برگزاری همایش مشترک بین جامعه قرآنی و مادحین اهل بیت(ع)
کد خبر: 3840935
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
میردامادی پیشنهاد داد:

برگزاری همایش مشترک بین جامعه قرآنی و مادحین اهل بیت(ع)

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری و مداح اهل بیت(ع) پیشنهاد داد که همایشی مشترک بین جامعه قرآنی و مداحان اهل بیت(ع) جهت ارتباط بیشتر این دو مجموعه برگزار شود.

سیدعباس میرداماد، قاری و مدرس قرآن، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ در رابطه با موضوع جایگاه قرآن کریم در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بیان کرد: اگر مبنا را براساس فرمایش پیامبر اکرم(ص)، کتاب و عترت قرار دهیم، این دو موهبت الهی، دو موضوع لاینفک و جدایی‌‌ناپذیر هستند و اینکه بگوییم در فرایند قرآنی بودن یا مداح بودن بتوانیم بین این دو تفکیک قائل شویم، این امر امکان‌پذیر نیست، منتها عمده ماجرا این است که چگونه و چطور بتوانیم این‌ها را تلفیق کنیم که اثرات آن‌ها در جایگاه هر کدام بیانگر موقعیت ویژه خود باشد.

این مداح اهل بیت(ع) اظهار کرد: به خاطر همین امر است که اتفاقا در جلسات عاشورایی نیاز داریم که تلاوت قرآن بیش از هر زمان دیگری انجام شود. به این دلیل که اساسا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بر مبنا و اساس فرامین و دستورات قرآن کریم شهادت را انتخاب کرد و برگزید. پس به همین دلیل نمی‌توانیم اصلاً این دو موهبت الهی یعنی قرآن و اهل بیت(ع) را از هم جدا کنیم.

میرداماد با بیان اینکه امروز تلاوت قرآن در جلسات عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) وجود دارد، بیان کرد: اینکه چطور بتوانیم موضوع تلاوت و پرداختن به امر قرآن در مراسم عزاداری امام حسین(ع) را تثبیت کنیم، باید جلسه‌ای بین جامعه قرآنی و مداحان اهل بیت(ع) به طور مشترک برگزار شود، یعنی یک همایش مشترک برپا شود و در آن به مواردی که می‌تواند به عنوان اساس ارتباط این دو مجموعه باشد مطرح شود.

قاری و مدرس قرآن کریم با بیان اینکه سال‌های قبل چند جلسه در ارتباط با این موضوع برگزار شد ولی تداوم پیدا نکرد، گفت: امروز زمان و موقعیت بسیار مناسبی وجود دارد تا این ارتباط برقرار شود. قاطبه دوستان مداحی که بنده سراغ دارم، خود جزء قاریان قرآن بودند و اگر این همایش برگزار شود، می‌توان با یک تعریف واحد و مشترک، ترکیبی بین جامعه قرآنی و جامعه مداحان کشور ایجاد کرد.

اتفاقاً در جلسات عاشورایی نیاز داریم که تلاوت قرآن بیش از هر زمان دیگری انجام شود. به این دلیل که اساسا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بر مبنا و اساس فرامین و دستورات قرآن کریم شهادت را انتخاب کرد

میرداماد در ادامه در رابطه با مسئله جذب هرچه بیشتر مردم به جلسات قرآن همانند مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) نیز بیان کرد: جامعه احساسی و عاطفی به فرهنگ عاشورا و اهل بیت(ع) جذب می‌شود. نقطه اتصال مردم به اهل بیت(ع) نقطه عطفی است که به عاطفه و احساسات ما بازمی‌گردد. اما در جامعه قرآنی عموماً احساس خیلی پررنگ نیست، بلکه تعقل و اندیشه در فرایند فکر و دیدگاه‌های اصولی مطرح است.

وی در پایان گفت: بنابراین اگر بتوانیم بین عقل و احساس تفکیک قائل شویم، بدیهی است که جامعه‌ای که به دنبال بررسی امور و عقول محتوای قرآنی است، کار بسیار دشواری پیش رو دارد؛ چراکه همه افراد از این منظر یعنی عقل و تعقل بدان نگاه می‌کنند. اما در موضوع فرایند مداحی و ذکر مراثی اهل بیت(ع) صرفاً بحث عواطف و احساسات مطرح است. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که این‌ها دو نقطه شبیه به هم هستند و افرادی که در مجالس اهل بیت(ع) شرکت می‌کنند، با همان انگیزه نیز در جلسات قرآن شرکت کنند؛ چراکه اساساً ساختار این دو موضوع متفاوت است. البته جامعه ما به آن سمت می‌رود که بداند فرهنگ عاشورا اجالتاً فرهنگی برگرفته از مکتب قرآن و اهل بیت(ع) است.

انتهای پیام

captcha