حجتالاسلام مرتضی آقامحمدی، نماینده جامعة المصطفی(ص) العالمیه در آفریقای جنوبی با ارسال فیلمی برای ایکنا به مناسبت سی ویکمین سالگرد ارتحال امام(ره) درباره شخصیت امام خمینی(ره) و اثرگذاری حرکت ایشان در جهان اظهار کرد: سخن گفتن از شخصیت امام راحل، در اصل صحبت از فردی است که مهمترین شخصیت قرن اخیر به شمار میرود، امام از معدود افراد بینظیر در تاریخ اسلام است و این گفتهها، سخن گزافی نیست.
وی ادامه داد: شخصیت فردی امام خمینی(ره) به اعتبار کار و خدمتی که به اسلام کرده است، بسیار قابل توجه بوده و هنوز هم جای کار دارد و باید تأمل و دقت بیشتری در آنچه ایشان انجام داده است، داشته باشیم.
آقامحمدی در ادامه سخنانش افزود: امام از نظر شخصیتی مصداق حدیث امیرالمؤمنین(ع) است که «کسی که حق را مانند افسار کنترلکننده و مهارکننده خود داشته باشد و حق ملاک سکوت و حرف زدنش و ملاک انجام دادن یا ندادن وی باشد، مردم او را به عنوان امام و پیشوای خود انتخاب میکنند.» امام مصداق بارز این حدیث است.
وی توضیح داد: از نظر شخصیتی، امام انسانی خودساخته بود که در بحبوحه به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، بیش از 50 سال از عمر خود را در تهذیب و مراقبت از نفس گذراند. وی از نظر علمی به علوم مختلف اسلامی مسلط بود و از منظر دانش روز، آگاهی و شناختی دقیق از جهان پیرامون خود داشت.
این دکترای شیعهشناسی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر مصداقی اظهار کرد: کسانی که فصد میکنند، میدانند این عمل باید در بهترین زمان و مکان مناسبی صورت گیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود، در غیر این صورت ممکن است به بیمار آسیب وارد شود. از این رو شخصی که فعالیت سیاسی دارد؛ آن هم در جریان حساس برهه انقلاب اسلامی ایران، باید زمان مناسب را بشناسد.
وی گفت: امام مانند یک سیاستمدار بسیار چیرهدست و متخصص که همه عمر را در سیاست گذرانده بود، میدانست که باید در جای درست اقدام مناسب را انجام دهد. در جایی که باید محکم میایستاد، کوتاه نمیآمد و آنجا که باید سکوت میکرد، حرف نمیزد و این ویژگیها از هنرهای منحصر به فرد امام به شمار میآمد.
نماینده جامعةالمصطفی(ص) در آفریقای جنوبی این ویژگیها را نشاندهنده آگاهی و بصیرت درونی امام خمینی(ره) برشمرد و افزود: امام کسی بود که مردم را به توده نمیدید. این در حالی بود که مردم مانند توده دیده میشدند و انسانها به عنوان گله نادانی تلقی میشدند که باید هدایت شوند. امام این افراد را «ولینعمت» خود معرفی کرد و خود را خدمتگزار آنان میدانست.
وی این ادبیات را آموخته شده از دین اسلام و اولیای الهی دانست و گفت: امام حرف جدیدی را با این نگاه در عالم سیاست و به ادبیات سیاسی جهان ابلاغ کرد که سیاستمداران و حاکمان باید خدمتگزار مردم باشند، نه عاقلانی که بخواهند سفیهان را رهبری و هدایت کنند.
آقامحمدی اظهار کرد: امام خمینی امتیازی برای خود و خانواده خود قائل نبود، حتی در جایی که نوه ایشان مرتکب خطا شد، مأمورانی را برای دستگیری وی فرستاد و گفت حتی اگر او به روی کسی اسلحه کشید، شما هم شلیک کنید. امام حساب شخصی برای نزدیکترین افراد خود نیز باز نکرد. وی خود را خادم مردم میدید و مردم را انسانهای باکرامتی میدانست که باید به آنها خدمت کرد.
وی در ادامه سخنانش یادآور شد: امام در زمانی که دو ادبیات رایج جهان؛ لیبرالیسم و کمونیسم بود، دکترین «نه شرقی و نه غربی» را مطرح کرد که نه گفتن به هر دو جریان بود. این صحبت زمانی مطرح شد که هیچ ادبیات دیگری در آن فضا قابل شنیدن نبود. در کشوری مانند عراق دیده میشد که میلیونها انسان از خانوادههای متدین که بسیاری از آنها از خانواده علمای عراق بودند، عضو حزب کمونیستی شدهاند.
