اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها تحت‌الشعاع عاشورای حسینی(ع)
کد خبر: 3841606
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸

اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها تحت‌الشعاع عاشورای حسینی(ع)

گروه اندیشه ــ با توجه به اینکه روز گذشته، 19 شهریورماه مصادف با روز عاشورا بود، اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها امروز به پوشش رویدادهایی پرداختند که طی روز و شب گذشته برگزار شده بود و همچنین مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی نیز با محوریت قیام امام حسین(ع) تدوین شده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 20 شهریور روز نسبتاً کم‌خبری را سپری کردند و با توجه به اینکه روز گذشته مصادف با عاشورای حسینی بود، غالب اخبار با محوریت محرم و قیام سیدالشهدا(ع) روی خروجی رفته است؛
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد هشت خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «گفتاری از حاج‌علی قربانی/انحراف یعنی اینکه نماز نخوانی، اما بر امام‌حسین(ع) گریه‌کنی»، «مداحی محمود کریمی در ظهر روز عاشورا ۱۳۹۸»، «پویش مردمی سقا در حمایت از مردم یمن راه‌اندازی شد»، «گفتاری از حجت‌الاسلام میرزامحمدی/ آنچه مانع وسوسه شیطان می‌شود»، «مداحی مهدی رسولی در شب عاشورای ۱۳۹۸»، «گفتاری از حجت‌الاسلام رفیعی | سخنان سیدالشهداء(ع) با کسانی که برای کشتنش صف بسته‌اند»، «مداحی سماواتی و کریمی در شام غریبان حسینیه امام‌خمینی(ره)» و «مداحی نریمان پناهی در روز عاشورای ۱۳۹۸» هستند. 
«گفتاری از حجت‌الاسلام رفیعی/ سخنان سیدالشهداء(ع) با کسانی که برای کشتنش صف بسته‌اند» مربوط به سخنرانی حجت‌الاسلام رفیعی در مراسم شام غریبان شهادت امام حسین(ع) است که در حسینیه امام خمینی(ره) ایراد شده است و در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: هدایت یک اصل در دین اسلام محسوب می‌شود؛ امام‌حسین(ع) در کربلا از هر فرصتی برای هدایت و دستگیری دشمن استفاده کرد، لذا خطبه‌های بسیاری ایراد فرمود، در یکی از این خطبه‌ها سه محور اساسی مطرح شده که عبارت‌اند از تأکید بر اهمیت موعظه، داشتن انصاف و لزوم داشتن وجدان در زندگی است.
«ضحاک بن عبدالله مشرقی» فردی است که در کربلا حضور داشته، جنگ کرده و چندین نفر از دشمن را هم به هلاکت رسانده، اما شهید نشده و عصر عاشورا از کربلا رفته است؛ او به امام‌حسین(ع) عرض کرده بود که «من نزد شما می‌آیم؛ شما را هم یاری می‌کنم، اما اگر احساس کنم که دیگر کاری از دستم بر نمی‌آید؛ چون نمی‌خواهیم بمیرم ـ می‌روم.» روز عاشورا نزد امام‌حسین(ع) آمد و عرضه داشت «آقاجان! اگر بمانم شما را می‌کشند، اگر هم بروم باز شما را می‌کشند، پس اجازه بدهید من بروم و رفت.»
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز هفت خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «مختاری: مقابله با اندیشه‌های افراطی رسالت دانشگاه مذاهب اسلامی است»، «پویش صلوات برای سلامتی امام زمان(عج) تمدید شد/ ختم ۲۴ میلیون صلوات تا امروز»، «بازشناسی رفتار کوفیان در واقعه کربلا/ امام هجرت نمی‌کرد، تاریخ چه قضاوتی درباره او داشت؟»، «برنامه عزاداری ۱۰ شب دوم محرم در حرم حضرت معصومه(س)»، «شور حسینی در خیابان‌های هامبورگ آلمان+عکس و فیلم» و «تشریح عملکرد یکساله کمیسیون تبلیغ، ترویج قرآن در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی» هستند. 
خبر «مقابله با اندیشه‌های افراطی رسالت دانشگاه مذاهب اسلامی است»، مربوط به دیدار محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان است که مختاری در این دیدار ضمن مؤثر خواندن «همایش شریعت و قانون‌گذاری» که به همت شورای ایدئولوژیک در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی آماده است تجربه علمی خود را با شورای ایدئولوژیک پاکستان درمیان بگذارد و از تجربیات این شورا نیز استفاده کند.
