مفسدین از مسیر صحیح اخلاق منحرف شدند/ بهترین الگو برای مبارزه با فساد رجوع به قرآن کریم است
کد خبر: 3741157
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳

مفسدین از مسیر صحیح اخلاق منحرف شدند/ بهترین الگو برای مبارزه با فساد رجوع به قرآن کریم است

‌مدیرگروه فرهنگنامه های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، ارتقای آگاهی نسبت به پیامدهای فساد در جامعه، افزایش احساس مسئولیت اجتماعی و تقویت ایمان را از راهکارهای مقابله با فساد عنوان کرد و افزود: اگر آحاد جامعه از حاکم و مسئولان تا مردم عادی از کنار مفاسد بی تفاوت عبور کنند، فساد در جامعه رشد خواهد کرد.

به گزارش ایکنا؛ شفقنا نوشت: عیسی عیسی زاده پیرامون ضرورت مبارزه با فساد در قرآن کریم اظهار داشت: خداوند در این کتاب آسمانی ابعاد فساد در حوزه های سیاسی، اخلاق، اقتصاد، اعتقادات، خانوادگی و اجتماعی را مطرح کرده و نسبت به عوامل زمینه ساز فساد هشدار داده است. خداوند در بخشی از آیات خود به موانع فساد اشاره و راهکارهای مبارزه با فساد را نیز تبیین کرده است بنابراین بهترین الگو برای مبارزه با فساد رجوع به قرآن کریم است.

مدیر گروه فرهنگنامه های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، فساد را انحراف از راه صحیح در همه حوزه های زندگی و فطرت واقعی بشر تعریف کرد و گفت: هر انسانی که از مسیر ارزش های اخلاقی خود و راه صحیح در حوزه های مختلف اخلاق، عقیدتی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و محیطی منحرف شود، به فساد می افتد.

او راه نجات از فساد را تقویت ایمان آحاد جامعه دانست و بیان کرد: خداوند می فرماید: اگر کسی می خواهد در حوزه زندگی خانوادگی، اجتماعی و فردی قوی شده و دچار فساد نشود باید ایمان او ارتقا یابد.

عیسی زاده تصریح کرد: اگر می خواهیم جامعه ای داشته باشیم که مردم آن در زندگی فردی و خانوادگی دچار فساد و تباهی نشوند و در عرصه اجتماعی هم دچار ظلم، تجاوز و بی قانونی نشوند و حاکمان هم بخواهند جامعه قرآنی داشته باشند باید ایمان خود را تقویت کرده و پایبند به قوانین الهی باشند.

او مهمترین عامل فساد در قرآن کریم را پیروی از هوای نفس دانست و تصریح کرد: غلبه و تسلط هوای نفس بر دیگر شئون زندگی زمینه ساز فساد خواهد بود لذا اگر انسان با خداترسی و یاد معاد و قیامت بتواند هوای نفس خود را کنترل کند بر دیگر شئون زندگی خود هم مسلط خواهد شد، اما اگر هوای نفس بر آنها غلبه کند دستاوردی جز فساد در دیگر حوزه های مختلف خود نخواهند داشت.

مدیرگروه فرهنگنامه های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم هم گروه های مفسدین و هم طریق مبارزه با آنها را بیان کرده است؛ یک گروه، حاکمان ظالم هستند که امثال فرعون و نمرود را نام می برد، گروه دیگر، انسان های شهوت پرست هستند که خداوند آنها را به عنوان انسان های مفسد معرفی کرده است. دسته دیگر، انسان های طماع هستند که به حق خود قانع نیستند.

او امر به معروف و نهی از منکر را طریقه قرآنی مبارزه با فساد ذکر کرد و افزود: تقویت ایمان، احساس مسئولیت اجتماعی و پیروی از حاکمان عادل از جمله راهکارهایی است که خداوند در قرآن کریم برای مبارزه با فساد در جامعه بیان نموده است.

عیسی زاده، تشویق به خوبی ها و ارزش ها را یکی از راهکارهای مقابله با فساد عنوان کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم بحث حدید، کیفرها و آثار دنیوی برخی فسادها را بیان می کند بنابراین آگاهی دادن نسبت به پیامد فسادها یکی از راه های مقابله با فساد در جامعه است.

او تصریح کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه زنده نشود و احساس مسئولیت اجتماعی نیز تقویت نگردد به گونه ای که مردم بی تفاوت از کنار مفاسد بگذرند، فساد در جامعه رشد می کند.

مدیرگروه فرهنگنامه های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تاکید کرد: اگر می خواهیم به راهکارهای قرآنی توجه کنیم و خود و خانواده از هرنوع فساد مبرّا باشیم باید به راهکارهای قرآنی برگردیم.

انتهای پیام

captcha