قرآن عهدنامه الهی است / روش‌های فراگیری قرائت و مفاهیم قرآن
کد خبر: 3975098
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
حجت‌الاسلام نصیری تشریح کرد:

قرآن عهدنامه الهی است / روش‌های فراگیری قرائت و مفاهیم قرآن

استاد خارج سطح حوزه با بیان اینکه سزاوار است که مؤمن یا قرآن را فراگرفته باشد یا در مسیر فراگیری آن باشد، به تشریح روش‌های فراگیری قرائت و مفاهیم قرآن پرداخت.

ارسال/به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد خارج سطح حوزه علمیه، 11 خردادماه در فایل صوتی که در کانال شخصی بارگزاری کرد، به توضیحاتی درباره راه‌های فراگیری قرائت و مفاهیم قرآن پرداخت و گفت: براساس روایات، سزاوار است که مؤمن یا قرآن را فراگرفته باشد یا در مسیر فراگیری آن باشد، زیرا قرآن عهد الهی و نامه خداوند است و درست نیست کسی در قید حیات باشد و این نامه را نخوانده باشد.

وی با اشاره به روش‌های فراگیری، اضافه کرد: اولین روش مراجعه به مراکز آموزش قرآن در هر شهر و منطقه است؛ مثلاً کسی بخواهد کار قرائت و حفظ را دنبال کند، می‌تواند از طریق مراکز قرآنی مانند دارالقرآن‌ها، مهد قرآن‌ها که توسعه خوبی پیدا کرده است، اقدام کند و بیاموزد. همچنین مراکز آموزشی برای مفاهیم و تفسیر به صورت محدود داریم که به اندازه مباحث قرائت و حفظ نیست.

نصیری بیان کرد: روش دیگر برای فراگیری قرآن کریم نرم‌افزارها، سایت‌ها و کانال‌های قرآنی است که متناسب با مخاطبان آموزش‌هایی ارائه می‌کنند و روش سوم هم این است که فرد با همت فردی خود کتبی را که در این باره است، مطالعه کند؛ کتب آموزش قرائت، تجوید و ترجمه و مفاهیم قرآن. 

استاد سطح خارج حوزه علمه گفت: بنده خودم فراگیری قرآن کریم را از این طریق دنبال کردم و تجربه خوبی به دست آوردم؛ قرآن کریم در آیه 69 عنکبوت فرموده است «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»؛ تلاش وقتی به خصوص در مسیر الهی باشد، قطعاً منتج به نتیجه می‌شود؛ من طلب وجد. ز کوشش به هر چیزی خواهی رسید/ به هر چیز خواهی کما هی رسید.

نصیری اضافه کرد: مثلاً بانو امین اصفهانی مگر مدرسه رفته بود؛ ایشان استاد ندیده به مراتب بالا رسید و افراد زیادی بوده‌اند بدون استاد در عرفان و سلوک علم و معرفت به درجات کمال رسیدند. بنابراین اصل طلب و خواستن را باید مدنظر قرار داد و اگر این طلب در انسان وجود داشته باشد، به نتیجه خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha