نشریه مجازی «اهمیت فریضه نماز و مسجد از نگاه امام خمینی(ره)» منتشر شد
کد خبر: 3835593
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
به همت ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎﯼ ﺑﻮﺷﻬﺮ؛

نشریه مجازی «اهمیت فریضه نماز و مسجد از نگاه امام خمینی(ره)» منتشر شد

کانون خبرنگاران نبأ ــ دومین ﻧﺴﺨﻪ ﻧﺸﺮﯾﻪ مجازی ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺑﯽ ﻭ ﺟﻬﺎﺩﮔﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ «اهمیت فریضه نماز و مسجد از نگاه امام خمینی(ره)» ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﭘﯿﺎﻡ‌ﺭﺳﺎﻥ سروش ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎﯼ ﺑﻮﺷﻬﺮ منتشر و به ﻣﺆﺳﺴﺎﺕ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﻋﺘﺮﺕ این استان ﺍﻃﻼ‌ﻉ‌ﺭﺳﺎﻧﯽ ﺷﺪ.

ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮐﺎﻧﻮﻥ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭﺍﻥ ﺍﯾﮑﻨﺎ، ﻧﺒﺄ؛ دومین ﻧﺴﺨﻪ نشریه مجازی ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺑﯽ ﻭ ﺟﻬﺎﺩﮔﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺖ تحریریه ﻭﺍﺣﺪ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻧﻮﯾﻦ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎﯼ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ «اهمیت فریضه نماز و مسجد از نگاه امام خمینی(ره)» با بهره‌گیری از روایت مجموعه شش جلدی کتاب «پا به پای آفتاب»، صحیفه 22 جلدی امام و کتاب چهل حدیث اخلاق و عرفانی امام خمینی(ره) ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﭘﯿﺎﻡ‌ﺭﺳﺎﻥ سروش این مؤسسه منتشر و به ﻣﺆﺳﺴﺎﺕ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﻋﺘﺮﺕ بوشهر ﺍﻃﻼ‌ﻉ‌ﺭﺳﺎﻧﯽ ﺷﺪ.
ﺩﺭ ﻣﻘﺪﻣﻪ دومین نسخه ﺍﯾﻦ ﻧﺸﺮﯾﻪ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﯿﮏ ﺁﻣده ﺍﺳﺖ: ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺭﻭﺷﯽ ﮐﻪ ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﺮﺍنهﻫﺎﯼ ﻭﺳﯿﻊ ﺟﻬﺎﻥ ﺗﻮسعه ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻭ ﺯﯾﺴﺘﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﻭ ﺻﺪﺍﻗﺖ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﯽکند ﻭ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﯾﮏ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﺧﺪﺍﯾﯽ، ﺗﺎ ﺍﺑﺪﺍﻟﺪﻫﺮ ﭼﺮﺍﻏﯽ ﻓﺮﺍ ﺭﺍه ﺭﻫﺠﻮﯾﺎﻥ ﻧﻮﺭ ﻭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ؛ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻧﯿﺎﯾﺶ ﻭ ﻣﻌﯿﺎﺭﻫﺎﯼ ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﻣﺘﺼﻞ ﺑﻪ ﺗﻸ‌ﻟﻮ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﺁﺯﻣﻮده‌هاﯼ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻋﺼﻤﺖ ﻭ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﻭ ﻧﺒﻮﺕ ﻭ ﻭﻻ‌ﯾﺖ است.
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭه) در جایگاه ﭘﺮﭼ‌ﻤﺪﺍﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﺷﮑﻮﻫﻤﻨﺪ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺗﻤﺎﻡ ﻋﻤﺮ ﭘﺮﺑﺮﮐﺖ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ دﺭ ﺭﺍه ﺣﻖ، ﺣﻘﯿﻘﺖ، ﻃﻬﺎﺭﺕ، ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺩﺭ ﻃﺒﻖ ﺍﺧﻼ‌ﺹ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩه به‌طﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻭ ﺳﻠﻮﮎ ﻭﯼ، ﺳﺮﻣﺸﻖ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﯾﮕﺎﻧﮕﯽ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺭﺍ ﻋﻤﻼ‌ ﻭ ﺍﺛﺒﺎﺗﺎ ﺑﺎ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﻓﺮﺍﻣﯿﻦ ﺁﻥ ﺩﺍﺩﺍﺭ ﺑﯽ‌ﻫﻤﺘﺎ، ﺍﺯ ﺩﻝ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ کرده‌ﺍﻧﺪ.
ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺍﺕ ﻭ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺫﺍﺕ ﺑﺎﺭی تعالی ﺍﺯ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭه)، ﺩﻗﯿﻘﺎ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺗﺤﻘﻖ ﺁﺭﻣﺎﻥ‌ﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ‌ﻫﺎﯼ ﺷﯿﻔﺘﻪ ﻋﺪﻝ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ، ﺟﻠﻮه ﻣﯽکند.
ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭه) ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻓﺮﯾﻀﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻟﺰﻭﻡ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻭ ﺍﯾﺎﻡ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮﭘﺎﯾﯽ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ، ﺑﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ، ﺍﯾﻦ ﻣﻬﻢ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ کرده ﻭ ﺑﺎ ﺗﺸﺮﯾﺢ ﺟﺰﺋﯿﺎﺕ ﺍﻣﺮ ﻭ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻓﻘﻬﯽ ﻭ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﻋﻤﻠﯽ ﺁﻥ، ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺁﻥ، ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﭘﯿﺶ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﻮده‌اند.
ﭘﺮ ﻭﺍﺿﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﯾﻀﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺍﻫﻞ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﻟﺰﻭﻡ ﺩﻗﺖ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﺟﺰﺋﯿﺎﺕ ﺁﻥ، ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺣﯿﻄﻪ ﻣﻘﺪﺳﯽ ﺍﺯ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻭ ﻣﻘﺮﺭ شده، ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﻟﻄﺒﻊ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪطور ﺑﻨﯿﺎﺩﯾﻦ ﺍﺯ ﺧﻄﺎ ﻭ ﮔﻨاه ﺩﺭ ﻣﻘﯿﺎﺱ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ‌ﺩﺍﺭﺩ.
ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﻭﺍضح‌تر ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ خمینی(ره) ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﯾﮏ ﺭﻫﺒﺮ ﺟﺎﻣﻊ‌ﺍﻟﺸﻤﻮﻝ ﻭ ﺁﮔﺎه ﺑﺮ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﻘﺪﻭﺭﺍﺕ ﻭ ﺩﺍنستهﻫﺎ ﻭ ﻋﻠﻮﻡ ﻭ ﻓﻨﻮﻥ ﺑﻮﺩه ﻭ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻭ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻋﺪه‌ای ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺻﺤﺒﺖ ﺍﺯ ﺳﺎﺯﺵ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺿﻤﻦ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﯼ‌ﻫﺎﯼ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﻭ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ، ﻫﻤﻮﺍﺭه ﺑﺮ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ به‌ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺍﻣﺮ ﻣﻘﺪﺱ ﻭ ﺗﻌﯿﯿﻦ‌ﮐﻨنده ﻭ ﭘﺮ ﺍﺛﺮ، ﺗﺄﮐﯿﺪ کرده ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ‌ﺩﻫنده ﺟﺎمعه ﺍﺯ ﭼﻨﮕﺎﻝ ﺷﯿﺎﻃﯿﻦ ﻭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﺎﻥ ﻭ ﺑﺪﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﻭ ﺍﻣﺖ ﻭﺍﺣده ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ. ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩﻫﺎﯼ ﻣﻬﻢ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﺑﻪ ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭه) ﺗﻮسعه ﻭ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻧﻤﺎﺯﺧﻮﺍﻧﯽ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﻫﺮچه ﺑﺎﺷﮑﻮه‌تر ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﺟﻤﺎﻋﺖ است.
