محمدرضا محبوب، نماینده مجمع فعالان فرق، ادیان، اقوام و مذاهب استان گیلان، در گفتوگو با ایکنا؛ به پیشینه بحث مسیحیت تبشیری پرداخت و گفت: در قرن ۱۵ میلادی، جریان پروتستانیسم در مسیحیت پا به عرصه وجود نهاد و نگاه جدیدی در حوزه تبلیغ و کلیسا ایجاد کرد و فرقههایی که امروز با عنوان مسیحیت تبشیری در دنیا فعالیت و سر و صدایی دارند، وابسته به همین جریان یعنی پروتستانیسم هستند.
وی با بیان اینکه ارتودکس یا همان ارامنه قائل به تبلیغ مسیحیت و فرقه و جریان خود نیستند، تصریح کرد: این گروه بسیار بسته زندگی میکنند و اقلیت هستند و فرقه کاتولیک هم پیادهنظام چندانی ندارد که بخواهد بحث تبلیغ مسیحیت را داشته باشد.
نماینده مجمع ملی فرق و ادیان استان گیلان با بیان اینکه مسیحیت تبشیری عمدتاً با عنوان جماعت ربانی و آوانجلیسها هستند بیان کرد: این فرقهها با تبعیت از یک اردوگاه صلیبی هدایت میشوند؛ کلیساهای خانگی به صورت گلدکوئیستی و هرمی اداره میشوند و درهای بسته مدیریتی آنها در اتاقهای مشترک فرماندهی میشود.
محبوب با بیان اینکه نوع نگاه مسیحیت تبشیری، جهانی است و فقط برای ایران برنامهریزی ندارند اظهار کرد: لذا فعالیت آنان مختص ایران یا کشورهای اسلامی و حتی مناطق خاصی نیست و خیلی از کشورها را در بر میگیرد؛ ببینید در کره چه کاری کردهاند؛ در این کشور موفق بودند و به حدی مقوله تبشیر پیش رفت که مبلغان آسیایی آنها، کرهای هستند. البته حضور و تلاش آنان در کشورهای اسلامی پررنگتر از مناطق دیگر جهان است.
مدیرعامل موسسه حقیقت ادیان سبز با بیان اینکه گرچه عنوان آنها مسیحیت تبشیری است، ولی رویکرد اصلی آنان دینی نیست بلکه سیاسی است تصریح کرد: مبلغان مسیحیت تبشیری در کشورهای مختلف تلاش میکنند تا از میان افراد ناراضی از حکومت، فقرا و نیازمندان، افراد بیکار و کسانی که به هر دلیل با نظامهای آن کشورها مشکل دارند و قصد پناهندگی به دیگر کشورها را دارند برای خود مخاطب و مشتری جمع کنند؛ بنابراین یکی از عوامل موفقیت آنان در برخی کشورها، دست گذاشتن روی خلأهای عاطفی و روحی و اجتماعی و اقتصادی مخاطبان است، ولی این کار را در قالبهای جذاب دینی از جمله تأکید بر محبت و بخشش در دین مسیحیت و سهله و سمحه دنبال میکنند.
محبوب در پاسخ به این سؤال که با توجه به پیشینه اشاره شده در مورد مسیحیت تبشیری چرا خطر این فرقه چند سال است که بر سر زبانها افتاده است، بیان کرد: این گروه از سالهای دور کارشان این بود که هیئتهای کشیشی و شبان به مناطق مختلف میفرستادند، ولی امروز جنس کار آنان عوض شده است ضمن اینکه فضای مجازی و رسانه فرصت بهتری برای بسط نفوذشان ایجاد کرده است؛ این فرقه هجمه رسانهای زیادی دارند و از ابزار بزرگنمایی به خوبی بهره میبرند و گاهی یک اقلیت محدود را چند ده نفر نشان میدهند و از آنان به عنوان ابزاری سیاسی علیه منافع برخی کشورها به خصوص در بحث حقوق بشر بهره میگیرند.
