ضرورت افزودن واحد درسی اجباری مناسب‌سازی به دروس مهندسان
کد خبر: 3836921
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
مؤمن‌سرائی تأکید کرد؛

ضرورت افزودن واحد درسی اجباری مناسب‌سازی به دروس مهندسان

گروه جامعه ــ رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور بر ضرورت افزودن واحد درسی اجباری مناسب‌سازی به دروس مهندسان تأکید و تصریح کرد:‌ بسیاری از پیمانکاران در این زمینه از آگاهی کافی برخوردار نیستند.

ابراهیم کاظمی مؤمن‌سرائی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه یکی از عمده مشکلات مربوط به مناسب‌سازی اماکن و معابر مسئله فرهنگی است و هنوز عده زیادی از مردم و مسئولان در خصوص اهمیت مناسب‌سازی اطلاع ندارند، گفت: اگر به سراغ مسئولان بروید تعداد زیادی از آنها حتی نمی‌دانند که مناسب‌سازی چیست و فقط زمانی متوجه اهمیت مناسب‌سازی می‌شوند که خودشان یا اطرافیانشان دچار مشکل حرکتی شوند.

وی اضافه کرد: مدیرکلی داشتیم که به هیچ وجه زیر بار مناسب‌سازی نمی‌رفت و همکاری نمی‌کرد تا اینکه یک روز تماس گرفت و اعلام کرد که آماده همکاری با ستاد مناسب‌سازی است. وقتی که علت تغییر دیدگاه وی را جویا شدیم مشخص شد که در اثر شکستگی پا دچار مشکل شده و حتی نمی‌‌تواند به محل کار خود برود!

نبود مناسب‌سازی و آسیب به ستون فقرات

مؤمن‌سرایی تصریح کرد: باید فرهنگ‌سازی انجام شود و همه مردم بدانند که مناسب‌سازی اماکن و معابر فقط برای افراد معلول نیست. در واقع نه تنها مناسب‌سازی برای افراد معلول، جانباز، سالمندان، بانوان باردار، مادرانی که کودک به همراه دارند، افراد بیمار، افرادی که در اثر حادثه دچار شکستگی شده‌اند و ... است، بلکه برای آحاد جامعه نیز هست، چرا که اگر محیط زندگی و شهرها مناسب‌سازی نشود، افراد سالم هم دچار مشکلات جسمانی می‌شوند و در آینده کمر و زانوهای آنها صدمه می‌بیند.

مؤمن‌سرایی تشریح کرد: خانمی را تصور کنید که کودکی را در آغوش گرفته و وسیله‌ای را نیز در دست دارد، فشار زیادی به کمر و زانوهای این خانم وارد می‌شود و اگر مسیر تردد وی پله داشته باشد در آینده نزدیک دچار مشکلات ستون فقرات و زانو خواهد شد، در حالی که اگر همین فرد از یک رمپ استاندارد عبور کند صدمات وارده به وی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی با ابراز تأسف از اینکه هنوز فرهنگ مناسب‌‌سازی در کشور نهادینه نشده و دستگاه‌ها همکاری لازم را برای مناسب‌سازی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با خود انجام نمی‌دهند، گفت: مسئله مهم دیگر در خصوص مناسب‌سازی، موضوع آموزش است. بسیاری از پیمان‌کاران کشور در ساخت ساختمان رمپ احدادث می‌کنند اما به دلیل استاندارد نبودن همین رمپ هم اگر قرار باشد ویلچری از آن عبور کند، به دلیل شیب بالا باید چند نفر ویلچر را به حرکت درآورند.

نسخه جدید اصول و مقررات مناسب‌سازی به زودی منتشر می‌شود

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با تأکید بر اینکه مناسب‌سازی معابر و اماکن ضوابط و استاندارد‌های مشخصی دارد که به صورت مکتوب منتشر شده است، ادامه داد: البته به زودی با بازنگری‌های صورت گرفته نسخه جدید استانداردها و ضوابط مناسب‌سازی براساس استانداردهای جهانی منتشر می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این ضوابط و مقررات در اختیار انبوه‌سازان قرار داده شده است؟ گفت: آموزش یکی از مشکلات بزرگ ماست. در قانون جامع حمایت از معلولان که سال گذشته به تصویب رسید صراحتاً اعلام شده است که دو واحد درسی مناسب‌سازی در رشته‌های مرتبط با مهندسی باید وجود داشته باشد و تمام کسانی که در رشته‌های مهندسی مرتبط تحصیل کرده‌اند باید این واحد درسی را بگذرانند.

وزارت علوم دو واحد درسی مناسب‌سازی را در دروس مهندسان بگنجاند

مؤمن‌سرایی تأکید کرد: وزارت علوم باید این دو واحد درسی مناسب‌سازی را در دروس مهندسی قرار دهد. هر سال وزارت علوم چند رشته تحصیلی جدید ایجاد می‌کند؛ چطور نمی‌تواند دو واحد درسی مناسب‌سازی را به دروس معماران و مهندسان خانه‌ساز آینده بیفزاید.

وی اعلام کرد: وزارت علوم با پیگیری‌های دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور موافقت کرده است که دو واحد درسی مناسب‌سازی را به صورت اختیاری به دانشجویان ارائه کند؛ البته ما مخالف اختیاری بودن این دو واحد هستیم؛ مهندسان عمران، حمل و نقل، راه و شهرسازی و ... باید دو واحد درسی مناسب‌‌سازی اجباری را بگذرانند.

مؤمن‌سرایی از عواقب ارائه نکردن واحد درسی مناسب‌سازی نیز گفت و اظهار کرد: پیمان‌کار شهرداری را سراغ داریم که حتی نمی‌دانست چگونه باید علائم عبور ویژه نابینایان را نصب کند و یک در میان با این علائم گل درست می‌کرد و وقتی از وی پرسیدیم که چرا این کار را می‌کنید، گفت برای تزئین پیاده‌رو! با مواردی هم مواجه بودیم که در تمام پیاده‌رو علائم سکه‌ای نصب شده بود چون پیمانکار نمی‌دانست که علائم شیاری برای حرکت و علائم سکه‌ای برای ایست نابینایان است.

تاکنون معاونی از صدا و سیما به دبیرخانه مناسب‌سازی معرفی نشده است

وی در ادامه سخنان خود با ابراز تأسف از اینکه سازمان صدا و سیما به وظایف خود در خصوص ترویج فرهنگ مناسب‌سازی عمل نمی‌کند، گفت: صدا و سیما موظف است در خصوص معلولان برنامه تولید کند. البته در خصوص مناسب‌‌سازی گزارش‌های انتقادی تولید می‌کند، اما برای ترویج فرهنگ‌سازی اقدام درستی انجام نمی‌دهد. طبق قانون، صدا و سیما عضو ستاد مناسب‌سازی است و باید معاون سیمای سازمان صدا و سیما در جلسات دبیرخانه حضور داشته باشد، اما تاکنون و پس از مکاتبات مکرر هیچ وقت معاونی از صدا و سیما به دبیرخانه مناسب‌سازی معرفی نشده است و فقط دو بار دو مدیرکل معرفی شدند.

انتهای پیام

captcha