اﺳﺘﻘﻼ‌ﻝ ﻓﮑﺮﯼ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ جامعه در پرتو نماز
ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺧﻮﺩﺑﺎﻭﺭﯼ ﻓﮑری، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﺭﻭﺣﯽ ﺩﺭ ﺟامعه ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻧﻤﺎﺯ ﮐﺎﻣﻼ‌ً ﻭﺍﺿﺢ ﺍﺳﺖ که ﺧﻮﺩﺑﺎﻭﺭﯼ ﻓﮑﺮﯼ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻧﻘﺶ ﺑﯽ‌ﺑﺪﯾﻞ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺣﺬﻑ ﻭ ﮐﺎﻫﺶ ﻭ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺮﺩﻥ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﯽ ﻓﮑﺮﯼ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺍﯾﻔﺎ کرده ﻭ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﺳﺘﻘﻼ‌ﻝ ﻓﮑﺮﯼ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺩﺭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ است. ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺧﻮﺩﺑﺎﻭﺭﯼ ﺭﻭحی، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﻓﮑﺮﯼ؛ ﺍﺧﻼ‌ﻕ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﺩﯾﻨﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺻﺮﺍﻁ‌ﺍﻟﻤﺴﺘﻘﯿﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍده ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﻋﺪﻡ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺣﻘﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﯿﮕﺎﻧﮕﺎﻥ ﻭ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ و ﻣﺤﻮ ﺷﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﮐﻢ‌ﺑﯿﻨﯽ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻏﺮﺏ شده است، ﻟﺬﺍ ﺑﻪ ﻋﺪﻡ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﯽ ﻭ ﺳﺮﺳﭙﺮﺩﮔﯽ ﺑﻪ ﺍﺟﺎﻧﺐ ﻭ ﺍﺳﺘﮑﺒﺎﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
ﻧﻤﺎﺯ ﻋﻨﺼﺮ ﺑﯿﺪﺍﺭﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﯽ‌ﺑﺨﺸﯽ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺍﺩﻭﺍﺭ ادیان الهی بوده است. ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ خمینی(ره) ﮐﻪ ﺭﯾﺸﻪ ﻋﻘﺐ‌ﻣﺎﻧﺪﮔﯽ ﻣﻠﺖ‌ﻫﺎ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﺑﯿﮕﺎﻧﮕﺎﻥ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺑﯽ‌ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺑﯿﮕﺎﻧﮕﯽ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺳﻮ ﻭ ﻧﻘﺶ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻓﺮﯾﺐ‌ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻏﺮﺏ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﯽ‌ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﻫﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺼﺮﻭﻑ ﺁﮔﺎﻫﯽﺑﺨﺸﯽ ﻭ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﻠﺖ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﺣﻖ‌ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻭ ﻓﺮﺍﻣﯿﻦ ﺍﻟﻬﯽ ﻣﺒﺬﻭﻝ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ‌ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﻨﺪ، ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﯾﮏ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭﯼ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﯾﮏ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺁﻧﻬﺎ ﺳﻠﻄﻪ‌ﮔﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﺳﺘﮑﺒﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﯾﮏ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﺩﺭﺳﺖ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺑﯽ‌ﺧﻮﺩ ﺷﻮﯾﻢ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺣﯿﺜﯿﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺭﺍ ﺑﺒﺮﻧﺪ».
