پوشش، نماد جایگاه بانوان در هر تمدنی است
کد خبر: 3826546
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷

پوشش، نماد جایگاه بانوان در هر تمدنی است

گروه اجتماعی ــ رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان کرمانشاه گفت: پوشش بانوان در گذر هر زمانی نمادی از جایگاه بانوان در هر تمدن و فرهنگی است.

بتول محمدی، رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعریفی درخصوص عفاف و حجاب، اظهار کرد: حجاب و عفاف دو کلمه است که هر یک معنای خاصی دارد، معنای لغوی عفاف که از عفت گرفته شده به معنای دور بودن از هرگونه خطا و اشتباه است و جلوگیری می‌کند تا نفس خود را از خطا بپوشانیم.
وی افزود: در مورد حجاب که بسیاری از مباحث را در بر می‌گیرد و تعاریف متفاوتی روی آن شده بحث برای گفت‌وگو بسیار هست، در بحث حجاب اگر در فرهنگ لغت عربی نگاه کنیم حجاب به معنای پرده و معنای دیگر به معنای پوشش است و در فرهنگ معین نیز حجاب به معانی مختلفی معنا شده است که یکی از آن‌ها پوشش است که در اصطلاح امروز عنوان می‌کنند و حتی عفاف را در درون حجاب برده‌اند.
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان کرمانشاه تصریح کرد: حجاب به معنای پوشش زن مسلمان عنوان شده که این معنا تعابیر بسیاری در هر مقطع زمانی به اقتضای زمان ممکن را به خود اختصاص می‌دهد و بر این اصل ممکن است معنای متفاوتی داشته باشد اما امروز و در اصطلاح امروزی جامعه وقتی اسم حجاب آورده می‌شود به معنای عفاف و پوشش زن مسلمان گفته شده است.
لزوم پوشیدگی زن بر چه اساسی است
محمدی افزود: در بحث عفاف و حجاب لزوم پوشیدگی بانوان بر شش عنوان مطرح شده که یکی از آن‌ها قرآن است اصل دوم و سوم براساس روایت و سنت و سیره اهل بیت(ع) مطرح شده که این از دلایل لزوم پوشیدگی عنوان می‌شود و دلیل دیگری که امروز باید بسیار بر آن دقت کنیم براهین عقلی است که در مورد بحث حجاب گفته شده، بحث پنجم بحث فطرت و طبیعت انسان است که یکی از دلایل لزوم پوشیدگی گفته شده و وقتی بحث پوشیدگی به میان می‌آید زن و مرد ندارد و مشترک است پنجمین دلیل لزوم پوشیدگی بحث فطرت و طبیعت انسان است که باید خود را بپوشاند.
وی عنوان کرد: دلیل دیگر این امر بحث تاریخی و از دیدگاه سیره تاریخی نگاه به این منظر است؛ چرا که پوشیدگی وجود داشته و در هر زمان و هر مکانی وجود داشته بنابراین براساس شش اصل یاد شده برای زن و مرد لزوم پوشیدگی عنوان شده است.
محمدی در ادامه به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در خصوص حجاب اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: «آن هنگام که پوشش بر سر زنی باشد ارزش آن از دنیا و آنچه که در آن است، بیشتر است».
وی به تاریخچه حجاب نیز اشاره و اظهار کرد: بنابر متونی که در برخی از منابع تاریخی آمده است در بیشتر ملت‌ها و ادیان حجاب بین زن و مرد وجود داشته؛ بنابراین پوشش بانوان در گذر زمان نمادی از جایگاه زن در هر تمدن و فرهنگی است.
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان کرمانشاه در پایان تصریح کرد: بدون تردید پوشش و حجاب اصلی بر تحکیم بنیان خانواده در جامعه امروز است و بنابراین اصل بالندگی و استحکام خانواده بسته به رفتار بانوان در جامعه دارد که این اصل نیازمند بحث بیشتری است.
انتهای پیام

captcha