کتاب «کارآفرینان کارآفرین متولد می‌شوند، رهبران رهبر» رونمایی شد
کد خبر: 3973874
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
در همدان؛

کتاب «کارآفرینان کارآفرین متولد می‌شوند، رهبران رهبر» رونمایی شد

کتاب «کارآفرینان کارآفرین متولد می‌شوند، رهبران رهبر» نوشته علیرضا عقیقی به‌عنوان اولین کتاب سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد همدان رونمایی شد.

رونمائی از اولین کتاب منتشر شده در انتشارات جهاد دانشگاهی همدانبه گزارش ایکنا از همدان، کتاب «کارآفرینان کارآفرین متولد می‌شوند، رهبران رهبر» نوشته علیرضا عقیقی، امروز، پنجم خردادماه، به‌عنوان اولین کتاب سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد همدان رونمایی شد.

علی کلانترنیا، رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان در این مراسم، اظهار کرد: مجوز سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به همت معاونت فرهنگی این واحد به تازگی اخذ شده تا در چاپ، نشر کتاب و اشاعه فرهنگ پژوهش رسالت خود را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه این سازمان به‌دنبال چاپ کتاب‌های اثرگذار در جامعه دانشگاهی است، گفت: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در سراسر کشور جزء معتبرترین انتشارات دانشگاهی است، این فرصت نیز برای همدان افتخاری است تا این سازمان با ارتباط خود با اساتید و نخبگان دانشگاهی برای جامعه علمی اثرگذار باشد.

علیرضا عقیقی، نویسنده کتاب «کارآفرینان کارآفرین متولد می‌شوند، رهبران رهبر» نیز در این مراسم بیان کرد: از سال 1393 موضوع این کتاب را برای نگارش در ذهن داشتم تا در نهایت از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسید.

وی با بیان اینکه این کتاب از سوی اساتید دانشگاه تهران دو بار ویراستاری شد، ادامه داد: در مسئله رهبری و مدیریت اولین تئوری که مطرح می‌شود ویژگی‌های شخصیتی مدیران است که به مرور این تئوری از بین رفت و با بروز و ظهور نظریه‌های حرفه‌ای مدیریت و با مطرح شدن مسئله ژنتیک و به خصوص ژنتییک رفتاری، موضوع تأثیر ژن بر رفتار در حوزه روانشناسی و حوزه اخلاق و به تازگی در حوزه مدیرت مطرح شده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مسائل مربوط شده به این معنا نیست که ژنتیک یک عامل قطعی در زندگی شخصی یا سازمانی انسان است اما شاید یکی از عوامل اثرگذار و مهم در رفتار انسان باشد.
وی افزود: بنا بر تأثیر ژنتیک در وضعیت جسمی افراد می‌توان ادعا کرد که ژن در ویژگی‌های رفتاری فرد هم اثرگذار است، به‌طور مثال اگر در یک فرد ژنی وجود داشته باشد که او زود عصبانی شود یا اینکه انسان صبوری باشد، یا اینکه برخی از اقوام دارای یک ویژگی خاص هستند به‌طور مثال بسیار جستجوگر باشند یا اینکه در کشور ما اکثر نوآوری‌ها اغلب در قوم ترک ایران اتفاق می‌افتد دلیلی بر تأثیر ژنتیک بر رفتارهای انسان است.

عقیقی توضیح داد: البته این دلیلی بر جبرگرایی ژنتیکی یا محیطی نیست بلکه اراده و تربیت ما بر نحوه رفتار ما در بعد سازمانی یا فردی قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. اینکه از ژنتیک به عنوان عامل اصلی در این رفتارها یاد شود و یا اینکه در کل مسئله ژنتیک را کنار گذاشت اشتباه است.

اصغری صارم، از اساتیدی که برای نقد این کتاب حضور داشت نیز در این مراسم تصریح کرد: هر کتابی که در زمینه کسب و کار، مدیریت و رهبری نوشته شود دارای اهمیت است چراکه جامعه امروز انسان‌ها یک جامعه سازمانی است.

وی با اشاره به اهمیت مسئله مدیریت و رهبری گفت: فعل مدیر آنچه که انجام می‌دهد یا نمی‌دهد به‌طور کامل دارای اهمیت است، چراکه تمام منابع سازمان در دستان مدیر است و هدایت این منابع موفقیت یا عدم موفقیت سازمان را شکل می‌دهد.

صارم با اشاره به اینکه این کتاب از این رو مهم است که منابع را در اختیار اصلی‌ترین رکن سازمان یعنی مدیران قرار می‌دهد، بیان کرد: کتاب از عنوان جذابی برخوردار است و شاید ما را کمی بترساند و این سؤال را در ذهن ایجاد کند که اگر من در خانواده‌ای به‌دنیا آمده‌ام که کسی از پدران آن مدیر نبوده است آیا تا ابد محکوم به پیروی کردن و زیردست بودن افراد دیگر هستم؟

این مدرس دانشگاه ادامه داد: تقابل ژنتیک و محیط یکی از دوگانگی‌هایی است که از ابتدای تاریخ علم روانشناسی به آن پرداخته شده و از آن به‌عنوان یکی از مسائل بحث‌برانگیز یاد می‌شود که آیا وراثت و ژنتیک رفتار فرد را شکل می‌دهد یا محیط و جغرافیایی که فرد در آن پرورش یافته است؟ این دوگانگی همچنان وجود دارد که در نهایت جرج انگل نظریه‌ای دارد تحت عنوان «انسان زیست روانشناخت» یعنی هم به بعد زیستی و ژنتیکی انسان اشاره دارد و هم به بعد رفتارهایی که یک انسان در محیط کسب می کند.

انتهای پیام
captcha