آقامحمدی همچنین از وجود چنین جریانهای کمونیست در ایران و عضویت افراد متدین در آنها یاد کرد و گفت: بسیاری از متدینین جذب احزاب کمونیستی میشدند. تقریباً تمام آفریقا سوسیالیست بود. جمال عبدالناصر حسین، دومین رئیسجمهور مصر، به عنوان رهبر پیشگام آفریقا، جریان سوسیالیستی را اجرا کرد و این جریان همه آفریقا را در نوردید.
وی ادامه داد: در چنین فضایی که جایی برای طرح حرف دیگر نیست، امام بر حکومت اسلامی با تأکید بر آموزههای اسلامی، قرآن و سنت اهل بیت(ع) تأکید کرد. امام شخصیتی بود که امت اسلامی را و نه فقط شیعه، بلکه سنی را هم در نظر میگرفت. امام این دو را یک امت میدید و معتقد بود باید به این امت کرامت و عزت بخشید و افراد را از زیر چکمههای شرق و غرب نجات داد.
آقامحمدی اظهار کرد: این ادبیات از سوی غرب و برخی مستکبران کشورهای عربی به اشتباه تفسیر شد که ایران درصدد صدور انقلاب خود است که این طور نبود. وجود همه این ویژگیها، امام را شخصیتی کرده بود که نه فقط شیعیان و ایرانیان، بلکه بسیاری از آزادیخواهان جهان، وی را به عنوان یک شخصیت کاریزماتیک میپرستیدند.
وی با اشاره به اینکه مردم بسیاری در عرصه بینالملل، خاطرات عجیبی از شخصیت امام دارند، بیان کرد: یکی از بزرگترین علمای اهل سنت را در اندونزی دیدم که میگفت زمانی که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد، به ناگاه تمام اندونزی که کشور بزرگ اسلامی است، تحت تأثیر قرار گرفت، به طوری که بانوانی که تا روز گذشته، حجاب نداشتند، محجبه شدند. دختران دانشجو نیز همین طور. مردان نیز پس از این واقعه بیشتر به سمت دین آمدند. علت این تغییرات آن بود که حرکت امام به دینداری عزت بخشید.
آقامحمدی تصریح کرد: به گفته این عالم اهل تسنن اندونزی، تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افراد از اینکه ابراز دینداری کنند خجالت میکشیدند، ولی با این حرکت امام، آنها به مسلمان بودن خود افتخار میکردند. رئیسجمهور وقت اندونزی با دیدن این تغییرات و ترس از اینکه چنین قیامی نیز در کشورش روی دهد، حجاب را برای زنان مسلمان ممنوع اعلام کرد. این حرکت به حدی ملموس و محسوس بود که همه مردم متوجه این موضوع شدند.
نماینده جامعةالمصطفی(ص) در آفریقای جنوبی از یکی از شاگردان آمریکاییاش که یک پیرمرد بود یاد کرد و گفت: وقتی وی داستان زندگی خود را تعریف میکرد، میگفت که از سربازان آمریکا در جنگ ویتنام بود. وقتی از جنگ برگشتند، به آنان گفتند که آماده باشید، احتمال دارد بخواهیم به ایران حمله کنیم. زیرا در آنجا یک عالم دینی قیام کرده و منافع آمریکا در ایران را به خطر انداخته است.
آقامحمدی ادامه داد: این شاگرد آمریکایی من تعجب کرده بود و برایش جالب بود که بداند چطور یک عالم دینی و به عقیده وی یک کشیش، میتواند منافع آنان را به خطر بیندازد. همین موضوع سبب شد که وی به تحقیق درباره شخصیت و حرکت امام خمینی(ره) بپردازد و در نهایت شیعه و از عاشقان این رهبر فرزانه شود.
وی گفت: امام راحل شخصیت بینظیری از لحاظ تربیت نفسانی و آگاهی از دین داشت، انقلاب امام باید از نو شناخته شود و باید وقت بیشتری برای شناخت انقلاب اسلامی و شناساندن امام به جهان بگذاریم. مهمترین کاری که در قبال امام خمینی(ره) میتوان انجام داد این است که به آرمانهای وی پایبند باشیم و به آنها آسیب نزنیم و خیانت نکنیم و در این راه به جانفشانی بپردازیم و خود را خادم راه امام بدانیم تا زمانی که این پرچم به دست حضرت ولیعصر (عج) برافراشته شود.
فیلم این پیام را در ادامه میبینید؛