چگونه با امام عصر(عج) همراه شویم
کد خبر: 3836540
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
حجت‌الاسلام اباذری تببین کرد؛

چگونه با امام عصر(عج) همراه شویم

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه یکی از تلاش‌های مذبوحانه دشمن در طول تاریخ شیعه این بوده که حضرت مهدی کاری جز شمشیر زدن ندارد و ایشان که بیاید خونریزی خواهد کرد تا جوی خون راه بیفتد تأکید کرد: امام زمان برای عمران، آبادی و زنده کردن می‌آید زیرا در آیات قرآن حیات و مرگ واقعی در عرصه بزرگتر یعنی عرصه ایمان دیده می‌شود و کسی که ایمان ندارد مرده است.

ظهور امام زمان(عج) عامل احیای جهان استحجت‌الاسلام والمسلمین محمود اباذری، استاد مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه به چه دلیل به امام زمان نیاز داریم و آیا ملت‌های دیگر که امام ندارند به جایی نرسیده‌اند؟ گفت: علی الظاهر این کشورها حتی پیشرفت داشته و به کرات و سیارات دیگر هم رفته‌اند بنابراین این سؤال مطرح است که چه نیازی به امام داریم؛ آیه 20 لقمان پاسخ مناسبی به این سؤال دارد آنجا که فرمود: «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ».

اباذری بیان کرد: یعنی ای انسان اگر همه عالم را خدا برای تو آفریده تو کجای این عالم هستی؟ بنابراین اگر انسان را صرفا در محدوده موجود مادی و این عالم خلاصه کنیم در این صورت همین نگاه حاکم است که امام چه فایده‌ای دارد بلکه حتی عقل چه فایده‌ای دارد زیرا عقل هم در برخی مواقع مزاحم انسان است.

وی افزود: زندگی انسان در خوردن و خوابیدن و کامجویی و شهوت خلاصه نمی‌شود؛ این موارد را که به نحو بهتر حیوانات هم دارند بنابراین خداوند در قرآن از انسان مطالبه می‌کند که چرا در خلقت خودت فکر نمی‌کنی که ببینی چه شاخصه‌ای داری که ارزش داشته تا این دستگاه پرعظمت برای تو خلق شود یعنی حقیقت انسان این جسم نیست بلکه حقیقیتی در وجود انسان است که اگر شکوفا شده و به فعلیت برسد آنقدر ازشمند است که همه عالم برای او خلق شده است.

عالم اکبر در وجود انسان

اباذری اظهار کرد: امام علی(ع) فرمود تو فکر می‌کنی همین هستی که دیده می‌شوی؟ در حالی که عالم اکبر در وجود تو به صورت بالقوه پیچیده شده است و نیاز دارد تا آن را بالفعل کند یعنی اگر انسان نیازمند سیر و کمال برای تحقق عالم اکبر است نیازمند یک قافله‌سار و پیشرو است؛ نیازمند انسان کاملی است که همه آنچه در وجود انسان به صورت بالقوه است به فعلیت تام و کامل درآورده باشد تا راهنما و دستگیر انسان باشد.

این استاد و محقق حوزه اظهارکرد: امام کاظم(ع) فرمودند نعمت ظاهره امام ظاهر و نعمت باطنی، امام غائب است و وقتی راوی از ایشان سؤآل کرد که کسی از شما غائب خواهد بود فرمودند که پنجمین فرزند من غائب خواهد شد و به بیان برخی ویژگی‌های آن امام پرداختند.

این استاد حوزه تصریح کرد: پیش نیاز شناخت امام، شناخت خود و معرفت النفس است؛  وقتی انسان خودش را شناخت خواهد دید نیازش به امام از نیازش به آب، هوا و نور خورشید به مراتب ضروری تر است؛ بدون وجود چنین امامی هرگز انسان به قله‌های تعالی، کمال و رستگاری نخواهد رسید و رسالت امام این است که انسان را به کمال و رستگاری برساند.

اباذری همچنین با اشاره به آیه شریفه 17 سوره مبارکه حدید «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون» به طرح این سؤآل پرداخت که سیره امام زمان چیست؟ آیا برای قتل و خونریزی می‌آید؟ آیه 17 سوره حدید فرموده است که خداوند عالم را بعد از مردنش زنده می‌کند؛، اولین معنایی که به ذهن می‌رسد این است که با نسیم بهاری، درختان و گیاهان مرده زنده شده و شکوفه می دهند و سر سبز می‌شوند.

احیای عالم با ظهور

وی افزود: امام زمان برای عمران، آبادی و زنده کردن می‌آید؛ در آیات قرآن حیات و مرگ واقعی در عرصه بزرگتر یعنی عرصه ایمان دیده می‌شود و کسی که ایمان ندارد مرده است؛ روایت از امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) داریم که فرموده‌اند خداوند عالمی را که با ظلم و فساد مرده است با حضور حضرت حجت زنده خواهد کرد؛ در دعای عهد می‌خوانیم «واعمر اللهم به بلادک و احی به عبادک»؛ خدایا شهرها را به واسطه امام مهدی اباد و دل‌ها را به واسطه ایشان احیا کن.

این محقق مهدویت بیان کرد: یکی از تلاش‌های مذبوحانه دشمن در طول تاریخ شیعه این بوده که حضرت مهدی کاری جز شمشیر زدن ندارد و ایشان که بیاید خونریزی خواهد کرد تا جوی خون راه بیفتد؛ سینمای هالیود فیلم می‌سازد و امام را پادشاه وحشت و خدای جنگ معرف می‌کند؛ این تلاش دشمن است تا من و شما را از امام زمان جدا کند در حالی که امام براساس آیات متعدد، منجی و رهایی‌بخش است.

وی تاکید کرد: امام آمده تا انسان را در شرق و غرب عالم از دست ظلم ظالمین نجات دهد لذا از امام به عنوان کهف‌العباد یعنی پناهگاه بندگان یاد می‌کنند؛ ایشان ملجا و ماوای مردم است و اگر سخن از شمشیر امام است برای مبارزه با ظالمین و در راستای نجات بشریت است؛ این شمشیر همانند تیغ تیز جراحی است که مایه حیات انسان است.

اباذری در پایان گفت: امام رحمت برای جهانیان است و اگر از جلوه انتقام و قهر ایشان سخن به میان آمده در راستای رفع موانع برای عزت و کمال بشریت است. خداوند به واسطه امام جهان را با نور عدالت روشن خواهد کرد و اگر بخواهیم سنخیتی با امام داشته باشیم باید در راستای عمران و آبادی و احیای قلوب گام برداریم و با ظلم مبارزه کنیم.چگونه 

انتهای پیام 

captcha