عزاداری غیرعقلانی باعث بدنامی تشیع می‌شود
کد خبر: 3839867
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

عزاداری غیرعقلانی باعث بدنامی تشیع می‌شود

گروه معارف ــ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: عزاداری اهل‌بیت(ع) باید برای نشان دادن مظلومیت ایشان و بیان فضایلشان برگزار شود، ولی اگر مبنای غیر دینی و غیر عقلانی داشته باشد، باعث بدنامی اسلام و تشیع می‌شود.

عزاداری غیرعقلانی باعث بدنامی تشیع می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد عابدینی، پژوهشگر دینی استاد حوزه علمیه، در گفت‌و‌گو با ایکنا اصفهان، درباره سبک و سیاق برگزاری مراسم سوگواری برای پیشوایان دینی، بیان کرد: اگر عزاداری‌ها بر مبنای دینی صحیح برگزار شود، اثر مثبت دارد، ولی اگر مبنای غیر دینی و غیر عقلانی داشته باشد، باعث ناراحتی می‌شود، چون دین بر اساس فطرت بنا نهاده شده است؛ بنابراین هر چه مناسک عزاداری از فطرت فاصله بگیرد، بیشتر موجب تنفر می‌شود.

وی افزود: در روایات سفارش شده که افراد به هنگام عزاداری، خودزنی نکرده، موی خود را نکَنند و بدنشان را زخمی نسازند، ولی امروزه این کارها در عزاداری‌ها متداول شده که خلاف آموزه‌های دینی است. شاید برخی افراد از این کارهای احساسی خوششان بیاید، ولی باعث بدنامی اسلام و مکتب تشیع می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: عزاداری برای امام حسین(ع) را باید به‌گونه‌ای برگزار کنیم که ظلم ظالمان و مظلومیت امام و اهل‌بیتشان به‌خوبی نشان داده شود، ولی در عزاداری‌های امروز، این مسئله و تبیین هدف امام از قیام فراموش شده است. امروز عزاداری‌ها از هدف خود فاصله گرفته و به کاری کلیشه‌ای تبدیل شده‌اند، در حالی که عزاداری در اصل باید برای نشان دادن مظلومیت امام حسین(ع) و اهل‌بیت ایشان، بیان فضایل ائمه(ع) و تبری جستن از ظلم ظالمان برگزار شود؛ ولی در اشعاری که بعضاً خوانده می‌شود، این اهداف را نمی‌بینیم.

سوءاستفاده از نهضت حسینی امری ناپسند است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی بیان کرد: باید ببینیم نهضت حسینی در اصل چه بوده است و همان را ترسیم کنیم، در این زمینه کتاب ارشاد شیخ مفید می‌تواند مرجع قرار گیرد. بعضاً افسانه‌های ایرانی مثل داستان سیاوش به عزاداری امام حسین(ع) راه پیدا کرده که ارتباطی با یکدیگر ندارند. از طرف دیگر، نباید اجازه دهیم در اشعار مربوط به واقعه کربلا زیاده‌روی و اغراق شود، بعضاً شاعران بر موضوعی دست گذاشته و آن را چند برابر اصل خودش جلوه می‌دهند که خیلی ضرر دارد. واقعیت‌ها باید همان‌طور که هست، بیان شود تا افراد بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، مثلاً زمانی که قدرت امام حسین(ع) را خارق‌العاده نشان می‌دهیم، افراد ایشان را الگوی خود قرار نمی‌دهند، چون قدرت و توان ایشان برای آن‌ها دور از دسترس است.

وی با تأکید بر اینکه سوءاستفاده از نهضت حسینی امری ناپسند است، گفت: بعضاً افراد، گروه‌ها و جریان‌های متعلق به خود را در جبهه امام حسین(ع) و جریان مقابل را در جبهه یزید قرار می‌دهند. در عزاداری‌ها، علاوه بر بیان فضایل و مناقب اهل‌بیت(ع)، می‌توان اشکالات گروه‌های مختلف را مطرح کرد، ولی اینکه یک طرف را حسینی و طرف دیگر را یزیدی بنامیم، محل اشکال است. همه گروه‌ها و جناح‌ها نقاط قوت و معایبی دارند و نمی‌توان آن‌ها را سفید سفید یا سیاه سیاه در نظر گرفت، همه خاکستری هستند و باید برای حرکت به سمت خوبی‌ها و دوری از ظلمت‌ها و سیاهی‌ها تلاش کنند.

انتهای پیام

captcha