تجملات؛ آفت عزاداری‌های خالصانه
کد خبر: 3841228
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷

تجملات؛ آفت عزاداری‌های خالصانه

گروه اجتماعی ــ طی سال‌های اخیر برخی از مجالس عزاداری که در منازل برگزار می‌شود به علت تغییر سبک زندگی باعث گسترش تجملات و چشم و هم چشمی‌ها و کمرنگ شدن صفا و سادگی عزاداری‌های سنتی می‌شود که تجملات آفت عزاداری‌های خالصانه به شمار می‌رود.

تجملات؛ آفت عزاداری‌های خالصانهبا وجود اینکه ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی همیشه بر عزاداری سنتی و بدون پیرایه برای زنده نگه داشتن قیام و نهضت سید و سالار شهیدان تأکید کرده‌اند ولی طی سال‌های اخیر رواج و توسعه برخی تجملات به روضه‌های امام حسین(ع) وارد شده است مخصوصا روضه‌ها و مرثیه‌هایی که در منازل و توسط بانوان برگزار می‌شود دچار آسیب‌هایی شده است که به نظر می‌رسد متولیان دینی و فرهنگی، روحانیون، طلاب و مداحان، روضه خوانان نسبت به گسترش و رواج چنین سطحی نگری‌هایی هشدار داده وعواقب توسعه این نوع آسیب ها تبیین و تحلیل کنند.

با آغاز محرم و شروع عزاداری‌ها بر مظلومیت امام حسین(ع) انواع لباس‌ها و ست‌های محرم جلوی ویترین مغازه‌ها خودنمایی می‌کند و حتی نوشته‌هایی با این مضمون که «ست محرم رسید» بر شیشه ویترین مغازه‌ها جا خوش می‌کند و در مراسم و مجالسی که در منازل برگزار می‌شود برگزارکنندگان مراسم به ظواهر امر و ست بودن و یکدست بودن اسباب پذیرایی از جمله استکان و لیوان و تزیینات داخل منزل، روبان‌های مشکی بر روی سینی و قندان خیلی بیشتر از روح عزاداری اهمیت می‌دهند.

تاسف‌بار این که آرایش کردن افرادی که در منزل به امر پذیرایی مشغول هستند با پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و لباس‌های مجلسی که فقط رنگ آنها مشکی است و تفاوتی با حضور در یک مجلس عروسی ندارد با روح عزاداری در روضه سیدالشهدا مطابقت ندارد و متاسفانه توجه به ظواهر رفته رفته گسترش می‌یابد و می توان گفت این موضوع به معضلی بین خانواده‌ها تبدیل شده است.

این روزها به وفور و در جلسات مختلف روضه‌های زنانه مشاهده می‌کنیم بانوان به دنبال لباس‌های مشکی خاصی هستند، تزئینات خاص هماهنگ با رنگ سفره و دکوراسیون منزل، اشرافی‌گری و تجمل‌‌گرایی و چشم و هم‌چشمی‌ها به قدری افزایش یافته که برخی خانواده‌ها که توان رقابت با چنین فضایی را ندارند از برگزاری مجالس روضه امام حسین (ع) صرف نظر کرده و هزینه در نظر گرفته شده برای برپایی روضه حسینی را در امور دیگر صرف می‌کنند.

برپایی مراسم عزاداری به این سبک که طی سال‌های اخیر در بین زنان رایج شده است تغییر سبک زندگی و کمرنگ شدن صفا و سادگی را نشان می‌دهد که آفت خلوص نیت عزاداری‌های امروزی به شمار می‌رود.

سیده لیلا احمدی، جامعه شناس فرهنگی در گفت‌وگو با ایکنا در تحلیل و آسیب شناسی این موضوع می‌گوید: رفتار شهروندان در یک جامعه نسبت به موضوعات مختلف در طول زمان دستخوش تغییرات گسترده می‌شود، موضوع عزاداری بر حضرت سیدالشهدا(ع) نیز از این امر مستثنی نیست.

وی ادامه داد: برخی از افراد از این موضوع به کاهش اعتقاد و دین گرایی تعبیر می‌کنند و برخی افراد نیز این نوع رفتارها را یک رفتار ساده و مطابق با پیشرفت و شرایط محیطی جامعه می دانند.

احمدی ادامه می‌دهد: پیش از این خیلی از زنان و مردان برای حضرت سیدالشهدا (ع) چله اربعین می‌گرفتند یعنی تا چهل روز لباس مشکی خود را در نمی‌آوردند و حتی بسیاری از بانون تا چهل روز و اربعین آن حضرت برای اصلاح سر و صورت خود به آرایشگاه نمی رفتند در حالی که امروز این نوع رفتارها که یک خانمی تا چهل روز برای اصلاح سر و صورت خود به آرایشگاه نرود یک رفتار عقب مانده محسوب می‌شود.

وی با اشاره به روضه‌هایی که در قدیم خوانده می‌شد تصریح کرد: در گذشته بسیاری از مادران به صورت خودجوش و با سوز و گداز برای طفل شش ماهه امام حسین(ع) ناله سر می‌دادند انگار که فرزند خود را از دست داده‌اند.

وی تصریح کرد: ولی متاسفانه تغییرات جامعه به گونه‌ای جلو رفته است که همگی شاهد هستیم بازار آرایشگران زنانه در ایام محرم کساد نیست بلکه آنها مانند سایر ایام سال به خوبی مشتریان خاص خود را دارند و عنوان می‌کنند که آرایش کردن هیچ منافاتی با روح عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) ندارد و وقتی از سر نصیحت و موعظه وارد می‌شوی می گویند امام حسین(ع) به عزاداری ما نیاز ندارد و انسان باید دلش پاک باشد.

جامعه‌شناس فرهنگی با اشاره به تهدیدهایی که این نوع رفتارها در بین جوانان، خانواده‌ها و جامعه دارد، اظهار کرد: متاسفانه برخی جلسه ای هایی که در منازل به مراسم عزاراری دعوت می شوند آن چنان ازعلم و سواد کافی برخوردار نیستند و نمی توانند آسیب‌های این حوزه را تشریح کنند آنها فقط نیم ساعتی جلسه را با قرائت زیارت عاشورا و چند بیت شعر، نوحه و مدیحه سرایی برنامه را به اتمام می‌رسانند.

نباید فراموش کرد قیام و نهضت آن حضرت اگر تاکنون در قلب‌های شیعیان و تمام آزادگان جهان ماندگار شده است در اثر عزاداری‌های سنتی و بی الایش و بدون هرگونه خرافات و شبهاتی است که در طی قرون مختلف توانسته است تاکنون ادامه داشته باشد.

باید نهضت امام حسین(ع) را مکتبی بدانیم که برای همیشه تاریخ درس می‌دهد و ما انسان‌ها باید از این مکتب درس چگونه زیستن بیاموزیم نه اینکه با توجه به ظواهر زندگی مادی و دنیایی خود به تجملات اضافه کرده و در کورس تجملات بر همدیگر سبقت بگیریم.

بدانیم که این امور با اهداف قیام جهانی آن حضرت همخوانی ندارد و امام حسین(ع) برای احیای دین رسول خدا، امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امور جامعه مسلمین دست به اصلاحات زده است و اکنون اگر ما شیعیان آن حضرت هستیم نباید سطحی نگری و ظاهر گرایی را در جامعه رواج دهیم.

انتهای پیام

captcha