جهاددانشگاهی بر مبنای تفکر انقلابی و تقوا شکل گرفت / نقش بی‌بدیل خبرگزاری‌ها در امیدآفرینی
کد خبر: 4000833
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳

جهاددانشگاهی بر مبنای تفکر انقلابی و تقوا شکل گرفت / نقش بی‌بدیل خبرگزاری‌ها در امیدآفرینی

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع)، جهاددانشگاهی را شجره طیبه انقلاب اسلامی توصیف کرد و افزود: جهاددانشگاهی بر مبنای تفکر انقلاب اسلامی و تقوا و خلوص شکل گرفت.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع)، امروز، 6 مهرماه در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی استان فارس گفت: یکی از شجره‌های طیبه انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی است که بر مبنای فکر عمیق و ارزشمندی شکل گرفت.

وی افزود: پایه‌گذاری جهاددانشگاهی مانند تأسیس سپاه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد سازندگی و غیره بود که بر مبنای تفکر انقلاب اسلامی شکل گرفتند و طی سال‌ها هم خوش درخشیدند و آزمون خود را پس دادند.

کلانتری با بیان اینکه کار جهادی که بارها کلیدواژه رهبر معظم انقلاب هم بوده و جزو آرزوهای توده مردم است، نمونه بارز آن جهاد دانشگاهی است، گفت: سال‌های اول انقلاب که دانشگاه‌ها بعد از انقلاب فرهنگی بازگشایی شدند، مسئولیت و نظارت آنها به عهده جهاددانشگاهی شیراز بود.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) برخی خاطرات از فعالیت‌های جهاددانشگاهی شیراز در آن دوران را یادآور شد و افزود: در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس، در شب‌های جمعه جهاددانشگاهی شیراز دعای کمیل با استقبال گسترده مردم برگزار می‌کرد که یکی از مراکز رزمنده‌پرور فارس بود یعنی هر شب جمعه هزاران نفر آماده اعزام جبهه می‌شدند.

وی با بیان اینکه اصل جهاددانشگاهی بر اساس تقوا و خلوص شکل گرفت، تصریح کرد: نمونه اینکه امام فرمودند باید تلاش کنیم تا به مرزهای دانش برسیم در جهاددانشگاهی اتفاق افتاد.

کلانتری پژوهشکده رویان را جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: جهاددانشگاهی در صنایع دفاعی کارهای ارزشمند و در حوزه نشر کتب دانشگاهی زحمات بسیاری کشیدند و هم در حوزه‌های مختلف اعم از پتروشیمی و غیره انجام دادند.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) به شرایط فعالیت جهاددانشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: جهاددانشگاهی بودجه دولتی ندارد و تنها مبلغ ناچیزی دریافت می‌کند که حتی حقوق کارمندان آن هم نمی‌شود. این نهاد دستاوردهای بسیار خوبی برای نظام داشته است و جزو باقیات صالحات نظام جمهوری اسلامی است و آنقدر اجر و قیمت بزرگی دارد که نمی‌توانیم این زحمات و تلاش‌ها را مقایسه کنیم.

پیشتازی جهاددانشگاهی در حوزه خبرگزاری‌ها

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه خبرگزاری‌ها پیشتاز است، گفت: اولین خبرگزاری دانشجویی را ایسنا در کشور آغاز کرد و تبدیل به یک خبرگزاری مرجع در حوزه دانشگاه شد در حالی که بعدها چند خبرگزاری دیگر در این حوزه راه‌اندازی شدند اما هیچ‌کدام به پای ایسنا نرسیدند.

کلانتری با اشاره به فعالیت خبرگزاری ایکنا تصریح کرد: حقیقتاً ایکنا به لحاظ اخبار قرآنی و انعکاس فعالیت‌های قرآنی و از همه بالاتر ترویج معارف قرآن کریم در کشور منحصر به فرد است یعنی صرفاً یک خبرگزاری نیست که اخبار را روی سایت بگذارد و دیگران بردارند. فعالیت‌های معارفی ایکنا، بسیار با ارزش است، چراکه وارد محتواهای خوب می‌شود. گاهی اوقات آنقدر محتواهای ایکنا خوب است که در مقالات علمی و پژوهشی می‌توان به اخبار و معارفی که ایکنا ترویج می‌کند، استناد کرد.