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ، ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺍﺩﻭﺍﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ‌ﻫﺎ وظیفه اصلی و از ﺗﺄﮐﯿﺪﺍﺕ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ(ﻉ) ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺍﻥ ﻋﻠﻢ، ﺍﺩﺏ ﻭ ﺩﯾﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻮﺩﻩ، ﺍﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﯾﺖ ﻭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻘﺪﺱ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﻣﻼ‌ً ﻭ ﺑﺎ ﺷﯿﻮﺍﺗﺮﯾﻦ ﻭ فصیح‌ترین ﺷﯿﻮﻩ ﻭ ﺭﻭﺵ ﺗﻔﺴﯿﺮ کرده، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺩﯾﻦ ﻣﺒﯿﻦ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﻪ ﺩﻭﺭﺍﻥ‌ﻫﺎ ﺍﻣﺮﯼ ﺍﻟﺰﺍﻣﯽ ﻭ ﻭﺍﺟﺐ ﻭ ﻗﻄﻌﯽ ﺍﻋﻼ‌ﻡ کردﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﯽ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ شده ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﺘﺠﺎﻭﺯﺍﻥ ﻭ ﺍﺳﺘﮑﺒﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﮔﯽ کرده ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻭ ﭼﯿﺮﮔﯽ ﺑﺮ ﻣﻠﻞ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻭ ﺗﺰﺭﯾﻖ ﺭﻭﺡ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺭﺍﺳﺦ ﻣﺆﻣﻨاﻦ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻮده ﺍﺳﺖ.
ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻧﻤﺎﺯ، ﺑﻪ ﻭﺍﺳطه ﺗﻘﺎﺑﻞ ﺑﯿﻦ ﺣﻖ، ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻭ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺳﺘﻢ، ﻭ ﻫﻨﺠﺎﺭﻫﺎﯼ ﺍﺧﻼ‌ﻗﯽ ﺑﺎ ﻣﻔﺎﺳﺪ ﮐﻠﯽ، ﺍﺯ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻭﯾژه‌ای ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺣﻀﺮﺕ ﻋﯿﺴﯽ(ﻉ) ﺩﺭ ﮔﻬﻮﺍره ﻫﻢ ﺑﺎ ﺭﺳﺎﺗﺮﯾﻦ بیان ﻓﺮﻣﻮﺩه‌اند «وَ أَوْصاني بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَيًّا؛ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺮﺍ ﺗﺎ ﺯﻧده ﻫﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺯﮐﺎﺕ ﺳﻔﺎﺭﺵ کرده ﺍﺳﺖ».
اولین امام شیعیان ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﯿﺮالمؤمنین علی بن ابیطالب(ﻉ) ﻫﻢ ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﯼ‌ﻫﺎﯼ ﻻ‌ﯾﺰﺍﻝ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ(ﻉ) ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺍﺳﺖ، ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺒﺎﺩﺕ، ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ‌ﺩﺍده ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩ ﻗﻄﻌﺎً ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺮﺩﻡ، ﺑﺎﻻ‌ﺧﺺ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﻮﺩ؛ ﭼﺮﺍﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﮐﻮﺑﻨﺪﻩ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﺑﻮده (ﻣﺪﺣﺮﺓ ﻟﻠﺸﯿﻄﺎﻥ)، ﻟﺬﺍ ﮐﺎﻡ ﻣﺆﻣﻨاﻦ ﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﯾﺰﺩ ﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻭ ﮔﻮﺍﺭﺍ ﻣﯽکند.
بیانات امام خمینی(ره) در روایات نشر مکتوب
در اسلام، از نماز هیچ فریضه‌ای بالاتر نیست. چطور نماز را این قدر سستی می‌کنید در آن؟... نماز پشتوانه ملت است. سومین امام شیعیان حضرت سیدالشهدا(ع) در همان ظهر عاشورا که جنگ بود و آن جنگ بزرگ بود، و همه در معرض خطر بودند، وقتی یکی از اصحاب گفت: ظهر شده است، حضرت فرمود: که یاد من آورید نماز را، و خدا تو را از نمازگزاران حساب کند، و ایستادند همان‌جا و نماز خواندند. ایشان نفرمودند که ما می‌خواهیم جنگ بکنیم. خیر، جنگ را برای نماز کردند... نماز یک کارخانه انسان‌سازی است. نماز خوب، فحشا و منکر را از یک امتی بیرون می‌کند. (صحیفه امام، ج 12، ص 392).
