جامعه دوقطبی به اقتدار نمی‎رسد/ عاشورا؛ رمز حیات دین در عصر جدید
کد خبر: 3841790
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
خطیب جمعه تهران:

جامعه دوقطبی به اقتدار نمی‎رسد/ عاشورا؛ رمز حیات دین در عصر جدید

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: ما نباید در مسیر طرد حرکت کنیم بلکه باید مسیر ما مسیر جذب باشد؛ جامعه دو قطبی منجر به اقتدار نمی‎شود لذا همه ما باید در کنار رهبر شجاع و بصیرمان باشیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز 22 شهریورماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفتته تهران، ضمن توصیه همگان به رعایت تقوای الهی، گفت: در ابتدای خطبه دوم یاد نخستین امام جمعه زاهد و هوشمند انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله طالقانی را گرامی می‎دارم و از دستگاه قضایی کشور تشکر می‎کنم که با تکریم خانواده آسیب‎دیده در این حادثه اخیر، فصل جدیدی در معضلات اجتماعی گشودند. امیدوارم که با اتخاذ روش‌های مناسب در جهت حل چالش‌ها گام برداریم که سید آزادگان با چنین روش انسان‎سازی بسیاری از چالش‎ها را به فرصت تبدیل کردند. همچنین از دستگاه قضایی کشور به دلیل مبارزه با فساد و ارتقای جایگاه آن تشکر می‎کنم.

وی گفت: در این خطبه به نگاه تربیتی عاشورا که در چهره سه شخصیت برجسته عاشورایی یعنی حضرت قمر بنی هاشم فرزند برومند علی ابن ابیطالب(ع) به عنوان نماد خاندان پیامبر اکرم، زهیر بن قین و زینب کبری(س) به عنوان یک بانوی نمادین در مدرسه عاشورا تبلور یافته است، اشاره می‏‌کنم. عاشورا را این انسان‎ها ساخته‎اند که تربیت‌یافته مدرسه قرآن و پیامبر اعظم هستند.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه پیام عاشورا برای جامعه انسانی، خلق چنین انسان‎هایی است، اظهار کرد: امام ششم در معرفی حضرت عباس(ع)؛ این شخصیت عاشورایی می‎فرمایند: وی قله معرفت و بصیرت بودند و استحکام رأی و اصالت اندیشه و مبانی فکری و اعتقادی مبتنی بر اصول قطعی و برهانی داشتند. لذا جامعه بشری باید بصیرت داشته باشند و جوانان انقلابی هم باید دارای چنین خصلتی باشند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: اگر این بصیرت نبود امروز پیروزی‎های بزرگ در دستان شما نبود و اگر این بصیرت ارتقا پیدا کند قطعاً مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستیم رخت خواهد بست. ایمان سخت و استوار، خصلت دیگر حضرت عباس(ع) بود. شهید حججی‎ها، مدافعان حرم و زنان و مردان ایستاده در این شرایط سخت اقتصادی که دشمن را در موضع نا امیدی قرار داده‌اند نماد این اندیشه هستند.

وی با تأکید بر اینکه بصیرت و ایمان، مرز نمی‎شناسد و ما باید در مرز بصیرت، ایمان و معرفت حرکت کنیم، اظهار کرد: ثمره این تفکر و اندیشه از وی یک انسان مجاهد امام‌شناس ساخت. مجاهدت آنگاه تفسیر می‎شود و اثرگذار است که در رکاب رهبر و امام صالح تحقق بیاید. این مجاهدت می‏‌تواند افتخارآفرین باشد و عاشورا را تبدیل به یک مجموعه مولد بنماید.

وی تصریح کرد: این ویژگی انسان تربیت‌یافته در تراز است که جان خود را در رکاب رهبر خویش تقدیم می‎نماید. اگر چنین اندیشه‌ای نبود قطعاً امروزه جبهه مقاومت اسلامی شکل نمی‎گرفت. جوانان کشور این قله را ببینید و خود را به او نزدیک کنید. زهیر را نیز از این جهت انتخاب کردم که چند روزی بیشتر نبود که حسینی شده بود. این زهیر تا دیروز با حسین ابن علی و علی ابن ابیطالب فاصله داشت اما منطق عاشورا است که زهیر می‎سازد. ما نیازمند منطقی هستیم که از عثمانی‎ها حسینی بسازد. ما نباید در مسیر طرد حرکت کنیم بلکه باید مسیر ما مسیر جذب باشد؛ جامعه دو قطبی منجر به اقتدار نمی‎شود لذا همه ما باید در کنار رهبر شجاع و بصیرمان باشیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه دست آنان که فاصله دارند را بفشاریم و آن‎ها را به قله‎ها نزدیک کنیم، متدکر شد: مبادا خود را برتر ببینیم. آیت‌الله بهجت در قله تقوا می‎فرمود مبادا مثل من باشید لذا آنچه من می‎کنم را شما نکنید بلکه از من سبقت بگیرید. خود را نباید شاخص ببینیم چراکه در این‌صورت نمی‎توانیم به عنوان یک عامل موثر در تقریب دلها گام برداریم.

