بهترین شیوه ترویج فرهنگ قرآنی اصلاح عملکرد مسئولان است
کد خبر: 4125998
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹
ابزار‌های تبلیغ و ترویج قرآن / ۳

بهترین شیوه ترویج فرهنگ قرآنی اصلاح عملکرد مسئولان است

دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن با بیان اینکه بهترین شیوه تبلیغ و ترویج آموزه‌های قرآنی اصلاح عملکرد مسئولان است، گفت: برای رسیدن به این مهم باید به آرمان‌های انقلاب بازگردیم.

مسعود اکبری حافظ کل قرآن

مسعود اکبری، دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با بیان اینکه از ابزارها برای تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی استفاده کافی نشده است، گفت: آمیختگی مباحث قرآنی با عملکرد ضعیف برخی مسئولان باعث شده است که مردم رغبتی برای ورود به حوزه آموزش قرآن نداشته باشند.

وی ادامه داد: وقتی امید و انگیزه بین مردم وجود نداشته باشد، استفاده از آخرین ابزارها هم دردی دوا نکرده و کارایی لازم را ندارد. آموزش قرآن در بخش‌های روخوانی روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن و حفظ بین مردم رایج است و متأسفانه آن‌طور که باید و شاید به مباحث مفاهیمی ویژه قرآن‌آموزان بها داده نشده است. وقتی مسئولان کارایی کافی برای اجرای برنامه‌های خلاقانه نداشته باشند، جوانان نیز اشتیاقی برای ورود به مباحث مفهومی این مصحف شریف ندارند و ناکارآمدی و عملکرد ضعیف برخی مسئولان و عدم توجه لازم به نخبگان باعث زدگی و دلسردی دیگران می‌شود.


بیشتر بخوانید:


اکبری بیان کرد: بی‌شک اگر مسئولان به بهترین شیوه به وظایف خود عمل کنند، مخاطبان نیز با اشتیاق وارد حوزه آموزش می‌شوند، اما اگر بهترین ابزار و امکانات را بدون داشتن خلاقیت و توجه لازم به جامعه هدف در اختیار باشد، نمی‌توان آنان را به سمت آموزش مفاهیم سوق داد. ابزارهای آموزشی با وجود مخاطب معنا پیدا می‌کنند، ابزار بدون مخاطب طرحی شکست خورده است.

این حافظ کل بافت مهاجرپذیر و صنعتی استان مرکزی را عاملی برای زدگی بیشتر در حوزه آموزش دانست و اضافه کرد: استان ما مانند سایر استان‌ها دارای بافت فرهنگی و مذهبی نیست؛ از این رو از طرح‌های اجرایی استقبال کافی نمی‌شود. استان ما با وجود همین صنعتی بودن دارای ظرفیت‌های خوبی است که باید مورد توجه قرار گیرد و از آنان به راحتی عبور نکنیم.

مهم‌ترین مشکل جامعه

اکبری در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی برای تبلیغ و ترویج هرچه بیشتر مفاهیم قرآن در جامعه وجود دارد، اظهار کرد: برای توسعه فعالیت و فرهنگ قرآنی باید تعارفات را کنار گذاشت و از سلیقه‌ای کار کردن پرهیز کرد. مهم‌ترین مشکل امروز مردم مسائل اقتصادی است و بسیاری از امورات زندگی حول همین محور در حال چرخش است. نارضایتی مردم از گرانی و پایین آمدن قدرت خریدشان روی تمام مسائل به ویژه فعالیت‌های قرآنی اثر گذاشته است.

وی در تکمیل توضیحات خود یادآور شد: باید این امر را بپذیریم که ناکارآمد بودن برخی مسئولان و ایجاد مشکلات باعث دوری مردم از آموزش قرآن شده است. در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی رو به رو هستند نمی‌توان از ابزارهای آموزش قرآن سخن گفت.

دارنده مدرک درجه یک حفظ کل، مسابقات را عامل انگیزشی در دهه‌های 60 و 70 دانست و اضافه کرد: درست است که مسابقات عاملی برای گرایش تعدادی از افراد برای آموزش است، اما بپذیریم که مسابقات ابزاری روبنایی است و برای گرایش نوجوانان و جوانان به سمت مفاهیم قرآن باید راه‌های دیگری را آزمود. برای رسیدن به اهداف و چشم‌اندازهای قرآنی مسئولان باید مطالبه‌های به‌حق جامعه قرآنی را بشنوند، البته این اقدامات در قالب‌هایی همچون «میز خدمت» در حال انجام است، اما بهتر است مسئولان مربوطه وقت بیشتری برای شنیدن حرف قرآنیان بگذارند و خود را به میز ادارات محدود نکنند.

بروکراسی‌های سخت‌گیرانه در آموزش قرآن

وی با بیان اینکه حافظان و قاریان نخبه جایگاهی در ساختار اداری ندارند، ادامه داد: بی‌توجهی و کم‌لطفی‌ها باعث از بین بردن انگیزه‌ها می‌شود، اما مسئولان از نخبگان قرآنی انتظاراتی فراتر از توجهی که می‌کنند، دارند. عدم گرایش مردم به مباحث قرآنی به خاطر عملکردهای نادرست برخی مسئولان به این جا رسیده است. برای گرایش کودکان و نوجوانان به سمت قرآن باید تقویت نشاط را جدی بگیریم؛ چراکه قشر دانش‌آموز و دانشجوی ما از نبود نشاط اجتماعی رنج می‌برند.

اکبری خطاب به مسئولان گفت: مراقب موفقیت‌های سرکوب شده جوانان و نوجوانان قرآنی باشید و اجازه ندهید به واسطه دلسردی به راحتی صحنه را برای کسب موفقیت‌های بیشتر ترک کنند. وقتی برای برگزاری دوره‌های آموزشی باید از سد آهنین و بروکراسی‌های سخت‌گیرانه ادارات عبور کنیم، قطعاً برای ادامه با دلسردی مواجه خواهیم شد و ادامه کار نیز ابتر خواهد ماند. بهترین ابزار آموزش و تبلیغ قرآن، اصلاح عملکرد مسئولان است و برای رسیدن به این مهم باید به آرمان‌های انقلاب بازگردیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه مسئولان ادارات قرآنی استان هیچ‌یک از بدنه جامعه قرآنی نیستند تا با سختی و استرس شرکت در مسابقات و آزمون‌های سخت آشنا باشند، گفت: حتی مسئولان ارشد استان و شهرستان‌ها از مشاوران قرآنی کنار خود برای رونق فعالیت‌ها در این حوزه استفاده نمی‌کنند.

انتهای پیام
captcha