در این دیدار دو طرف بر برگزاری نشست‌های علمی مشترک، فرصت‌های مطالعاتی، همایش‌ها و پژوهش‌های مشترک و استفاده از تجربیات دو کشور در بحث قانون‌گذاری با توجه به این که دو کشور از ظرفیت همه مذاهب بهره می‌برند، تأکید کردند. همچنین مختاری ضمن تبیین اهداف و رسالت‌های دانشگاه مذاهب اسلامی به تلاش این دانشگاه در مقابله با اندیشه‌های افراطی تأکید کرد. در ادامه این دیدار، «قبله صادق ایاز» رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان در دیدار مختاری ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی و رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد با اهدای هدایایی از فعالیت‌های تقریبی دانشگاه مذاهب اسلامی و مختاری تقدیر کرد.
همچنین خبر «بازشناسی رفتار کوفیان در واقعه کربلا/ امام هجرت نمی‌کرد، تاریخ چه قضاوتی درباره او داشت؟» مربوط به مصاحبه فارس با حجت‌الاسلام طاهر قلی‌زاده محمدی، کارشناس دینی است که وی در پاسخ به این سؤال که آیا امام کلام و بیعت اهل کوفه را باور کرده بودند؟ بیان کرد: در اینجا از ۲ زاویه می‌شود به موضوع نگاه کرد؛ یکی مباحث دنیوی و ظاهری و دوم از زاویه علم امامت و امور ماورایی. عقیده ما این هست که حتی از ابعاد دنیوی هم اگر نگاه کنیم، هر کسی می‌توانست به پوچ بودن بیعت و دعوت‌نامه اهل کوفه علم پیدا کند؛ امام(ع) بیعت‌شکنی اهل کوفه را در جنگ صفین مشاهده و بدعهدی‌های این افراد به ظاهر مسلمان را نسبت به امیرالمؤمنین ع) در خود شهر کوفه قبلاً دیده بودند؛ حتی آش اهل کوفه در اصطلاح این قدر شور بود که عبدالله بن عمر فرزند خلیفه دوم هم به اباعبدالله(ع) از بیعت‌شکنی اهل کوفه خبر داده و خدمت حضرت عرض می‌کند: «تو از دشمنى و ستم مردم این دیار نسبت به خاندان خویش آگاهى، این مردم، یزید بن معاویه را به زمامدارى پذیرفته‌اند، من مى‌ترسم که مردم به جهت زر و سیم به او (یزید) گرایش پیدا کنند و تو را به قتل برسانند».
این نکات بیانگر این هستند که ماهیت اهل کوفه، چیز مخفی‌ای نبوده و حتی مردم عادی هم می‌توانستند از سست بودن بیعت و دعوت آن‌ها مطلع بشوند، چه برسد به امام معصوم(ع) که به علم الهی هم مجهز بوده و حتی این قضیه را از رسول خدا(ص) هم شنیده بودند و همان ابتدای سفر برای اطرافیان نقل می‌فرمودند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار چهار خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «انتقال پیکر زائر جان‌باخته در کربلا به ایران»، «پشت پرده مداحان نفوذی و توزیع رایگان قمه!»، «نهضت حسینی و ممانعت از منکر بزرگ» و «خرافه‌ را به نام دین به مردم می‌دهند» هستند.
خبر اخیر مربوط به مصاحبه ایسنا با ابراهیم حسن‌بیگی است که در بخش‌هایی از آن آمده است خرافات همواره همراه دین بوده است و در ایام محرم برخی مداحان و علما برای تأثیرگذاری حرف‌شان هرچیز بی‌اساس و بی‌پایه‌ای را به نام امام حسین(ع) و کربلا به خورد مردم می‌دهند. مسائل دینی پیش از این‌که ما وارد عصر مدرن شویم عموماً از طریق خانواده‌ها، روحانیون و مساجد و با ابزارهای خیلی محدود و سنتی منتقل می‌شد، اما در دنیای کنونی راه‌های فراوانی برای تبلیغ و آموزش آموزه‌های دینی برای بچه‌ها وجود دارد، مانند تلویزیون، تئاتر، سینما و کتاب. در بخش کتاب علاوه بر کتاب‌های دینی که اهل فن می‌نویسند، یکی از راه‌های موثر تبیین مسائل دینی از طریق داستان و رمان برای بچه‌ها است.
پیش از انقلاب به نوشتن داستان و رمان دینی کمتر توجه می‌شد و نویسنده‌های کمی بودند که سعی داشتند در داستان‌های‌شان به این‌ موضوع توجه داشته باشند، اما بعد از انقلاب این موضوع مورد توجه قرار گرفت و ناشران زیادی هم تمایل داشتند تا کارهای تخصصی برای کودکان منتشر کنند. تعدادی از نویسنده‌ها هم سعی کردند مسائل و مفاهیم دینی را در داستان‌های‌شان بیاورند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز دو خبر را منتشر کرده است که تیتر آن عبارت از «شهید مدنی؛ بذل جان در راه اعتلای اسلام» و «تبیین شبهات دینی، راهکار مقابله با بدعت‌ها» هستند. 