وی ادامه داد: حضرت امام حسین(ع) یک جلسه دعوت می‏‌کنند و سکوت خیمه را فرا می‎گیرد و به زهیر می‎گوید فرزند پیامبر(ص) تو را دعوت می‎کند آیا تو آن را رد می‎کنی؟ پس برخیز؛ لذا قلبی نورانی به عشق حسین، خیمه را ترک کرد. این عاشورا است که زهیر را تربیت می‎کند. عاشورا یعنی ای انسان، عاشوراییان را تربیت کنید و با منطق حسین، انسان‎ساز باشید و با کلام آراسته به ادب اقدام کنید. این مدرسه عاشورا است.

امام جمعه موقت تهران گفت: حر باید به جبهه حق برگردد. زیبنده حر نیست که در صف یزید باشد و این منطقه ابا عبدالله الحسین(ع) است که حر می‎سازد. ای ملت ایران و ملت‎های مسلمان، اگر در مقابل باطل فریاد بر نیاورید با او محشور می‎شوید. این منطق عاشورا است که باید حق و باطل را شناخت؛ مدیران کشور و جوانان عزیز باید حق را در همه حوزه‎ها بشناسند و در کار حق بایستند.

وی با بیان اینکه یزید زمان، نظام سلطه و آمریکایی است که صحنه‌گردان است، یادآور شد: هرچند که به قول برژینسکی این قدرت رنگ باخته است، اما این نظام سلطه، نگران پیروزی جبهه عاشورایی است. در یمن، بن سلمان جنایت نمی‎کند چراکه وی هویتی ندارد بلکه این نظام سلطه و مزدوران او هستند که جنایت می‎کنند و اگر جبهه مقاومت پیروز می‎شود به این دلیل است که قلب فساد را هدف قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: زهیری که تا دیروز با امام حسین(ع) فاصله داشت به این دلیل که چند روز در مدرسه عاشورا حضور پیدا کرده است به اباعبدالله گفت: قسم می‎خورم اگر همیشه در دنیا باقی باشیم و حیات و لذت همیشگی داشته باشیم، جدایی از دنیا را به خاطر یاری تو برمی‎گزیدیم.

وی ادامه داد: نفر سوم زینب کبری(س) است؛ شخصی همانند حسن بصری، هرگاه می‎خواهد از علی ابن ابیطالب(ع) یاد می‎کند می‎گوید ابو زینب یعنی پدر زینب. این شخصیت واقعی حضرت زینب است. این بانوی بزرگ در شب عاشورا، نماز شب خود را نشسته خواند. نماز شب و مجاهدت وی هرگز ترک نشد. دغدغه بانوان عاشورایی هم باید همین‌گونه باشد.

خطیب جمعه تهران در پایان خطبه دوم گفت: چنین رفتاری است که استقامت خلق می‎کند. زینب کبری(س) محصول مدرسه طهارت است. وی در مقابل ابن زیاد، فریادش بلند شد و گفت ای ابن‌زیاد تو نمی‏‌دانی که کربلا چقدر زیبا بود بلکه فقط تاریخ، آن را خواهد دانست؛ مدرسه عاشورا مدرسه تربیت چنین انسان‎هایی است.

بنابر گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‎فرد در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، با عرض تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: دقایقی در این مدرسه انسان‎ساز عاشورا، پدیده زنده، مولد، موثر و استثنایی تاریخ و حیات انسانی و آثار و ثمرات ارزشمند و انسان‎ساز آن، عرایضی را تقدیم می‎دارم؛ چهل سال است که انقلاب اسلامی، با کشتی عاشورا، فتوحات ماندگاری را به دست آورده است.