اردوگاه مسیحیت صهیونیستی
وی با بیان اینکه اینها قصد دارند برنامه قدرت را تغییر دهند؛ زیرا عملاً از اردوگاه مسیحیت صهیونیستی تبعیت دارند و اهداف سیاسی آنان را دنبال میکنند، اظهار کرد: این فرقه در ایران به دنبال استحاله مذهبی مردم به خصوص قشر جوان هستند. البته مسیحیت جدا از بهائیت و فلان جریان عرفانی انحرافی نیست و همه سربازانی هستند که اهداف واحدی را دنبال میکنند؛ روش و عناوین مختلفی دارند، یکی مسیحی تبشیری و دیگری بهائی یا معتقد به عرفان حلقه و شعور کیهانی است، ولی همه از سرویسهای جاسوسی دنیا هدایت میشوند و هرقدر بتوانند خلأ ایمانی ایجاد کنند از آن بیشتر بهره میبرند.
محبوب با بیان اینکه تبشیر به معنای بشارت دادن به خداوندی عیسی(ع) و توسعه تفکر اندیشهفداست، اظهار کرد: این فرقه در کشوری مانند اندونزی به عنوان پرجمعیتترین کشور اسلامی به شدت فعالیت تبلیغی و تبشیری دارند؛ نگاه این فرقه سربازگیری در همه مناطق دنیاست؛ برای تبیین بیشتر این مسئله خوب است به سخنی از پاپ ژانپل بپردازیم؛ وی در سخنی به این مضمون گفته بود که هزاره اول فتح اروپا، هزاره دوم فتح آفریقا و هزاره سوم نوبت فتح آسیاست.
این محقق و پژوهشگر مسیحیت تبشیری تصریح کرد: جالب این است که بدانیم پاپ، کاتولیک است و این دو جریان با هم تفاوت عقیده دارند و همدیگر را قبول ندارند، ولی وقتی بحث هدف واحد در میان است به هم احترام میگذارند و راهبرد مشترک دارند.
محبوب با اشاره به فعالیت این گروه در ایران اظهار کرد: در ایران چند فرقه فعال دارند؛ این فرقهها در داخل یکدیگر را برادران شیطان معرفی میکنند، ولی در یک اردوگاه پشت سر هم قرار میگیرند و علیه یکدیگر صحبت نمیکنند.
محبوب بیان کرد: این گروهها قبل از انقلاب هم در لوای کارهای حقوق بشری و تأسیس درمانگاه و مراکز خیریه هدفشان را دنبال میکردند و نوع بارز فعالیتشان ساخت کلیسا بود، اما بعد از انقلاب و به خصوص از دهه ۷۰ این هجمه با تشکیل کلیساهای خانگی اوج گرفته و زیرپوستی شده است و اینکه حتی مقام معظم رهبری و برخی مراجع هم در این زمینه واکنش نشان دادهاند نشان از سرعت گرفتن فعالیت آنان دارد.
تأسیس کلیساهای خانگی
وی افزود: در ایران هم مانند خیلی از کشورها از میان افرادی که با نظام مشکل دارند همچنین فقرا و افراد ناراضی اجتماعی و ... به صورت زیرزمینی به جذب شبکهای میپردازند و عمدتا فعالیت زیرزمینی دارند؛ این فرقه این بدعت را ایجاد کردند که کلیسا فقط کلیسای رسمی نیست بلکه میتواند خانگی هم باشد و حتی نحوه اداره کلیسای خانگی را هم آموزش میدهند.
محبوب با بیان اینکه یکی از شگردهایی که عمدتاً هم در ایران باعث جذب برخی جوانان شده است بحث مهاجرت و تسهیل این فرایند برای کسانی است که مسیحی شوند، افزود: خیلی از افراد با این انگیزه ظاهرا دین خود را تغییر دادند و به خصوص به مقصد برخی کشورها مانند آمریکا و المان رفتهاند، ولی خیلی از آنان بعد از رفتن به کشور مقصد، مبلغ مسیحیت نیستند و به افراد بیانگیزه تبدیل میشوند.