خبر «تبیین شبهات دینی، راهکار مقابله با بدعت‌ها» مربوط است به مصاحبه ایرنا با احمد کشتکار، مدرس دانشگاه که در بخش‌هایی از آن آمده است: یکی از دلایل ایجاد بدعت‌ حول نهضت امام حسین(ع) را باید تضعیف گفتمان تاریخی و منطقی عاشورا در عصر حاضر دانست که سبب می‌شود مباحث و سوالات مطرح شده در خصوص نهضت عاشورا در فضای کنونی و مجازی بدون پاسخ بماند. هم‌اینک در دانشگاه‌ها، سوالات بسیاری در خصوص واقعه کربلا مطرح می‌شود که پاسخ نامناسب به آنها از سوی افراد غیرکارشناس سبب می‌شود تا بر عمق شبهه در جامعه افزوده شود.
وی صحبت در مورد شبهات دینی و مذهبی را نه یک الزام، بلکه ضرورت عصر حاضر عنوان کرد و گفت: نباید صبر کنیم تا دشمن با شبهه‌آفرینی بخشی از دین را هدف قرار دهد، سپس به توضیح دقیق آن اقدام کنیم، بلکه مبلغان دینی و صاحبان تریبون‌های مذهبی باید خود پیش‌دستی کرده و شبهات دینی را برای مردم تبیین کنند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار پنج خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «چگونه از گریه‌های شیطانی خلاص شویم؟ + فیلم»، «شامگاه غریبانه همگام با اسرای کربلا/ شبی که بچه‌ها روضه خواندند»، «دشمن قصد دارد محافل عزاداری را منحل کند/ سیاست هیات باید الهی باشد نه جناحی/ هیات نباید محل کاسبی باشد»، «تعبیر دیدن سیب در خواب چیست؟» و «حدیثی خواندنی درباره گريه بر مصیبت امام حسين (ع)» هستند. 
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «ضرورت بررسی آیین نامه مسابقات قرآنی هر پنج سال یکبار» است. 
در بخش‌هایی از این خبر که مصاحبه‌ای با هاشم روغنی، ناظر هیأت داوران مسابقات قرآن است، می‌خوانیم: آیین‌نامه محصول سال‌ها داوری‌ها و چکیده زحمات در طول چهل و دو سال درآمده است در گذشته این آئین نامه بدین صورت نبوده است و تجربه اساستید وقت آن را بدین صورتی که امروز به متسابقین اراپه می‌شود درآورده است.
وی با تأکید بر اینکه این ریز شدن و دقت در آئین نامه از معنویت کار نمی‌کاهد، افزود: این دقت در آئین نامه بسیار مطلوب است وقتی قاری برروی سن می‌خواند، باید افراط و تفریطش را کنار گذاشته و صحیح و کلاسیک بخواند مانند قرآن‌های عبدالباسط که استودیویی و خشک است، اما به شیوه درست وصحیحی قرائت شده است. زمانی قاری در مجلسی قرآن می‌خواند و آنجا فتحه و ضمه و کسره‌اش در جای مناسب ادا نمی‌شود و اخفاء و تجویدش کم و زیاد می‌شود که مسأله‌ای نیست اما در وادی مسابقات سراسری قرآن و حتی مسابقات بین المللی تلاوت قاریان نشاندهنده استخوان بندی تلاوت آنهاست که اگر آن را یاد بگیرد و اجراکند می‌تواند مرجع مناسبی برای قرائات باشد و همین باعث به وجود آمدن جذابیت‌های بیشتر می‌شود.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت خبری را منتشر نکرده است. 
میزان
«مدیر فعال‌ترین مرکز دینی آمریکای لاتین مسلمان شد»، «هزار مسجد و بقعه متبرکه فردا میزبان «بانوان زینبی»»، «ویژگی‌های یاران امام حسین علیه السلام»، «عزاداری مورد رضایت «اهل‌بیت (ع)» چه ویژگی‌هایی دارد؟»، «آداب عزاداری حسینی در استان گلستان/از «طوق بندان» تا «مشعل‌گیر» در گرگان»، «روز یازدهم محرم چه بر سر قافله عشق آمد/لشکر یزید خاندان طیبه را از کنار پیکر شهدای عاشورا به اسارات بردند» نیز عناوین اخباری است که در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
انتهای پیام
captcha