بهره‌‌مندی از ظرفیت خیران در فعالیت‌های قرآنی/ با مسابقات موج قرآنی ایجاد نمی‌شود
کد خبر: 3821829
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
حجت‌الاسلام سرلکیان اظهار کرد:

بهره‌‌مندی از ظرفیت خیران در فعالیت‌های قرآنی/ با مسابقات موج قرآنی ایجاد نمی‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: شاید مقصر ما هستیم که جایگاه و اهمیت قرآن را برای مردم و خیران به درستی بازگو نکرده‌ایم، اگر جامعه امروز با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مواجه است برای این است که نتوانستیم روح قرآن را در جامعه ایجاد کنیم، بی‌شک تبیین اهمیت و جایگاه قرآن به بهره‌گیری هرچه بهتر از ظرفیت خیران کمک می‌کند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام و المسلمین نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، روز گذشته، دوم تیر‌ماه در نشست کارشناسان قرآنی ادارات تبلیغات اسلامی استان که در سالن جلسات اداره‌کل برگزار شد بر لزوم استفاده از ظرفیت خیران در اجرای فعالیت‌های قرانی تأکید کرد و گفت: اگر خیران در حوزه تقویت مربیان قرآن گام بردارند قطعاً این امر در استقبال از فعالیت‌های قرآنی بیشتر می‌شود، اگر هر خیّر 5 یا 6 مربی قرآن تربیت کند با کمبود مربی مواجه نیستیم.

وی تصریح کرد: این که جمعیت در برخی روستاها کم است قبول داریم اما آیا این جمعیت در شهرها هم کم است؟ خیلی از شهرهای ما جمعیت شهری کمی ندارند لذا سؤال اینجاست که ‌میان جمعیت شهری‌ و در نقاط حاشیه‌ای چه کردیم، اگر به طور مثال چندین خانه قرآن شهری در ساوه راه‌اندازی شود بازهم جای کار وجود دارد.

‌سرلکیان با بیان این نکته که در اکثر شهرهای استان جمعیت و استقبال‌کننده وجود دارد و تنها برای جذب باید برنامه‌های خوب و جذابی ارائه داد، تأکید کرد: مدیران خانه قرآنی برای اداره مرکز قرآنی خود ذوق و سلیقه از خود نشان دهند، قرار نیست قرآن را به حاشیه ببریم، قرآن را اصل قرار داده و در کنار فعالیت قرآنی خدمات مورد توجه نوجوانان و کودکان نیز صورت گیرد، قطعاً برای اراک و شهرهای بزرگ می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

لزوم برپایی خانه‌های قرآن‌ به نسبت جمعیت شهرها
وی خطاب به کارشناسان قرآنی استان بیان کرد: به نسبت جمعیت شهرها خانه‌های قرآنی شهری را برپا کنید، نمی‌گوییم در روستایی که به طور مثال 300 نفر جمعیت دارد خانه قرآنی که فعال نیست را نگه دارید، اما روستاهای زیادی داریم که شرایط فعالیت در حوزه قرآنی را دارند لذا باید همه کمک کنیم تا فعالیت‌ها رونق بیشتری داشته باشد.

رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی بر لزوم ارائه شیوه‌های مختلف برنامه‌ای تأکید ‌و اظهار کرد: ‌نباید دست روی دست گذارد و منتظر ماند تا اتفاق خاصی بیفتد، باید پیشنهادات را جمع‌آوری کرد تا بدانیم چه کنیم تا از این وضعیت خارج شویم، برای بررسی بیشتر به تمام شهرستان‌های استان سفر کرده و شما هم مؤثران شهر خود را برای برگزاری جلسه‌ای تأثیرگذار دعوت کنید. نقش مدیران در این بخش بسیار مهم است باید حضور آنان در صحنه‌های قرآنی محسوس باشد، اینکه می‌گویند نمی‌شود کاری کرد را قبول ندارم و واقعیت ندارد.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت خیران مدرسه‌ساز در حوزه قرآن نیز می‌توان استفاده کرد، افزود: خیران مدرسه‌ساز می‌توانند در این حوزه ورود پیدا کنند، شاید مقصر ما هستیم که جایگاه و اهمیت قرآن را برای مردم و خیران به درستی بازگو نکرده‌ایم، اگر جامعه امروز با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مواجه است برای این است که نتوانستیم روح قرآن را در جامعه ایجاد کنیم، بی‌شک تبیین اهمیت و جایگاه قرآن به بهره‌گیری هرچه بهتر از ظرفیت خیران کمک می‌کند.