وی ادامه داد: این منظومه فکری، با تمام ارزش‌ها، یک جریان عظیم و قدرتمند اجتماعی و سیاسی است که با مرواریدهای غلطان اشک، جرعه جرعه معرفت، بصیرت، شجاعت و معنویت را در کام جان و روان انسان می‌ریزد و مهم‌ترین منبع حیات انسانی در طول تاریخ بوده و خواهد بود. این منظومه‎ای فکری است که هم راه را می‎نماید و هم بستر حرکت پرشتاب انسان و جامعه را هموار می‎کند و مخاطب شایسته خود را تربیت نموده و به مقصد می‎رساند. عاشورا به صورت شفاف جنگ بین دو اسلام است؛ اسلام یزیدی و اسلام دین‌مدار، اخلاق مدار و عزت‌مدار و در یک کلمه اسلام ناب محمدی و انقلابی. این مدرسه عاشورا است که با درس ایستادگی و بصیرت، فرهنگ امروز جوامع بشری را به یک فرهنگ، انقلابی، مقام و پیروز تبدیل کرده است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد یادآور شد: تردید نکنید که اگر مدرسه عاشورا نبود انقلاب اسلامی متولد نمی‌شد و اگر این مدرسه نبود از گردنه سخت دفاع مقدس با قدرت عبور نمی‎کردیم و امروزه لبنان مقاوم و خط شکن، بحرین ایستاده و صبور و یمن افتخار آفرین متولد نمی‌شد.

وی بیان کرد: با برفراشتن پرچم عاشورا، جنگ تمام عیار غرب تبدیل به نردبان رشد و جهش اقتصادی ایران خواهد بود؛ عاشورا رمز حیات دین در عصر جدید است و این پدیده مولد، هر سال با درخششی نو ظهور می‎کند و انوار فروزانش را بر جوامع انسانی می‎تابد. عاشورا بزرگ‎ترین پیروزی تاریخ اسلام است.

امام جمعه موقت تهران گفت: تمدن نوین اسلامی که رهبر معظم انقلاب به آراستگی فکری و اخلاقی برای فراهم آوردن ظهور این تمدن در گام دوم انقلاب دعوت کردند، بدون تردید جان مایه خود را از عاشورای حسینی گرفته است؛ در عاشورا شاخصه‌های تمدن اسلامی و نظم نوین جهانی تبلور یافته است.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه عاشورا تبلور انسان، جامعه و حاکمیت در تراز اسلام است، گفت: ما تفکر و اندیشه عاشورا را در بستر خلق انسان در تراز دین و ساختن جامعه در تراز قرآن و شکل‌گیری جامعه اسلامی مبتنی بر وحی و سنت پیامبر اسلام می‎یابیم. موضوع عاشورا، تربیت انسان است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: نمی‎توانم از جملات دانشمند و محقق آلمانی بگذرم که بعد از بحث مفصل درباره علل قیام آن حضرت و نتایج آن می‎گوید: موضوعی که نمی‎توان نادیده گرفت این است که حسین(ع) اولین شخص سیاستمداری است که تا امروز احدی، سیاستی به مؤثری سیاست او اتخاذ نکرده است. وی می‎گوید امام حسین به مردم نشان داد که ظلم و بیدادگری پایدار نیست.

وی با اشاره به اینکه گمان می‎کنید اگر این مدرسه نبود آیا یمن قهرمان می‎توانست پنج سال در محاصره قدرت‎های استکباری مقاومت کند، یادآور شد: این درس از مدرسه عاشورا است. بنای ستم هرچقدر هم که عظیم باشد در برابر مدرسه عاشور همانند پر کاهی است لذا آمریکا و هم پیمانان آن بدانند که نگاه ملت ایران و سراسر جهان اسلام، نگاه علی ابن ابیطالب(ع) است.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: این مورخ آلمانی می‎گوید که بدون تأمل تصدیق خواهید کرد که حسین با قربانی کردن عزیزان خود و با اثبات مظلومیت خویش به دنیا درس جانبازی و فداکاری آموخت و نام اسلام را در عالم بلند آوازه ساخت و اگر چنین حادثه جانگدازی پیش نیامده بود ممکن بود اسلام محو گردد.

وی با بیان اینکه منطق عاشورا، دنیای اسلام را به جبهه پیروز مقاومت تبدیل کرده است، اظهار کرد: تمام دغدغه سکاندار هوشمند انقلاب اسلامی آن است که جوامع اسلامی و ایران اسلامی باید نماد یک جامعه عاشورایی باشد و تمام آن ارزش‎ها را در ظرفیت خود به نمایش بگذارد. این راه رسیدن به اقتدار و عزت است و مسیر خلق قدرت را هموار می‏‌کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد یادآور شد: مدرسه عاشورا به معنای مدرسه اخلاق، ایستادگی، معرفت و عبادت است و جامعه عاشورایی ما باید در همه این عرصه‌ها نماد و مظهر عاشورا باشد.

انتهای پیام

captcha