باید آمادگی «زدن» داشته باشیم
کد خبر: 3770122
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
دوران بزن و در رو تمام شده است؛

باید آمادگی «زدن» داشته باشیم

گروه سیاست و اقتصاد - مدیر ارشد وزارت دفاع خراسان رضوی بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرماید که «دوران بزن، در رو» تمام شده است؛ بنابراین ما باید آمادگی زدن را داشته باشیم؛ بر مبنای همین فرمایشات مقام معظم رهبری، توفیق خوبی در حوزه موشکی با قابلیت بسیار بالا حاصل شده که در حال حاضر می‌توان به صورت نقطه‌زن و با دقت بسیار بالا از فاصله‌های مختلف دشمن را از عمل باز داشت و هرگونه تحرک و تهدیدی را دفع کرد.

باید آمادگی «زدن» داشته باشیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی هادی علوی امروز در پیش همایش هفتم تبیین اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: حوزه دفاعی به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت در جهان بوده و تفکر دفاعی در همه کشورها و سطح بین‌المللی مطرح است. به همین جهت راهبردها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) در این حوزه جاری و ساری بوده و ما از آن بهره می‌بریم.

وی بیان کرد: تفکر دفاعی تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی که در حال حاضر حفظ دستاوردهای نظام را به عنوان یکی از ماموریت‌‎های اصلی خود دارد، به عنوان یک حرکت تدوین شده بشمار می رود که در حال حاضر جبهه مقاومت در حال استفاده از این الگو بوده و به موفقیت‌های بسیار ارزنده‌ای نیز رسیده است. این نشان می‌دهد که تفکر دفاعی و آنچه تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) بوده است، راهبرد موثر و اثربخشی دارد.

علوی افزود: ما در حوزه‌های متعدد از این راهبردها زیاد داشتیم. یکی از راهبردها و مولفه های قدرت در حوزه دفاعی، تقویت بنیه دفاعی به فرمان مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) در طول دوران دفاع مقدس و بعد در توسعه نیروهای مسلح است. یکی از نکات مورد توجه در حوزه دفاعی، تشکیل واحدها و یگان‌های متعدد در نیروهای مسلح به صورت تخصصی است که به همین ترتیب در وزارت دفاع نیز به منظور پشتیبانی از نیروهای مسلح، شاهد این امر خواهیم بود.

مدیر ارشد وزارت دفاع خراسان رضوی با بیان اینکه ما امروز قوا و نیروهای مسلح بسیار مقتدری داریم، عنوان کرد: این قوا و نیروهای مسلح قدرت بازدارندگی نظام اسلامی را در سطح بین‌الملل و منطقه بالا برده اند. دشمن توجه ویژه ای به این حوزه دارد که بر اساس این توجه، مقام معظم رهبری نیز فرامینی را صادر کردند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری با توجه به اهمیتی که امنیت دریایی دارد، نام و ماموریت مجموعه نیروی دریایی ارتش را تغییر دادند. امروز ما مجموعه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی را داریم که منطقه را در حوزه خلیج فارس و آب‌های آزاد به صورت امن درآورند. در بخش تخصصی مجموعه نیروی دریایی، سازمان دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز فعالیت دارند.

علوی خاطرنشان کرد: همچنین در یگان‌های نیروهای مسلح، به ویژه در حوزه فعالیت سپاه، شاهد هستیم که در حال حاضر قوایی که در این بخش در بستر اقتدار نظامی فعالیت دارد، به فرمان امام(ره) و مقام معظم رهبری توسعه پیدا کرده است. مساله موشکی، دریایی و رزم در این حوزه به صورت تخصصی در حال اجراست. فرمان مقام معظم رهبری این است که تقویت بنیه دفاعی را در این بخش داشته باشیم.