تیپولوژی افرادی که جذب مسیحیت تبشیری میشوند
محبوب با بیان اینکه ما نمونهای از افرادی که مذهبی قوی باشند و جذب این فرقه شده باشند ندیدهایم بیان کرد: جوانان مذهبی عمدتاً به این سمت و سو نمیروند، چون دنیامحور نیستند و کمتر با مقولاتی مانند پناهندگی و ... جذب میشوند از طرفی اعتقادات مسیحیت پارادوکسیکال و متناقض است و چون کمتر با برهان و عقلانیت همراه است برای این قشر از افراد نمیتواند اقناعکننده باشد، ولی افرادی که پایه ضعیف اعتقادی دارند گول این فرقه را میخورند به خصوص افرادی که به نحوی با خلاهای مختلف روبرو هستند.
وی با بیان اینکه ما آمار دقیقی از میزان افراد جذب شده به فرقه مسیحیت تبشیری نداریم، زیرا فعالیت آنان عمدتا زیرزمینی است اظهار کرد: چون آمار دقیقی وجود ندارد بزرگ نشان دادن آنها آسیب است و خودشان هم تمایل دارند که تعدادشان زیاد نشان داده شود.
بزرگنمایی رسانهای
وی با بیان اینکه اوضاع در کشور ما در مسئله آمار فاجعه نیست که تصور کنیم تعداد زیادی جذب شدهاند، ولی گاهی ممکن است خودمان آن را فاجعه نشان بدهیم افزود: مثلاً گاهی در یک شهر ممکن است کلاً این فرقه موفق شده باشد ۲۰۰ نفر را جذب خود کرده باشد، ولی در یک بیفکری رسانهای، برخی رسانهها با هدف جذب مخاطب و یا هشدارهای بیپشتوانه آمار بدهند که در یک روز این تعداد غسل تعمید کردهاند بنابراین این نوع بزرگنمایی صورت بگیرد آنان بهتر میتوانند نفع ببرند.
دست در دست منافقان
محبوب با بیان اینکه ما با برخی افرادی که جذب این فرقه شدهاند صحبت کردهایم و عمدتاً از اعتقاد تهی نیستند، ولی اعتقاداتی دارند که مستند عقلی و حتی کتاب مقدسی ندارند در پاسخ به این سؤال که چه میزان این فرقه برای کشور ما خطرناک است ادامه داد: همان طور که قبلاً بیان شد به لحاظ بعد سیاسی، فرقه خطرناکی هستند برای مثال، در تیرماه سال ۹۴ یا ۹۵ سعید عابدینی که جذب این فرقه و از فعالان آنان است در همایش منافقان شرکت کرد و با آنان دست داد؛ این مسئله نشان میدهد که اردوگاه آنان حول محور مذهب نیست بلکه سیاستشان علیه نظام انقلاب و حرکت سیاسی دارند؛ این کار نشان میدهد اگر بزرگانشان به این افراد دستور دهند که با قاتلان ۱۷ هزار ایرانی دست بدهند میدهند، گرچه در پشت پرده شعار محبت و تسامح و تساهل سر میدهند و ممکن است برخی فریب این ظواهر را بخورند.
نماینده مجمع ملی فرق و ادیان گیلان در پاسخ به سؤالی در مورد حمایت مالی از کلیساهای خانگی بیان کرد: این کلیساها به صورت شبکهای حمایت مالی میشوند و نه مستقیم به همین دلیل افراد رده پایین خبر ندارند و فقط سرحلقهها مطلع هستند.
محبوب در پاسخ به این سؤال که مهمترین راههای مقابله با این فرقهها چیست اظهار کرد: آگاهی بخشی به جوانان در این عرصه خیلی مهم است؛ باید مرکز مشاوره و آشنایی با این نوع فرقهها و اتاق گفتوگوی ادیانی برای قشر جوان ایجاد شود؛ نکته مهم دیگر اینکه به هر حال هرچند محدود افرادی جذب این فرقه شده و خودشان هم پشیمان هستند، ولی با آسیبهایی روبرو هستند. لذا باید مراکز درمانی برای رسیدگی به این آسیبدیدگان ایجاد شود.
انتهای پیام