در سطوح مقدماتی و پیشرفته این همکاری‌ها صورت گرفته که در زمینه حفظ قرآن با سازمان اوقاف تفاهم‌نامه جداگانه‌ای داشتیم و از دوره‌های مجازی آنها استفاده می‌شود و دانشجویان معرفی می‌شوند و آموزش حفظ قرآن خواهند داشت و تا کنون تعداد افراد بسیاری برای حفظ قرآن معرفی شدند.

باغدارنیا با اشاره به تفاهم نامه‌ای که میان دانشگاه پیام‌نور و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور امضاء شده، گفت: یکی از مفاد همکاری با سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، اجرای «طرح تسنیم» که طرح آموزش همگانی قرآن و عترت است و از سال گذشته با همکاری این سازمان به مرحله اجرا گذاشته شده. تاکید ما بر این بود که دانشجویی نباشد که آموزش قرآن ندیده باشد و به خصوص علاقه‌مند باشد اما دوره‌ای ندیده باشد، بر این اساس، هدف از این تفاهم‌نامه این بود که هردانشجو، در هر سطحی از قرآن که باشد، بتواند در این دوره‌ها شرکت نماید. مدارکی که بعد از این دوره‌ها ارائه می‌شود، مدارک معتبری است که هم به امضای دانشگاه و هم سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور می‌رسد.

معاون اداره‌کل فرهنگی دانشگاه پیام‌نور با تاکید بر سامانه جدید آموزش در دانشگاه پیام‌نور، افزود: طرح آموزش مجازی با عنوان LMS؛ سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام نور طراحی شده و قابلیت این را دارد که در آن واحد 4 هزار دانش‌پژوه را آموزش دهد، با توجه به توانمندی دانشگاه پیام نور در حوزه فضای مجازی، این قابلیت وجود دارد و این کار در راستای افزایش بصیرت و معرفت‌افزایی انجام خواهد شد و دانشجویان علاقه‌مند از واحدهای سراسر کشور می‌توانند در این دوره‌های آموزشی شرکت کنند. این سیستم مزایای خاص خود را دارد و از مدرسین دعوت کرده‌ایم و دوره‌ها به صورت متمرکز برگزار خواهد شد.

باغدارنیا به اثرگذاری دانشگاه در حوزه فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه تجربه خوبی در حوزه فضای مجازی در کشور  داریم، به جرات می‌توان گفت با همکاری سازمان‌های قرآنی می‌توانیم دوره‌های مجازی تاثیرگذار در امر آموزش معارف قرآن به دانشجویان باشیم و اساتید معارف با استفاده از این فضا و سامانه می‌توانند ارتباط خوبی با دانشجویان برقرار کنند.

وی با اشاره به دیگر سیستم جدید این دانشگاه گفت: طرح ویدئوکنفرانس 40 نقطه‌ای در دست بررسی و نهایی شدن برای اجراست، یعنی در 40 نقطه کشور، این امکان وجود دارد آموزش‌ها از طریق ویدئو کنفرانس دنبال شود. مدرس می‌تواند از هر استانی برای 40 نقطه از کشور آموزش خود را ارائه دهد و حداقل 40 نفر در هر نقطه از کشور می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

وی همچنین با اشاره به بخش پژوهشی و معارفی مرحله کشوری بیست و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه پیام نور که از روز شنبه ۲۲ مهرماه به مدت 3 روز در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: بیست و یکمین دوره جشنواره کشوری قرآن و عترت دانشگاه پیام‌نور 22 لغایت 24 مهرماه در مشهد مقدس برگزار شد و نخبگان قرآنی کشور در آنجا به رقابت نهایی و کشوری پرداختند. این جشنواره دارای 6 بخش آوایی، معارفی، پژوهشی، فناوری، هنری و ادبی بود که بخش اول؛ دارای 9 رشته تحت عنوان «بخش آوایی» و شامل رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ 5 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء و حفظ کل و اذان و مناجات‌خوانی و تواشیح بود.

معاون اداره کل فرهنگی دانشگاه پیام‌نور گفت: بخش دوم این جشنواره، بخش «معارف قرآنی و سیره معصومین(ع)» بود که به عنوان بخش معارفی محسوب می‌شود و این بخش شامل 8 رشته؛ آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه، حفظ موضوعی قرآن کریم، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، آشنایی با سیره معصومین(ع)، احکام و پرسمان قرآنی، این 8 رشته که در بخش معارفی است به صورت مجازی و غیرحضوری و همزمان در کل کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: بخش سوم جشنواره؛ بخش پژوهشی و کتاب‌خوانی و شامل 3 رشته مقاله‌نویسی، بررسی و نقد کتاب و تالیف کتاب بود و بخش چهارم؛ فناوری و شامل 2 رشته تولید نرم‌افزار و اپلیکشین و کانال شبکه‌های مجازی و بخش پنجم؛ بخش هنری و شامل 7 رشته خوشنویسی، نقاشی، عکس، تذهیب، فیلم کوتاه، طراحی پوستر و معرق بود. بخش ششم نیز؛ بخش ادبی شامل 4 رشته شعر داستان نویسی نمایشنامه نویسی و فیلم نامه نویسی بود.

وی افزود: پیش از این جشنواره نیز، آزمون معارفی که مربوط به همین مسابقات، به صورت کتبی و در روز 4 مهرماه در 500 مرکز دانشگاه پیام‌نور در سراسر کشور به صورت همزمان برگزار شد. آزمون معارف در راستای معرفت افزایی و عمق هر چه بیشتر دانشجویان دانشگاه نسبت به معارف عالی اهل بیت(ع) بود که به شیوه الکترونیکی برگزار شد و هر دانشجو به اختیار خود نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت خود را انتخاب کرد و این امر از جهت هزینه به صرفه بود.

باغدارنیا گفت: تعداد داوطلبانی که در این آزمون شرکت کردند، حدود 5 هزار نفر بودند و بیشترین شرکت‌کنندگان در بخش احکام حضور داشتند که حدود 2هزار و 100 نفر بودند، بعد از آن بخش آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن با یک هزار و 200 نفر، آشنایی با سیره معصومین(ع)، 500 نفر و آشنایی با مفاهیم نهج البلاغه 350 نفر و حفظ موضوعی قرآن کریم 300 نفر و آشنایی با احادیث، 220 نفر و آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه 120 نفر و پرسمان قرآنی حدود 100 نفر بودند که در این آزمون شرکت کردند. مرحله اختتامیه نیز، 24 مهرماه در مشهد برگزار و از برگزیدگان این رشته‌ها تقدیر شد و برگزیدگان به مرحله ملی که به میزبانی وزارت علوم در آبان‌ماه برگزار می‌شود، راه یافتند.

معاون اداره کل فرهنگی دانشگاه پیام‌نور با تاکید بر این مسئله که توجه به بحث عترت(ع) در بسیاری از بخش‌های جشنواره مدنظر بوده، گفت: در بخش پژوهشی که بخش سوم جشنواره است، نگاهمان بیشتر به بحث «عترت(ع)» بوده، بخش فناوری و هنری هم عمده آن به مباحث عترت(ع) بر می‌گردد و بخش معارفی هم همین‌طور است، این بخش‌ها در حوزه‌های عترت(ع) وارد شده‌اند.
captcha