مدیر ارشد وزارت دفاع خراسان رضوی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری وزارت دفاع را یکی از نقاط حساس نظام می‌دانند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در حوزه نیروهای مسلح فرامین و تدابیری دارند و می‌فرمایند که پرداختن به استحکام نیروهای مسلح یک اصل غیرقابل اغماض است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی بیان کرد: در سال 1304 مجموعه دفاعی کشور وزارتخانه نداشت. در آن دوره تولید اولین محصول به عنوان صنعت نظامی در کشور انجام شد و آن ساخت و تولید مجموعه «تفنگ برنو» بود. در سال ۱۳۲۰ این مجموعه تحت عنوان صنایع نظامی مشغول شد و به عنوان اداره تسلیحات کار خود را آغاز کرد. مجموعه وزارت دفاع خرید تکنولوژی شامل خط تولید انواع مسلسل، G3 و مهمات مختلف را وارد کرد. تا سال ۱۳۴۰ تحولاتی که در حوزه صنعت دفاعی صورت گرفت، موجب تغییر در ساختار آن شد.

علوی اضافه کرد: ما از قبل از دوران انقلاب تا بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی مجموعه وزارت جنگ داشتیم. در سال ۱۳۶۰ وزارت سپاه ایجاد شد و پس از پایان جنگ تحمیلی بنا بر مصوبه‌ و ابلاغ قانون، دو وزارت سپاه و جنگ ادغام شدند و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایجاد شد. مجموعه وزارت دفاع با حوزه‌های بسیار متعدد به منظور تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح و به روزرسانی محصولات دفاعی و همچنین به منظور پرهیز از هرگونه کار موازی و افزایش هزینه مشغول شد و به فرمان مقام معظم رهبری نکات ایشان به عنوان راهبرد اصلی در این مجموعه توصیه گردید.

مدیر ارشد وزارت دفاع خراسان رضوی با بیان اینکه این وزارتخانه مجموعه‌های متعددی را در بر می‌گیرد، عنوان کرد: این مجموعه با توجه به شکل‌گیری وزارت دفاع به سازمان‌های متعددی تبدیل شد که کارهای تخصصی را انجام می‌دهد. در بخش‌های مختلف مباحث خدماتی، تحقیقاتی، تولیدی و مسائلی که در بخش پشتیبانی از نیروهای مسلح باید در این فضا قرار بگیرند، وجود دارد.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرامینی در این حوزه و در مباحث مولفه‌های اقتصاد مقاومتی دارند. یکی از نکاتی که ایشان در حوزه اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید دارند، مردمی بودن اقتصاد، دانش‌بنیان بودن و نگاه به درون و توسعه برون در آن است. ما بر این اساس و همچنین مصوبات وزارت دفاع باید بومی‌سازی انجام می‌دادیم تا در وزارت دفاع فرمایشات مقام معظم رهبری را پیاده سازی کنیم.

علوی با اشاره به اینکه برای مردمی بودن و ایجاد نگاه به درون، رویکردی در وزارت دفاع تعیین شد که مبتنی بر استفاده از هسته دانا و شبکه تواناست، تصریح کرد: در حال حاضر ما محدودیتی برای کار و واگذاری امور به بیرون نداریم. امروز در وزارت دفاع اشتغالزایی رخ داده که حال می‌توانیم از شبکه کل کشور و از هسته دانا، به ویژه در حوزه پژوهشی و دانش‌بنیان استفاده کنیم. رویکرد ما به این ترتیب خواهد بود که از هسته دانا حداکثر استفاده شود، روش‌‎ها و فرایندهای سنتی تغییر پیدا کند و به سمت فرایندها و تکنولوژی جدید برود تا بتوانیم محصولات را با تکنولوژی جدید، علم روز و وضعیتی که می‌تواند قدرت بازدارنگی را ایجاد کند، تولید کنیم.

مدیر ارشد وزارت دفاع خراسان رضوی گفت: در این مجموعه نیروهای مسلح با ماموریت‌های ویژه تعیین شده اند که برای هر کدام از این ماموریت‌ها، گروه‌ها و سازمان‌های متعددی در حوزه دفاع باید مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند. یکی از بخش‌های اصلی که به صورت فراگیر در نیروهای مسلح خدمت می‌کند، مجموعه سازمان صنایع دفاع با نام اختصاری «ساصد» است که انواع تسلیحات رزم زمینی، مهمات و پدافندها را تولید می کند. این موارد بر مبنای فرامین مقام معظم رهبری، مصداق هوشمندسازی، سبک سازی و قابلیت بهره‌برداری سریع است.

