آموزش‌ها در فضای قرآنی کشور عینی‌سازی نشده است
کد خبر: 3824514
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰

آموزش‌ها در فضای قرآنی کشور عینی‌سازی نشده است

فعالیت‌های قرآنی - نماینده معلمان و اساتید قرآنی استان همدان با بیان اینکه امروز آموزش‌ها در فضای قرآنی کشور عینی سازی نشده است، گفت: از نکاتی که باید در آموزش‌های قرآن به آن توجه شود، دوری از بیان تئوری‌های محض بدون مصداق است.

آموزش‌ها در فضای قرآنی کشور عینی‌سازی نشده استبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام محمد محمدی پیام، نماینده معلمان و اساتید قرآنی استان همدان، پنج شنبه 13 تیرماه در دیدار فعالین قرآنی با رئیس سازمان دارالقرآن کشور گفت: در حوزه تعلیم و تربیت قرآنی بیان چند نکته مهم امری ضروری است و غفلت از هرکدام مسئله هایی به بار خواهد آورد.

وی با بیان اینکه تعلیم و تزکیه باید همواره همراه با یکدیگر باشند؛ افزود: متأسفانه این دو مهم در آموزش‌های قرآنی توامان دیده نمی‌شود، همانطور که در قرآن «هست‌ها و باید‌ها» به عنوان نقشه راه سعادت انسان در کنار یکدیگر ذکر شده است بنابراین باید در آموزش‌های قرآن به این دو در کنار یکدیگر توجه و سرمایه گذاری شود.

محمدی پیام با بیان اینکه متأسفانه امروز آموزش‌ها در فضای قرآنی کشور عینی سازی نشده است، ادامه داد: از دیگر نکاتی که باید در آموزش‌های قرآن به آن توجه شود، دوری از بیان تئوری‌های محض بدون مصداق است.

نماینده معلمان و اساتید قرآنی استان ضمن تأکید بر توجه به ابعاد مختلف قرآن در آموزش‌های قرآنی ابراز کرد: قرآن هدف از نزول خود را قرائت، تدبر، تمسک عملی به آیات و خروج از ظلمات عنوان می‌کند بنابراین باید به تمام این اهداف در آموزش‌ها توجه ویژه شود.

وی با اشاره به اینکه ما تنها قرآن را زیبا می‌خوانیم ادامه داد: اگر انسان با دریافت آموزه‌های قرآنی، رفتار و کردارش مطابق با آیات الهی نباشد پس می‌توان نتیجه گرفت که او تنها به ظاهر قرآن توجه دارد، همانگونه که بسیاری از نهاد‌ها و دستگاه‌ها با برگزاری مسابقات و ارائه آمار به بعد ظاهری قرآن توجه دارند.

محمدی پیام عنوان کرد: امروز محصولات آموزش و پرورش و سیستم آموزش عالی کشور پس از گذشت 40 سال از انقلاب به عنوان اساتید و معلمان قرآن از قرائت ساده قرآن عاجزند. 

ضرورت طراحی سرفصل‌های آموزش قرآن با نگاه تربیتی در بعد عمل و نظر

این فعال قرآنی با اشاره به اینکه باید از درجا زدن در بخش توجه به ظاهر قرآن گذشت گفت: دیگر ماندن و توجه صرف به بخش خواندن زیبای قرآن گذشت آنچه مهم است، تدبر در آیات و عمل به آموزه‌های الهی است.

وی ابراز کرد: طراحی سرفصل‌های آموزشی با نگاه تربیتی در بعد عمل و نظر، اندیشه و انگیزه و گنجاندن دوره سبک زندگی اسلامی متناسب با مخاطبان خود در مقاطع پیش دبستانی، دبستانی و بالاتر از دیگر مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود.

 محمدی پیام گفت: آموزش‌های عمومی قرآن همراه با مفاهیم قرآن از همان مقاطع آغازین تحصیل، تألیف منابع و کتب جدید در سه محور قران، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و همچنین اتمام و تکمیل سرفصل‌های تربیت کادر متخصص ذز رشته‌هایی همچون تفسیر از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشت. 

انتهای پیام

captcha