آغاز مذاکرات شورای نظامی سودان و مخالفان در خارطوم
کد خبر: 3824400
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳

آغاز مذاکرات شورای نظامی سودان و مخالفان در خارطوم

گروه بین‌الملل - شورای نظامی سودان و گروه‌های مخالف، گفت وگو درباره روند انتقال قدرت در این کشور را آغاز کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، نمایندگان دو طرف در هتلی در مرکز خارطوم پایتخت سودان در حال گفت‌وگو مشاهده شده‌اند.

ائتلاف نیروهای «آزادی و تغییر» به عنوان گروه اصلی مخالف در سودان، روز چهارشنبه آمادگی خود را برای گفت وگوهای مستقیم با شورای نظامی انتقالی درباره رهبری شورای حاکمیتی که قرار است هدایت کشور را تا برگزاری انتخابات در دست گیرد، اعلام کردند.

این ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که طرفین پذیرفته‌اند گفت‌وگوهایی را تحت نظارت اتیوپی آغاز کنند. اتیوپی و اتحادیه آفریقا که طرف‌های میانجی‌گر در بحران سودان هستند، از دو طرف خواسته‌اند این مذاکرات را برای رسیدن به توافقی برای تحویل قدرت به غیرنظامیان انجام دهند.

یادآور می‌شود؛ اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد، اما این اعتراض‌ها به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تظاهر کنندگان خواستار سرنگونی دولت «عمر البشیر» شدند.

دولت البشیر سرانجام ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش سرنگون و پس از آن ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال «عبدالفتاح البرهان» قدرت را در دست گرفت.

سرنگونی البشیر گروه‌های معترض سودانی را راضی نکرد و آنها همچنان خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دموکراتیک هستند.

captcha