هدف خلقت سنجیدن زیبایی اعمال است
کد خبر: 3960979
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
حجت‌الاسلام نصیری:

هدف خلقت سنجیدن زیبایی اعمال است

استاد سطح خارج حوزه علمیه با تاکید بر اینکه باید از غفلت پرهیز کنیم، گفت: هر عیدی که می‌گیریم ضمن مستغرق شدن در شادی، غم و اندوهی در پس آن نهفته است، کار شایسته و در خور توان ما این است که گذر زمان را مدیریت کنیم یعنی درباره آن بیندیشیم حال که به دنیا آمده‌ایم و قرار است در چند روز کوتاه عمر درنگ کنیم چه باید انجام داده و چگونه گذران زندگی کنیم.

نصیریبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، در فایلی صوتی به تشریح توصیه‌های اخلاقی برآمده از نوروز پرداخت و گفت: بدون تردید عید یک سنت نیکو و مستحسنی است که سبب می‌شود ما هم‌زمان با نو شدن طبیعت به فکر نو شدن خود باشیم و هم به گذشته خود بیندیشیم و برای روزها و شب‌های بهتر تفکر کنیم؛ پیامبر فرمودند انسان هرقدر دوراندیش‌تر باشد عاقل‌تر است.

وی افزود: ما گریزی از اینکه در هر سال نو شدن طبیعت را ببینیم نداریم و این برنامه تقدیر الهی برای همه انسان‌هاست؛ البته زمان مفهومی انتزاعی از حرمت اشیاء و مقایسه حرکت آنها با یکدیگر است؛ زمین به دور خود می‌چرخد و با فاصله‌ای که خدا با خورشید تنظیم کرده وقتی یک دور کامل چرخید یک سال گفته می‌شود؛ برخی کرات هستند که چرخش یک دور آنها به دور خورشید صدها سال طول می‌کشد و اگر ما جای آنها بودیم مثلا هر صد سال یک عید می‌گرفتیم پس ما مقهور اراده الهی هستیم.

استاد سطح خارج حوزه بیان کرد: هر انسانی که پا به کره خاکی می‌گذرد با هر نفس گامی به سمت پایان زندگی می‌گذارد؛ ما هر روز در حال آب شدن و نزدیکی به فنا هستیم؛ اینکه فرمود ان الانسان لفی خسر؛ به تعبیر فخر رازی وقتی معنای خسر را فهمیدم که دیدم یخ فروشی نشسته و یخ‌های خود را در حال آب شدن می‌بیند و فریاد می‌زنم یخ از من بخرید در حال خسران هستم زیرا سرمایه من در حال از دست رفتن است.

نصیری با بیان اینکه هر عیدی که می‌گیریم ضمن مستغرق شدن در شادی، غم و اندوهی در پس آن نهفته است، اضافه کرد: کار شایسته و در خور توان ما این است که گذر زمان را مدیریت کنیم یعنی درباره آن بیندیشیم حال که ما به دنیا آمده و قرار است در چند روز کوتاه عمر درنگ کنیم که به تعبیر برخی روایات در سایه‌بان درختی قرار داریم؛ یا به تعبیر قرآن متاع غرور و متاع قلیل است چه باید انجام داده و چگونه گذران زندگی کنیم. گویا دیروز بود که عید 99 و پریروز عید 98 را جشن گرفتیم.

وی بیان کرد: وقتی می‌دانیم همه باید با کوبیده شدن طبل رحیل سفر کنیم چاره کار چیست؟ قرآن بارها به ما روش درست زیستن و تعامل صحیح را آموخته است ولی گاهی گوش شنوا نداریم؛ در همین سوره والعصر بعد از خسر فرمود چهار عامل یعنی ایمان به خدا و معاد، اهل عمل صالح بودن و تواصی به حق و توصی به صبر تنها راه چاره برای جلوگیری از خسران است. تواصی به حق و صبر یعنی اینکه فقط در خودتان غرق نشوید و دیگران را هم ببینید.

وی افزود: در سوره ملک فرمود: من شما را جانشین کردم ببینم شما چگونه عمل می‌کنید، یعنی راز آفرینش این است که شما را بیازماییم؛ جالب اینکه نفرمود لیبلوکم اکثر عملا یا مال و ثروت بیشتر بیندوزید و چند کتاب بیشتر بنویسید و عناوین دانشگاهی و حوزوی بیشتری به دست آورید،یعنی از اعتباریات خارج شد و کار را به سمت احسن عمل پیش برد. 

حسن عمل زیبایی عمل است

استاد حوزه علمیه گفت: البته در ترجمه و تفاسیر، احسن را به نیکی تعبیر می‌کنند ولی بنده معتقدم باید به زیبایی معنا کنیم که نیکویی هم در آن نهفته است؛ در روایتی از پیامبر هم داریم که خدایا همانطور که ظاهر مرا زیبا آفریدی خلق و خوی مرا هم زیبا کن و از بدی‌ها دور بدار یعنی معلوم می‌شود جریان احسن عمل مفهوم بکرانگی دارد و هرقدر انسان زیباتر زیست کند باز هم جا دارد.

وی افزود: عید شده خوش به حال ما و به تعبیر نهج‌البلاغه خوش به حالمان که هنوز در قید حیات هستید و نامه اعمال باز است و فرشتگان مجال دارند نیکی‌های ما را بنویسند،پس چرا زیبایی رفتارهای خود را بیشتر نکنیم؛ هر کسی باید با خود خلوت کرده و در اعمال خود بیندیشد، به همین دلیل یک ساعت تفکر برتر از 70 سال عبادت است و عمده عبادت ابوذر، تفکر بود زیرا اگر انسان یک‌بار قطب نما و خشت اول زندگی خود را اصلاح کند تا ثریا با خوبی پیش خواهد رفت و بالعکس.

نصیری اظهار کرد: بنشینیم و با خود حساب و کتاب کنیم؛ ببینیم تعامل ما با خود، خانواده و همکاران و زیردستان چگونه است؛ از علامه طباطبایی در آخرین لحظات عمر توصیه خواستند و ایشان فرموده بود، محاسبه و مراقبه نفس. بنده بارها تکرار می‌کنم ریاضی‌وار زندگی نکنیم.

استاد حوزه گفت: زندگی محسنانه فراتر از زندگی است که با حساب و کتاب و ریاضی سنجیده شود. قرآن فرموده که من احسان از شما می‌خواهم، این رفتار فراریاضی است. اینکه کسی حال ما را نپرسیده و یا از ما کوچکتر و شاگرد من است و قهر کرده پس ما هم مانند او عمل کنیم این رفتار ریاضی‌وار است.

 نصیری تصریح کرد: تلاش کنیم گام‌های ما به سمت کمال، معنویت، علم و دانش باشد تا حس نکنیم درجا زده و عقبگرد می‌کنیم بلکه زندگی رو به رشد داشته باشیم و در سالی که مشکلات اقتصادی و  سوء مدیریت و از یکسو انتخابات داریم صرفاً سرگرم به غذا و آب و نان نباشیم و حیف است که سرانجام عمر ما تأمین همین موارد باشد و از هدف خلقت غفلت کنیم.

انتهای پیام
captcha