عبادات هر چند مشقت داشته باشد مرغوب است و افضل الاعمال احمزها. مثلا در زمستان سرد، شب از خواب ناز گذشتن و به عبادت حق تعالی قیام کردن، روح را بر قوای بدن چیره و اراده را قوی می‌کند. این امر شاید اول قدری مشکل و ناگوار باشد، اما کم کم پس از اقدام زحمت کم می‌شود و اطاعت بدن از نفس زیاد می‌شود؛ چناچه می‌بینیم اهل آن بدون تکلف و زحمت قیام می‌کنند. اینکه ما تنبلی می‌کنیم و بر ما مشکل است، برای آن است که اقدام نمی‌کنیم؛ اگر چند مرتبه اقدام کنیم؛ کم کم زحمت مبدل به راحت می‌شود. بلکه اهل آن، التذا از آن می‌برند بیشتر از آن التذاذی که ما را مشتهیات دنیایی می‌بریم؛ پس به اقدام نفس عادی می‌شود.
این عبادت چندین ثمر دارد؛ یکی آنکه خود صورت عمل در آن عالم به قدری زیبا و جمیل است که نظیر آن در این عالم نیست و از تصور آن عاجزیم و دیگر آنکه نفس صاحب عزم و اقتدار می‌شود؛ و این نتایج کثیره دارد که یکی از آنها را شنیدی؛ دیگر آنکه انسان را کم کم ﻣﺄﻧﻮﺱ با ذکر و فکر و عبادت می‌کند. شاید مجاز به حقیقت نزدیک کند انسان را و توجه قلبی به مالک الملوک شود و محبت به جمال محبوب حقیقی پیدا شود و محبت قلب و تعلق آن از دنیا و آخرت کم شود. شاید اگر جذبه ربوبی پیدا شود و حتی دست دهد، نکته حقیقی عبادت و سر واقعی تذکر و تفکر حاصل آید، هر دو عالم از نظر افتد و جلوه دوست غبار دوبینی را از دل بزداید. جز خدا کسی نمی‌داند که با همچو بنده‌ای خدا چه کرامت کند. چنانچه در ریاضات شرعیه و عبادات و مناسک و ترک مشتهیات عزم قوت گیرد و انسان صاحب عزم و اراده شود، در معاضی طبیعت غلبه کند و عزم و اراده انسان ناقص شود. (چهل حدیث، ص 126)
نماز جمعه و جماعت
نماز جمعه موجب می‌شود تا مسایل فراموش شده در اسلام به بهترین وجه برای مردم گفته شود. در قدیم اگر یک روحانی راجع به امور سیاسی مردم صحبت می‌کرد، می‌گفتند رهایش کنید او سیاسی است، که این نوع فکر بلااشکال از شیاطین داخل و خارج بوده است. آنها به ما باورانده بودند که روحانی باید عبایش را سر بکشد و فقط برود مسجد نماز معمولی‌اش را بخواند. روحانی حق دخالت در هیچ امری نداشت. ولی واقعیت این است که ما تابع حضرت رسول(ص) و ائمه(ع) هستیم که همه امور دست آنها بود؛ حکومت تشکیل دادند و مردم را هدایت کردند... ﻣسئله دیگر خطبه‌های نماز جمعه است؛ باید مردم را امر به تقوا کنید، امر به تقوا در خطبه اول واجب است و در خطبه دوم بنابر احتیاط واجب است. مسایل اخلاقی را به مردم بگویید و آنها را به داشتن اخلاق اسلامی ترغیب کنید. مطالب روز را برای مردم بگوید، مردم را در صحنه حاضر نگه دارید که آنچه انقلاب و ایران را حفظ کرده، حضور مردم در صحنه است. ائمه جمعه در سراسر ایران بالاترین اجتماع را دارند؛ از این اجتماعات استفاده کنید و جهات شرعی و سیاسی را به مردم تذکر دهید، آنان را در مقابل شیاطین مجهز کنید. (صحیفه امام، ج 17، ص 452)
اگر در نماز کوتاهی بشود و هر کس بگوید خوب من خودم تنهایی می‌روم و در خانه‌ام می‌خوانم، خیر؛ نماز را در جماعت بخوانید. اجتماع باید باشد. مساجد را پر کنید. اینها از مساجد می‌ترسند. اینها بیخ گوش شما می‌گویند که این آخوند، که از او کاری نمی‌آید، مسجد می‌روید چه کنید؟ خودمان می‌رویم فلان جا نماز می‌خوانیم. نماز می‌خواهند بخوانند، می‌‌خواهند نماز را بشکنند. نماز می‌خوانند؛ با این نمازهایی که در مسجدها می‌روند و نمی‌گذارند که مسلمان‌ها نماز درست خودشان را بخوانند؟ با این نمازها می‌خواهند نماز را بشکنند. (صحیفه امام، ج 12، ص 393)
