حضرت علی(ع)؛ منادی عدالت در گستره تاریخ
کد خبر: 4071548
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی:

حضرت علی(ع)؛ منادی عدالت در گستره تاریخ

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه آسمان‌ها و زمین بر پایه عدل و عدالت استوار است، اظهار کرد: عید غدیر نقشه راه جوامع اسلامی است و حضرت امیر(ع) منادی عدالت در گستره تاریخ هستند.

حجت الاتسلام صدیقی، امام جمعه موقت تهران

 به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، امروز، 26 تیر در همایش بین‌المللی «عدالت از منظر امیرالمؤمنین(ع)» که در دانشگاه اراک برگزار شد، تأکید کرد: اقامه عید غدیر تکلیف عمومی است و همه مسلمانان نسبت آن مکلف و موظف هستند.

وی عید غدیر را عیدالله اکبر و یکی از بزرگترین رویدادهای عالم هستی توصیف و ادامه داد: واقعه غدیر خم یادآور بیعت امت با امامت و ولایت است و در این روز حق و حقیقت، معنویت، عدالت و تمام ارزش‌های انسانی مشخص شد. عدل دارای مفهوم و تعابیری است که باید به درستی تعریف شود. در واقع قرار گرفتن هر فرد در مسندی که شایسته اوست مصداق عدل و سپردن کار به دست نااهلان، مصداق ظلم سیاسی و خلاف عدل محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام صدیقی اظهار کرد: آسمان‌ها و زمین بر پایه عدل و عدالت استوار است. همه موجودات دارای حرکت جوهری بوده و جوشش‌های درونی دارد. عدالت فقهی بدین معنا است که انسان خود را از انجام گناهان کبیره حفاظت و در انجام واجبات تأکید و اصرار داشته باشد. در واقع عدل، تعیین‌کننده حق و حقوق مردم است و همه افراد را در چارچوب و اصول قرار می‌دهد.

امام جمعه موقت تهران با تأکید براینکه انسان به واسطه دوبال احسان و عدل می‌تواند پله‌های ترقی را طی کرده و به مراتب عالی انسانی دست یابد، ضرورت قرار گرفتن دو اصل عدل و احسان و نیکی در کنار یکدیگر را یادآور شد و افزود: نقش مردم در اجرای عدالت اجتماعی و سیاسی مهم است. کاهش فاصله طبقاتی و تأمین حداقل‌ها مهم‌ترین انگیزه مسئولان در حکومت علوی است تا فردی گرسنه نباشد.

صدیقی حضرت علی(ع) را پرچم‌دار عدالت اجتماعی دانست و اضافه کرد: اگر انسانی شعار عدالت سرمی‌دهد باید در گام اول از ویژگی خودسازی که بالاترین معیار برای تحقق عدالت اجتماعی است برخوردار باشد. همه انسان‌ها در مرتبه نخست باید در زندگی شخصی خود عدلت را رعایت کنند تا در قدم بعدی بتوانند عدالت اجتماعی را تحقق بخشند. اجتناب از طمع و تکبر، پرهیز از دنبال کردن منافع شخصی، خدمت صادقانه  باعث می‌شود که عدالت برقرار باشد.

وی در ادامه توضیحات خود گفت: در واقع در واقعه غدیر خم مردمی با مولاعلی(ع) بیعت کردند که تشنه عدل و عدالت بودند و در آن رویداد مهم تاریخ اسلام به فرمان خدا با آن حضرت بیعت کردند. از آن پس رویز عید غدیر سینه به سینه به ما رسیده و ما نیز تکلیف داریم به بهترین شکل از آن حفاظت کرده و به نسل‌های بعدی انتقال دهیم. عید غدیر نقشه راه جوامع اسلامی است و حضرت امیر(ع) منادی عدالت در گستره تاریخ هستند.

حجت‌الاسلام صدیقی به خطبه شقشقیه نهج‌البلاغه استناد و در تشریح تحقق عدالت سیاسی، بیان کرد: تحقق عدالت سیاسی، بدین معنا است که حق به حق‌دار اعطا شود و افراد شایسته و با لیاقت کنار زده نشوند. مردم همیشه در صحنه جمهوریت حکومت اسلامی را تحقق و معنا بخشیدند و این مهم اصلی اساسی است و حفظ مردم از این اصل منتج به اجرای عدالت می‌شود.

امام جمعه موقت تهران ضرورت اهمیت دادن به مردم را متذکر و اضافه کرد: وقتی مردم کنار و همراه حکومت باشند و ظلم‌ستیزی و فسادزدایی به عنوان مطالبه‌ای از سوی آنان مطرح شد، حجت بر کارگزاران تمام می‌شود و آنان برقراری عدالت در بخش‌های مختلف را به عنوان درخواست عموم در دستور کار خود قرار می‌دهند. ایجاد فاصله طبقاتی ناعدالتی در جامعه است و باید به آن توجه داشت.

حجت‌الاسلام صدیقی در پایان با اشاره به اینکه قضاوت هنر است و عدالت قضایی یکی دیگر از انواع عدالت‌ها است که در حکومت اسلامی به آن توجه شده است، اضافه کرد: حضرت علی (ع) تجلی قضاوت اسلامی است و هر وقت علما نمی‌توانستند قضاوت درستی انجام دهند به ایشان رجوع می‌کردند. هنر قضاوت این است که قاضی با روش‌های روانشناسانه حقیقت را متوجه شده و به عدالت حکم کند.

انتهای پیام
captcha