واکنش کابینه کردستان عراق به حمله به پایگاه نظامیان ترکیه
کد خبر: 3784714
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶

واکنش کابینه کردستان عراق به حمله به پایگاه نظامیان ترکیه

کابینه کردستان عراق حمله به پایگاه نظامیان ترکیه را محکوم و اعلام کرده است که عاملان این توطئه دستگیر می‌شوند و به سزای اعمال خود می‌رسند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «تسنیم»؛ بعدازظهر روز گذشته 6 بهمن (26 ژانویه) در استان دهوک اقلیم کردستان عراق و در بخش شیلادزی (واقع در حومه جنوبی شهرستان آمیدی)٬ عده‌ای از معترضان به یک پایگاه نظامی ترکیه حمله‌ور شدند.

در جریان این حمله چند خودرو و بخشی از ساختمان پایگاه به آتش کشیده شد و چند نفر از نظامیان ترکیه از جمله دو مأمور امنیتی عضو سرویس اطلاعاتی میت ترکیه مجروح شدند. منابع خبری اقلیم کردستان عراق نیز اعلام کرده‌اند که در جریان این حمله دست‌کم یک نفر از اهالی منطقه کشته شده و چند نفر مجروح شده‌اند.

وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که در این حمله هیچ کدام از نظامیان این پایگاه کشته نشده‌اند و هواپیماهای نیروی هوایی ترکیه به منظور آرام کردن جو حاکم بر شیلادزی در ارتفاع پایین پرواز کرده‌اند.

کابینه اقلیم کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای این حمله و عوامل آن را محکوم و اعلام کرده است که عاملان این توطئه دستگیر خواهند شد و به سزای اعمال خود می‌رسند.

مولود چاووش اوغلو (وزیر خارجه ترکیه) در تماس تلفنی با نیچیروان بارزانی (نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق) از وی خواسته است که ابعاد این موضوع را پیگیری کند. همچنین فخرالدین آلتون (رئیس بخش ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه) در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ٬ این حمله را به تحریک عوامل «پ.ک.ک» ربط داده و گفته است: هدف تروریست‌های پ.ک.ک از حمله به پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق، بر هم زدن روابط مردم محلی با نظامیان تُرک است.

آلتون افزوده است: تلاش تروریست‌های پ.ک.ک برای تغییر ماهیت حمله امروز از طریق شبکه‌های اجتماعی و مجراهای دیگر را شناسایی کردیم و از تمام رسانه‌ها می‌خواهیم درباره این گونه فعالیت‌های گروه مذکور توجه لازم را داشته باشند. یادآوری می‌کنیم که تروریست‌های پ.ک.ک در گذشته نیز از این فنون استفاده کرده‌اند.

وی تأکید کرده است که ترکیه به همکاری نزدیک با مردم محلی دهوک ادامه و درباره آسیب ندیدن مردم محلی منطقه حساسیت لازم را نشان خواهد داد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز در گزارشی درباره این رویداد نوشته است: تروریست‌های پ.ک.ک که با ظاهر و لباس غیرنظامیان هویت خود را مخفی کرده بودند، ابتدا با استفاده از سنگ به پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق حمله کرده و سپس به شدت آن افزوده‌اند. تلاش تروریست‌های پ.ک.ک مانند همیشه رو دو رو کردن مردم محلی و سربازان کشور در منطقه است.

رجب طیب اردوغان (رئیس جمهور ترکیه) نیز درباره این رویداد گفته است: تروریست‌های تجزیه‌طلب به دنبال آن هستند تا انتخابات ما را در خون و اشک غرق کنند، وی همچنان که آنها را در غارهای گابار و جودی تار و مار کردیم٬ در مناطق دیگر نیز آنها را با هواپیماهای جنگنده و بدون سرنشین زمین‌گیر می‌کنیم.

انتهای پیام

captcha