تأثیر آموزش و پرورش در‌ افزایش سطح دانش معلمان قرآن‌
‌سرلکیان در ادامه افزود: آموزش و پرورش باید سطح دانش معلمان قرآنی خود را افزایش دهد، برای گرایش عموم مردم به سمت قرآن به ویژه کودکان و نوجوانان به سمت کلام وحی باید موج قرآنی ایجاد کرد، قطعاً با برگزاری مسابقات موج قرآنی ایجاد نمی‌شود، چراکه در مسابقات همان‌هایی می‌آیند که سال قبل بودند، نفرات تکراری است و فقط هم همان پارسالی‌ها رتبه‌ها را کسب می‌کنند شاید تنها رتبه‌های اول تا سوم بین همان تعداد محدود جا‌به‌جا شود.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر قرار است موج قرآنی ایجاد شود باید جلساتی برای اساتید دانشگاه و دبیران آموزش و پرورش برگزار شود تا اول هر جلسه استاد یا دبیر در رشته مربوطه به طور مثال زیست‌شناسی، ریاضی، شیمی و ... آیات را استخراج و در حد چند دقیقه کوتاه برای دانشجویان و دانش‌آموزان بازگو کنند، بهتر است این پیشنهاد در سطح استان مطرح شود تا شاهد موج قرآنی در سطح جامعه باشیم.

‌اجرای برنامه‌های جذاب قرآنی
وی با تأکید بر اینکه برای فعالیت قرآنی نباید به ارائه آمار و ارقام فکر کرد، اظهار کرد: تمام فعالیت‌ها باید واقعی باشد، قطعاً کار با اشکالاتی مواجه است اما بهتر است با تحقیقات اشکالات به حداقل رسد، مثلاً اگر در آمار بگوییم 500 خانه قرآن‌ داریم و وقتی تعدادی از این مراکز غیرفعال یا تعطیل باشد دردی از ما دوا نمی‌کند اما اگر تنها 100 خانه قرآنی فعال و تأثیرگذار داشته باشیم برای ما می‌تواند کافی باشد. اجرای برنامه‌هایی در حوزه سبک زندگی قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌تواند مؤثر باشد به شرط آنکه استمرار داشته باشد تا خروجی قابل قبولی داشته باشیم.

‌سرلکیان با تأکید بر اینکه مؤسسات نیمه‌فعال، فعال و تعطیل گزارش داده شوند، تصریح کرد: باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا مؤسسات و خانه‌های قرآن‌ نیمه‌فعال فعال شوند، مؤسساتی که تعطیل شدند بررسی شود اگر امکان بازگشایی مجدد دارند حتماً این کار صورت گیرد، در غیر این صورت تعطیل یا جایگزینی معرفی شود. برخی شهرستان‌ها همچون شازند ظرفیت و جمعیت خوبی در حوزه روستایی دارند که می‌تواند مورد استفاده جهت فعالیت خانه‌های قرآنی روستایی قرار گیرد.

فعالیت‌های قرآنی باید منطقی و دقیق باشد
وی با بیان این مطلب که گزارش‌های مطروحه از فعالیت‌های قرآنی باید منطقی و دقیق باشد، بر لزوم انجام اقدامات مشارکتی با دیگر دستگاه‌ها تأکید کرد و افزود: در حوزه فعالیت قرآنی با کسی تعارف نداشته باشید قرار نیست برخورد قهری نیز صورت گیرد اما اگر اتفاقی رخ داد به اداره قرآنی تبلیغات اطلاع‌رسانی شود تا ما پیگیر باشیم.

رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه لازم است جلسات هیئات مذهبی به سمت قرآنی شدن حرکت کنند، گفت: اگر می‌توانید به نام هر شهید جلسه قرآنی برگزار شود چراکه قهرمانان قرآنی قابل احترام هستند، الگوهای مناسب قرآنی و با اخلاق را به جامعه معرفی کنید تا آنان نیز تشویق شوند، اگر قاری و حافظ خوب و با اخلاق به جامعه تحویل ندهیم قطعاً به مشکل برمی‌خوریم.

انتهای پیام

captcha