راه هیئت از مسائل روز و سیاست جدا نیست
کد خبر: 3839282
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
هیئت کجا بریم؟/3

راه هیئت از مسائل روز و سیاست جدا نیست

گروه اجتماعی ــ مسئول هیئت محبان فاطمه زهرا(س) شهر بن گفت: هیئت سکولار وجود ندارد یعنی راهش از مسائل روز و سیاست جدا نیست؛ چرا که اشک عزادار حسینی اشک سیاسی و روضه او روضه سیاسی است.

امام رضا(ع) فرموده‌اند: هر گاه ماه محرم فرا می‌‏رسید، پدرم، موسی بن‏ جعفر(ع)، دیگر خندان دیده نمی‏‌شد و غم و افسردگی و اندوه بر او غلبه می‌‏یافت تا آن که 10 روز از محرم می‏‌گذشت، روز دهم محرم که می‌‏شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.

در ادامه معرفی هیئات مذهبی چهارمحال‌وبختیاری، مصاحبه‌ای با مسئول هیئت محبان فاطمه زهرا(س) شهر بِن انجام شده است که در ادامه متن این مصاحبه را می‌خوانید.

محمدحسن سلیمی، مسئول هیئت محبان فاطمه زهرا(س) شهر بِن در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به انگیزه اولیه تأسیس این هیئت، اظهار کرد: هیئت محبان فاطمه زهرا(س) در بدو فعالیت به برپایی مراسم عزاداری در ایام فاطمیه و شام غریبان شهادت این بانوی بزرگوار اختصاص داشت که با تصمیم هیئت امنا، فعالیت آن به تمام مناسبت‌های مذهبی و ملی در طول سال تسری پیدا کرد.

وی با تأکید بر رویکرد فرهنگی هیئت، گفت: تلاش شده است که با رویکرد فرهنگی، آسیب‌شناسی فضای اجتماعی شهر و تشخیص نیاز جامعه هدف، از ابزارهای هنری و فناورانه جهت اهداف دینی و مذهبی استفاده شود.

سلیمی ادامه داد: در همین راستا به فیلم‌سازی و نمایش توجه ویژه وجود دارد و از سال ۹۰ تاکنون هشت نمایش آیینی و ترکیبی تهیه و ارائه شده که نمایش آیینی به‌مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی جدیدترین کار در این حوزه است.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی را یکی دیگر از اقدامات فرهنگی هیئت برشمرد و افزود: تاکنون ۱۰ دوره آموزشی با حضور اساتید تراز اول کشوری و با موضوعاتی نظیر ادیان و فِرق، خانواده سبک زندگی اسلامی، معارف مهدویت، مسائل و آسیب‌های روز و... برگزار شده است.

سلیمی در خصوص برنامه‌های هیئت در دهه اول محرم، بیان کرد: برنامه عمومی برای ۱۲ شب برپا خواهد شد که با آغاز محرم، هر شب بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد حضرت زهرا(س) آغاز می‌شود و تا ساعت ۲۳ ادامه دارد.

مسئول هئیت محبان فاطمه زهرا(س) بن گفت: به دلیل محدودیت جا، علاوه بر برپایی تکیه در فضای جنبی مسجد، حیاط مدرسه فدک نیز به فعالیت هیئت در دهه اول محرم اختصاص یافته است.

برنامه‌های هیئت محبان فاطمه زهرا(س) بِن در دهه نخست محرم

سلیمی با برشمردن عنوان برنامه‌های هر شب، گفت: تلاوت قرآن در آغاز مراسم، بخش نمایشی، سخنرانی، روضه و نوحه‌خوانی و نیز برپایی نمایشگاه کتاب، مسابقه کتابخوانی، غرفه کودک، غرفه مشاوره تخصصی و خانواده از مهم‌ترین برنامه‌های هیئت در دهه اول هستند.

وی در خصوص سخنرانی‌ها، اظهار کرد: هر شب یک منبر ۲۰ دقیقه‌ای با سخنرانی روحانیِ بومی و با موضوع «خانواده و سبک زندگی» برای علاقه‌مندان پیش‌بینی شده است.

سلیمی ادامه داد: به علاوه، یک منبر ۴۵ دقیقه‌ای با سخنرانی حجت‌الااسلام‌والمسلمین باقر مختاری، استاد حوزه و دانشگاه به مباحث روز اختصاص خواهد داشت، ضمن اینکه نوای گرم پنج مداح بِنی و خارج از بِن، شور و شعور حسینی را میان عزاداران جاری و ساری خواهند کرد.

