فرصتی به منظور یافتن راهکارهای بهتر برای سروسامان دادن به تشکل‌های قرآنی
کد خبر: 3882988
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
در ایام قرنطینه خانگی و نیمه تعطیلی نهادهای فرهنگی ـ قرآنی حاصل شد؛

فرصتی به منظور یافتن راهکارهای بهتر برای سروسامان دادن به تشکل‌های قرآنی

وضعیت کشور به دلیل شیوع کرونا، مانع انجام فعالیت‌های فیزیکی و عملی شده است و امور قرآنی و فرهنگی نیز از این قاعده مستثنا نیست. طی این سال‌ها موازی‌کاری‌ها و نبود انسجام در حرف و عمل زخم‌هایی به پیکره امور قرآنی ـ مردمی به ویژه در حیطه موسسات قرآنی وارد کرده است. این زمان را می‌توان فرصتی برای بازاندیشی برای رفع مشکلات دانست.

فرصتی برای یافتن راه‌کارهای بهتر برای سروسامان به تشکل‌های قرآنی

در وضعیت حاضر کشور و بحران شیوع کروناویروس که ایران عزیز و جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مردم برای تهیه لوازم بهداشتی و ضد عفونی در تلاش‌اند، آیا می‌توان از موارد دیگری صحبت کرد؟ در این بین حال و احوال مؤسسات قرآنی نیز خوب نیست، حالی که مرتبط با امروز و دیروز یا ماه‌های اخیر نیست. تشکل‌های قرآنی نیازمند حمایت بیش از پیش مسئولان و توجه به ظرفیت عظیمشان هستند.

طی این مدت تماس‌های تلفنی زیادی با تحریریه ایکنا برقرار شده و خواسته شده است که در این روزها به بیان مجدد وضعیت و تعامل نهادهای قرآنی با مؤسسات و تشکل‌های مردمی بپردازیم تا فرصتی برای بازاندیشی در تصمیم‌گیری‌ها و عملکردها حاصل شود.

روح‌الدین بلواسی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت لرستان، نیز خواستار این بازاندیشی است و در گفت‌وگو با این خبرگزاری با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 250 تشکل قرآنی در استان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: از این تعداد 100 مؤسسه قرآنی ثبت‌ شده و یا در آستانه ثبت هستند. همچنین 150خانه قرآن روستایی و شهری فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از مؤسسات قرآنی استان طی سال‌های اخیر از فعال به نیمه‌فعال یا غیرفعال درآمده‌اند، ابراز کرد: متأسفانه حال و روز تشکل‌های قرآنی استان خوب نیست و نهادهای ذیربطی که مجوز داده‌اند آنها را به حال خود رها کرده‌اند.

بلواسی با تأکید بر اینکه فقط مجوز فعالیت دادن به مؤسسات قرآنی و بالا بردن آمار مهم نیست، اظهار کرد: به دلایل گوناگونی چون کمی بودجه یا عدم تخصیص آن، عدم ارائه برنامه‌های منظم برای اجرا و فقدان حمایت‌های لازم از فعالیت‌های خودجوشی که فقط با عشق و علاقه به قرآن در این راه گام نهاده‌اند، شاهد تعطیلی یا نیمه‌فعال شدن بسیاری از آنها در کشور و استان لرستان هستیم.

وی ادامه داد: به طور قطع آمار فعلی فعالیت مؤسسات قرآنی استان طی چند سال اخیر (5-6 سال) کاهش یافته است و قریب به 100 مؤسسه که تاکنون مجوز فعالیت گرفته‌اند، تعطیل شده‌اند و یا گاه به دلیل اینکه منبع درآمدی داشته باشند تغییر کاربری داده‌اند و فقط خردسالان را پذیرش می‌کند و با اخذ مجوز از آموزش و پرورش به پیش‌دبستانی و یا دوره‌های مهد تبدیل شده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان اظهار کرد: پراکنده‌کاری‌ها، موازی‌کاری‌ها و جزیره‌ای کار کردن سازمان‌ها و اداراتی چون اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد و دیگر ارگان‌ها به دلیل فقدان هماهنگی‌ها و وحدت رویه‌ها موجب شده است که مدیران مؤسسات قرآنی با دلسردی فعالیت‌شان را برای همیشه یا موقتاً رها کنند.

بلواسی با پرداختن به رهاسازی تشکل‌های قرآنی ـ مردمی از سوی متولیان قرآنی بالاتر و حتی اتحادیه قرآنی استان‌ها، تأکید کرد: هنگامی که متولیان قرآنی اعم از اتحادیه‌های قرآنی کشور و کل ادارات، نهادها و دستگاه‌های داعیه‌دار و متولی امور قرآنی فعالیت‌های منسجم و هماهنگی ندارند، شاهد این‌گونه مشکلات هستیم.

وی با اشاره به پیشنهاد و طرح راه‌اندازی شورای اتحاد قرآنی با همکاری حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه خرم‌آباد، تصریح کرد: این شورا می‌تواند متشکل از مجموعه افراد قرآنی لرستان باشد که نقش مثبتی در بهبود وضعیت قرآنی موجود استان داشته باشند تا با وحدت رویه به اشاعه فرهنگ قرآنی در استان و بدون موازی‌کاری بپردازیم.

بلواسی در پایان خواستار شد: در این شرایط که فعالیت‌ مؤسسات به حالت تعلیق درآمده است، نهادهای مسئول به راهکارهایی برای تعامل بهتر و بیشتر با تشکل‌های قرآنی سراسر کشور بیندیشند و اجازه دهند افرادی که در این حیطه فعالیت دارند نظراتشان را به گوش آنان برسانند.

انتهای پیام
captcha