وی ادامه داد: تلاش وزارت دفاع در نیروهای مسلح این است که اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری و امام(ره) را جاری کند. سازمان صنایع هوایی یکی از بخش‌های دیگر است و آخرین مبحثی که در این سازمان رسانه‌ای شد و قابلیت پخش داشت، تولید جنگنده کوثر بود که رونمایی شد. این جنگنده صد در صد بومی و داخلی بوده و تحویل نیروهای مسلح شده است. ما قابلیت تولید انواع پرنده‌های کوچک و بزرگ را داریم که موجب ارتقای سطح قدرت دفاعی و قابلیت بازدارندگی می‌شود. آنچه اکنون در سطح کشور و دنیا مطرح بوده، این است که قابلیت بازدارندگی باید به مراتب افزایش پیدا کند.

مدیر ارشد وزارت دفاع خراسان رضوی بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرماید که «دوران بزن، در رو» تمام شده است؛ بنابراین ما باید آمادگی زدن را داشته باشیم؛ بر مبنای همین فرمایشات مقام معظم رهبری، توفیق خوبی در حوزه موشکی با قابلیت بسیار بالا حاصل شده که در حال حاضر می‌توان به صورت نقطه‌زن و با دقت بسیار بالا از فاصله‌های مختلف دشمن را از عمل باز داشت و هرگونه تحرک و تهدیدی را دفع کرد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که ما با مقام معظم رهبری طرح مشکل و دغدغه کرده و بیان می‌کنیم که برخی اقلام فرسوده بوده و عمرشان تمام شده است، ایشان تعبیر زیبایی دارند و می‌فرماید که «عمر آن‌ها باید انقلابی باشد و عمر سنواتی در آن‌ها نداریم».

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مولفه‌های قدرت ما سازمان هواو فضاست که در حال تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح بر اساس راهبرد دفاعی تعریف شده هستیم.

علوی اضافه کرد: مقام معظم رهبری می‌فرماید «مجموعه‌ای که می‌تواند موشک با دقت یک متر به صورت نقطه‌زن را طراحی کند، چرا قابلیت طراحی و تولید موتور خودرو را نداشته باشد» اگر به این رهنمودها توجه داشته باشیم، می‌توانیم از آن در حوزه های متعدد درس بگیریم و در تمام عرصه‌های صنعت کشور استفاده کنیم.

مدیر ارشد وزارت دفاع خراسان رضوی بیان کرد: صنایع الکترونیک به عنوان یکی از قطب‌های اصلی در انواع ماهواره‌برها و ماهواره‌ها فعالیت دارد. سازمان صنایع دریایی با توجه به ژرف‌بینی مقام معظم رهبری و رهنمودها به صورت تخصصی در مجموعه پشتیبانی از نیروهای مسلح به ویژه در حوزه دریایی فعالیت دارد.

وی افزود: مجموعه سازمان دریایی، انواع تسلیحات، مهمات و سامانه‌های دریایی را تولید می‌کند. تولید انواع ناوشکن‌ها، شناورهای سبک و کلاس متوسط و سنگین نیز در این بخش صورت می گیرد. آخرین دستاوردی که چند روز گذشته رسانه‌ای شد، زیردریایی بود که آن را به نیروی دریایی تحویل دادیم.

علوی گفت: سازمان جغرافیایی کشور یکی از سازمان‌های بسیار قوی در حوزه نیروهای مسلح و خدمات کشوری است. سازمان توسعه منابع انرژی نیز یکی دیگر از سازمان‌ها بوده که در جوار پژوهشکده هواخورشید دانشگاه فردوسی راه‌اندازی شده و در آن می‌توان از تکنولوژی روز برای مصرف انرژی، الگوی مصرف انرژی، تغییر در آن و استفاده از انرژی‌های نو استفاده کرد. در این زمینه تولید انواع سلول‌های خورشیدی و توربین‌های بادی از اقدامات صورت گرفته است.

مدیر ارشد وزارت دفاع خراسان رضوی عنوان کرد: در اقتدار دفاعی مجموعه‌های حوزه وزارت دفاع بنا بر رهنمودها و فرامین مقام معظم رهبری تقویت بنیه دفاعی را به عنوان یکی از اصول و وظایف اصلی برعهده دارند و تمام تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح نیز به روز تحویل داده می‌شود.

انتهای پیام

captcha