وی با اشاره به سرفصل موضوعات سخنرانی این استاد حوزه و دانشگاه، بیان کرد: محور مباحث حول سه موضوع است، نخست ارتباط حادثه عاشورا و خانواده، دوم ادیان و فرق نوپدید خاصه موضوع باستان‌گرایی که امروزه در مقابل مبحث عاشورا قرار داده می‌شود و سوم پاسخ‌گویی به شبهات در قالب پرسش و پاسخ که برای ۱۵ دقیقه پایانی هر جلسه پیش‌بینی شده است.

سلیمی با اشاره به حضور فعال بانوان در برنامه‌ها، گفت: امسال نیز برنامه‌های دهه اول محرم هیئت با همکاری «هیئت پیروان عترت فاطمیه خواهران» برپا می‌شود.

وی در خصوص حضور جوانان در برنامه‌های هیئت، بیان کرد: جوانان به ویژه از نمایش آیینی و نیز سینه‌زنی و زنجیرزنی به گرمی استقبال می‌کنند و مشارکت فعال دارند.

پرداختن به مباحث خانواده در هیئت محبان فاطمه زهرا(س) بِن

سلیمی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تمرکز هیئت‌ها بر همراهی خانواده‌ها و پرداختن به موضوع خانواده، یادآوری کرد: موضوع تمام مباحث و برنامه‌های هیئت حول محور خانواده قرار دارد و در همین راستا جلسات هیئت نیز به‌صورت خانگی و چرخشی برگزار می‌شود.

وی به برگزاری جلسات خانگی قرآن با همکاری دارالقرآن امام صادق(ع) بِن اشاره و تأکید کرد: این جلسات با حضور اساتید برجسته به آموزش قرائت، روخوانی و روان‌خوانی و تفسیر اختصاص دارد و شرح دو آیه در هر جلسه در دستور کار قرار دارد.

هیئت سکولار وجود ندارد

سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: هیئت سکولار وجود ندارد یعنی راهش از مسائل روز و سیاست جدا نیست؛ چرا که اشک عزادار حسینی اشک سیاسی و روضه او روضه سیاسی است.

وی حرکت اهل بیت(ع) را بلااستثنا حرکت سیاسی خواند و ادامه داد: دین و مذهب و هیئت از سیاست جدا نیست و در هیئت محبان فاطمه زهرا(س) نیز این امر بدیهی به‌عنوان یک مانیفست همواره رعایت شده است.

سلیمی با یادآوری اینکه هیئت باید در عرصه خدمات اجتماعی حضور پررنگ داشته باشد، گفت: هیئت امام زمانی(عج) باید منشأ خدمات اجتماعی شامل کمک به آسیب‌دیدگان حوادث سیل و زلزله و ... تا کارهای جهادی، دستگیری از ایتام ‌و کمک به نیازمندان باشد.

وی هیئت را یک رسانه بزرگ مردمی دانست و بیان کرد: این رسانه عظیم باید بتواند در عرصه‌های نوین ورود کند و با خلاقیت و نوآوری به بیان معالم قرآن و معارف اهل بیت(ع) و تبلیغ آن‌ها بپردازد.

سلیمی یادآوری کرد: هیئت موفق در جذب نوجوانان و جوانان هیئتی است که بتواند به تعبیر امام رضا(ع) «زیبایی‌های کلام اهل بیت(ع)» و آموزه‌های ارزشمندشان را برای مردم بازگو کند.

وی با اشاره به اینکه امروز تمام ابزار فناورانه در اختیار جبهه دشمن است، ادامه داد: ما نیز باید بتوانیم با بهره‌گیری از ابزار هنری و رسانه‌ای به بهترین نحو و با رعایت مسائل شرعی و حدودات، زیبای‌های دین را به نوجوانان و جوانان بازگویی و بازنمایی کنیم.

سلیمی یادآوری کرد: هیئت محبان فاطمه زهرا(س) مستقر در مسجد الزهرا(س) واقع در خیابان الزهرای شهر بِن، پذیرای عزاداران حسینی و شهروندان است.

وی در خصوص تمهیدات ویژه مراسم دهه اول در این هیئت، گفت: اختصاص محل پارک مناسب برای اتومبیل‌های شخصی، تمهیدات ایمنی از جمله تعبیه کپسول گاز در تکیه و فعالیت مأموران انتظامات و حراست در طول برنامه‌ها برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

captcha