نهادهای فرهنگی رسالت ارتقای سرمایه‌های اجتماعی را برعهده دارند
کد خبر: 3843612
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸

نهادهای فرهنگی رسالت ارتقای سرمایه‌های اجتماعی را برعهده دارند

گروه اجتماعی ــ مدرس دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه گفت: رسالت نهادهای فرهنگی ارتقای سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی است و در شرایط کنونی این مسئله رسالتی خطیر است.

فاطمه گرکانی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به نقش نهادهای فرهنگی در جامعه و مسئولیت خطیر این نهادها در موضوعات فرهنگی، اظهار کرد: نهادها و سازمان‌های فرهنگی در شرایط حساس کنونی مسئولیت سنگینی برعهده دارند که یکی از آن‌ها ارتقای سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه است.

وی افزود: نهادها و سازمان‌های فرهنگی در کنار ارتقای سرمایه‌های اجتماعی نقشی بسیار ویژه در جلب اعتماد عمومی در خصوص اجرا و نتیجه برنامه‌های فرهنگی دارند.

گرکانی بیان کرد: تقویت اعتماد عمومی درخصوص برنامه‌های فرهنگی بر دوش نهادها و سازمان‌های فرهنگی است و باید در این راستا این مراکز نقشی فراتر از مسئولیت‌‌های اجرایی ایفا کنند.

مدرس دانشگاه آزاد کرمانشاه با اشاره به تأثیرات نحوه فعالیت سازمان‌های فرهنگی گفت: امروز بسیاری از نهادها و سازمان‌های فرهنگی از کمی بودجه برنامه‌های فرهنگی شکایت دارند اما باید بدانیم این نهادها به علت مسئولیت خطیری که بسته به فرهنگ اجتماعی بر دوش آن‌هاست باید فراتر از بودجه‌های تعریف شده در حیطه فعالیت‌هایشان در جامعه به ایفای نقش بپردازند.

وی اظهار کرد: سازمان‌های فرهنگی باید به‌دنبال مسیر ارتباط با مردم باشند و در این حیطه نقش‌آفرینی کنند. در شرایط حساس کنونی باید به‌دنبال افزایش برنامه‌های فرهنگی و نه کاهش آن‌ها باشیم؛ چراکه یکی از نقشه‌های دشمن در کنار معضلاتی که در فعل در کشور به وجود آورده است تضعیف و تعطیل کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی اثرگذار در جامعه است؛ چراکه دشمن می‌داند برنامه‌های فرهنگی اثرگذار در جامعه در طولانی مدت به نتایج خوبی دست خواهد یافت بدین منظور به‌دنبال بدون اثر و نتیجه جلوه دادن برنامه‌های فرهنگی هستند که باید نهادها و سازمان‌های فرهنگی با شدت بیشتری به ایفای نقش بپردازند.

مدرس دانشگاه آزاد کرمانشاه گفت: امروز باید برنامه‌ها و فعالیت‌های جدیدی در جامعه ایجاد کنیم و به ارائه برنامه‌های جدید بپردازیم به‌ویژه حوزه فعالیت‌های فرهنگ دینی را گسترش دهیم. نگاه فرهنگی باید نگاه تعاملی باشد و در این راستا فعالان فرهنگی باید با این نگاه منشأ اثرات تأثیرگذار در جامعه باشند. امروز تک به تک فعالان فرهنگی مسئولیت گسترش برنامه‌های فرهنگی تأثیرگذار در جامعه را برعهده دارند به‌گونه‌ای که اقشار مختلف تأثیرات این برنامه‌ها را حس کنند.

انتهای پیام

captcha