وی با یادآوری اینکه در رشته علوم قرآن و حدیث تحصیل و زمانی مجله راه قرآن را منتشر می‌کرده است که ایکنا نیز اخبار آن را منتشر می‌کرد، گفت: یکی از اقدامات ارزشمند ایکنا، معرفی چهره‌های قرآنی کشور است که متأسفانه در کشورمان مظلوم هستند

تولیت آستان شاهچراغ(ع)، معرفی کتب قرآنی که منتشر می‌شود را از دیگر فعالیت‌های ارزشمند ایکنا توصیف کرد که حقیقتاً کار بسیار با ارزشی است، چراکه در این زمینه خلأیی در کشورمان وجود داشت و جهاددانشگاهی این خلأ را پر کرد. حاکمیت جمهوری اسلامی بر پایه اسلام ناب شکل گرفت و در جهان اسلام همه نگاه‌ها به نظام جمهوری اسلامی است لذا نمی‌تواند در عرصه قرآن یک رسانه بین‌المللی نداشته باشد که فعالیت‌های قرآنی را انعکاس دهد. ایکنا این کار را به نحو احسن انجام داد.

وی همچنین به فعالیت‌های ایسپا اشاره کرد و گفت: خلأیی در عرصه افکارسنجی احساس می‌شد که جهاددانشگاهی این خلأ را نیز پر کرد و متولی آن شد.

کلانتری با اشاره به فعالیت‌های علمی و فرهنگی سینا، نیز گفت: 3 خبرگزاری در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کند که در سال‌های گذشته پیشنهاد داده بودم خبرگزاری آنا را تبدیل به خبرگزاری علم و فناوری کنند زیرا خلأ آن احساس می‌شد. دستاورد علمی بسیاری در کشور وجود دارد که به نحو مطلوب منعکس نمی‌شود. اینکه تنها یک بار در صدا و سیما درباره این دستاوردها سخن به میان آید دردی از ما دوا نمی‌کند بلکه باید این پیشرفت‌ها و دستاوردها در فضای مجازی و به زبان‌های مختلف بارگذاری شود تا مسلمانان و انقلابی‌های سایر کشورها بتوانند به آن‌ها مراجعه کنند.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با بیان اینکه در کشورهای دیگر افرادی هستند که برای لحظه لحظه جمهوری اسلامی دعا کرده و قلبشان می‌تپد و این مسئله را در سفرهای خارجی خود به خوبی مشاهده کردم، گفت: در کشورمان حتی به فضا ماهواره می‌فرستیم و در بسیاری از عرصه‌ها به مرزهای دانش جهان می‌رسیم یعنی به 10 کشور اول دنیا خواهیم رسید اما اینها را وقتی بازگو می‌کنیم حتی نیروهای خودمان هم باور نمی‌کنند لذا باید این دستاوردها در جایی ثبت و دائماً بر روی آن با زبان‌های مختلف دنیا مانور داده شود.

وی با بیان اینکه وقتی یک خبرگزاری به این قسمت ورود کند، کار ارزشمندی انجام داده است، افزود: افراد بسیاری متوجه کار خبرگزاری‌ها نیستند در صورتی که می‌توانند خلأهای زیادی را پر کرده و اثرگذاری خوبی در دنیا داشته باشند. اینکه مشاهده می‌کنیم در کشورهای دیگر افرادی هستند که به امام و انقلاب عشق و علاقه دارند و عکس امام و رهبری را در منازل خود نصب می‌کنند، تنها بخش‌هایی هست که ما مشاهده می‌کنیم و حتی به نظر می‌رسد در قلب اروپا و آمریکا نظام اسلامی طرفدارانی دارد که بسیار پایبند هستند.