از خصوصیات مهم حضرت امام خمینی(ره) این بود که همیشه نماز را در اول وقت می‌خواندند و به نافله‌ها اهمیت می‌دادند. این خصوصیات از همان آغاز جوانی، وقتی که هنوز بیشتر از 20 سال نداشتند، در ایشان وجود داشت. چند نفر از دوستان نقل می‌کردند که ما ابتدا فکر می‌کردیم که خدای ناکرده ایشان از روی تظاهر نماز را اول وقت می‌خوانند؛ به همین خاطر سعی داشتیم کاری کنیم که اگر این کار از روی تظاهر است، جلوی آن را بگیریم. مدت زیادی در این فکر بودیم و بارها به طریق مختلف ایشان را امتحان کردیم، مثلا درست اول وقت نماز، سفره غذا را می‌انداختیم و یا وقت رفتن به مسافرت را اول وقت نماز قرار می‌دادیم. اما ایشان می‌فرمودند «شما غذایتان را بخورید، من هم نمازم را می‌خوانم، هر چه که بماند، من می‌خورم». و یا در موقع مسافرت می‌فرمودند «شما بروید، من هم می‌آیم و به شما می‌رسم». مدت‌ها از این مسئله گذشت و نه تنها ایشان نماز اول وقت‌شان ترک نشد، بلکه ما را هم وا داشتند که در اول وقت نمازمان را بخوانیم. (پا به پای آفتاب، ج 4، ص 350)
ﻣﺴﺠﺪ؛ ﭘﻨﺎهگاه ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥ ﺧﺪﺍ
ﻣﺴﺠﺪ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ، نه ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺤﻞ ﻧﯿﺎﯾﺶ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ، ﺫﻛﺮ، ﻭﻋﻆ ﻭ ﺧﻄﺎﺑﻪ ﻭ مرکز وحدت اسلامی و همچنین ﺗﺠﻤﻊ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﺧﺎﺹ ﺍﺳﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺤﻞ ﺍﺑﻼ‌ﻍ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﻩ‌ﻫﺎﯼ ﺩﯾﻨﯽ، ﺟﺎﯾﮕاه ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻭ ﺩﺍﺩﺭﺳﯽ، ﺳﺘﺎﺩ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻭ ﻣﺮﻛﺰﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﻊ ﻣﺸﻜﻼ‌ﺕ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﯿﺰ ﺑﻮﺩه ﺍﺳﺖ.
ﺑﺎ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﺑﻪ ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ)، ﻣﺴﺎﺟﺪ ﻧﯿﺰ ﻫﻤﺎﻧﻨد ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺻﺪﺭ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺟﺎﯾﮕاه ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﺷﻨﺎﺧﺘﻨﺪ، ﺑﻪ‌ﻃﻮﺭﯼ ﻛﻪ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﻓﻌﺎﻝ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺑﻪ‌ﻃﻮﺭ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﺷﺮﻛﺖ ﺟﺴﺘﻨﺪ، به‌ﮔﻮﻧﻪ‌ﺍﯼ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﺲ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﻧﻘﺶ ﭘﺎﯾﮕﺎﻩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ بر ﻋﻬده ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ و ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺑﺮﻧﺎمهﻫﺎﯼ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﻓﺮﺍﻧﺪﻭﻡ، ﺷﻮﺭﺍﻫﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ، ﻛﺎﻧﻮﻥ‌ﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺞ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺿﺮﻭﺭﺕ‌ﻫﺎﯼ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ‌ﮔﺮﻓﺖ.
ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ره) ﺩﺭﺑﺎﺭه ﮐﺎﺭﮐﺮﺩ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺩﺭ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻭ ﺁﺳﯿﺐ‌ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺳﻮﺀ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺟﺎمعه ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺖ به‌وﺟﻮﺩ ﺁﯾﺪ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ، ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻣﺴﺠﺪ ﺭﺍ ﺳﻨﮕﺮ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻣﯽ‌ﺩﺍﻧﻨﺪ، ﺳﻨﮕﺮﯼ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﭘﺮ ﺷﻮﺩ.
ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭه) ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: ﺍﮔﺮ ﺣﺮﻡ ﻭ ﮐﻌﺒﻪ ﻭ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﺤﺮﺍﺏ، ﺳﻨﮕﺮ ﻭ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻥ ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻣﺪﺍﻓﻌﺎﻥ ﺣﺮﻡ ﻭ ﺣﺮﻣﺖ ﺍﻧﺒﯿﺎﺀ ﻧﯿﺴﺖ، ﭘﺲ ﻣﺄﻣﻦ ﻭ ﭘﻨﺎﻫﮕﺎﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﺠﺎﺳﺖ؟ (ﺻﺤﯿﻔﻪ ﺍﻣﺎﻡ، ﺝ‏۲۰، ﺹ: ۳۱۶)
ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺭﺍ ﻣﺮﮐﺰ ﺟﻨﺒﺶ‌ﻫﺎ ﻭ ﺣﺮﮐﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﻣﯽ‌ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﻭ فرمودند: ﻣﺴﺠﺪ ﺩﺭ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻭ ﺩﺭ ﺻﺪﺭ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﺮﮐﺰ وحدت و ﺟﻨﺒﺶ ﻭ ﺣﺮﮐﺖ‌ﻫﺎﻯ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻰ ﺑﻮﺩه، ﺍﺯ ﻣﺴﺠﺪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻰ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯽ‌ﺷده ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺴﺠﺪ ﺣﺮﮐﺖ ﻗﻮﺍﻯ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﺮﮐﻮﺑﻰ ﮐﻔﺎﺭ ﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﺑﯿﺮﻕ ﺍﺳﻼ‌م بوده است(ﺻﺤﯿﻔﻪ ﺍﻣﺎﻡ، ﺝ‏۷، ﺹ: ۶۵).
علاقه‌مندان جهت مشاهده کامل متن این نشریه می‌توانند به کانال مؤسسه قرآنی طاها بوشهر در پیام‌رسان سروش به نشانی sapp.ir/mghtbu مراجعه کنند.
‏‎ﯾﺎﺩﺁﻭﺭ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ، ﻧﺸﺮﯾﻪ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺑﯽ ﻭ ﺟﻬﺎﺩﮔﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺣﺎﻣﺪ ﻓﮑﻮﺭﯼ، ﻭﺍﺣﺪ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻧﻮﯾﻦ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎﯼ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ «ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺩﯾﻨﯽ، ﺳﺒﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻭ ﺗﺮﻭﯾﺞ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺁﺳﺎﻥ، ﺟﻬﺎﺩ ﻭ ﺣﻤﺎﺳﻪ، ﺟﻮﺍﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ، ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺗﺎﺯﻩ‌ﻫﺎﯼ ﻧﺸﺮ ﮐﺘﺐ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻭ ﻣﻌﺎﺭﻓﯽ، ﮐﻮﺩﮎ ﻭ ﻫﻨﺮﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻧﯽ، ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻧﮕﺮﺵ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺍﻟﻬﯽ» ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪ ﻓﻀﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﺳﺎﯾﺒﺮﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌ﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻧﯽ، ﮐﺎﺭﮐﺮﺩ ﺭﺳﺎﻧﻪ‌ﺍﯼ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺍﻣﯿﺮﺣﺴﯿﻦ ﻣﺆﻣﻨﯽ
انتهای پیام
captcha