نوآوری برخی از خبرگزاری‌ها در سیاه‌نمایی

کلانتری همچنین بحث امیدآفرینی در خبرگزاری‌ها را یادآور شد و افزود: حقیقتاً گاهی اوقات در نشان دادن نقاط سیاه افراط کردیم که وقتی می‌خواهیم نقاط سفید و مثبت را نشان دهیم کسی باور نمی‌کند در صورتی که این ظلم به نظام اسلامی، شهدا و امام است. یکی از بخش‌هایی که می‎‌تواند برای نسل جوان امیدآفرینی کند همین خبرگزاری‌ها هستند. به اندازه کافی در دنیا خبرگزاری‌های منفی هستند که سم‌پاشی و تخریب کنند یعنی دلارهای شیطان بزرگ و ارتجاع عرب و صهیونیزم بین‌الملل آنقدر در دست این خبرگزاری‌ها می‌گذارند که مردم را به یأس بکشانند.

وی با بیان اینکه برخی از خبرگزاری‌ها در سیاه‌نمایی و تخریب‌ها نوآوری دارند، گفت: خواب غفلت از یک طرف و از سوی دیگر سیاه‌نمایی دشمن باعث می‌شود جوانی که باید افتخار کند در چنین کشور مستقل و آزادی زندگی می‌کند، حس منفی داشته باشد. باید فکر کرد که چقدر ادبیات نقش‌آفرین است. اکنون در جنگ رسانه‌ای عظیمی قرار داریم و باید روی این قصه کارشناسی شود تا بدانیم راه رساندن حقایق چیست که البته ده‌ها راه دارد و چنین کارهایی کار خبرگزاری‌هاست که با جلسات هم‌اندیشی و هم‌فکری می‌توانند این راهکارها را به دست آورند.

تولیت حرم شاهچراغ(ع) به بیان انتظارات خود از جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند اینجا سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است، مفهومش این است که تمام مسئولان در این زمینه مسئول هستند و استثنایی وجود ندارد. اگر به همین آرمان معظم‌له برسیم، بسیاری از مسائل دیگر به تبع آن حل می‌شود یعنی فرهنگ‌های منفی که گاهی اوقات در فضای زندگی ما می‌نشیند و همین تخریب‌هایی که به سمت جوانان ما موج می‌زنند و برخی از بداخلاقی‌هایی که در جامعه نهادینه می‌شود، تمام این‌ها می‌تواند متأثر از سومین حرم اهل بیت(ع) شده و کم کم ریشه‌کن شوند.

وی با بیان اینکه در زمان طاغوت سرمایه‌گذاری زیادی بر روی شیراز انجام می‌شد، جشن 2500 ساله و جشن فرهنگ و هنر را از جمله این اقدامات برشمرد و گفت: در آن زمان گردشگران خارجی با لباس‌های خاص در شیراز حضور می‌یافتند و همه این‌ها برنامه‌ای بود تا سومین حرم اهل بیت(ع) از بین برود و حرم‌ها مورد غفلت واقع شوند.

کلانتری یادآور شد: شاه در سال 43 بحث دانشگاه اسلامی را مطرح کرد تا یک دانشگاه موازی حوزه ایجاد کرده و حوزه‌ها ریشه‌کن شوند. در فاز اول به این شکل بود که باید در مشهد و قم و شیراز این دانشگاه راه‌اندازی شود یعنی متوجه جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) این شهر بودند به همین دلیل تلاش می‌کردند تا اینجا به گونه‌ای متزلزل شود. البته موضع‌گیری سخت امام در مقابل این قضیه باعث شد که تا چنین چیزی محقق نشود.

تولیت حرم شاهچراغ(ع) در پایان تأکید کرد: اگر بخواهیم به آرمان سومین حرم برسیم باید بدانیم که همه دستگاه‌ها اعم از جهاددانشگاهی و خبرگزاری‌های وابسته به آن مسئول هستیم و امیدواریم ارتباط وثیقی میان این دو مجموعه برقرار شود و جامعه هم از این ارتباط به نحو احسن بهره‌مند شود.

انتهای پیام
captcha