شورای سینمای چهارمحال‌وبختیاری تشکیل می‌شود
کد خبر: 4168932
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸

شورای سینمای چهارمحال‌وبختیاری تشکیل می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری تشکیل شورای سینمای چهارمحال و بختیاری را از برنامه‌های این اداره‌کل برای هماهنگی بیشتر در حوزه فیلم‌سازی و نمایش فیلم در استان عنوان کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای استانی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با عرصه سینما و فیلم مرتبط هستند در این شورا حضور خواهند داشت.

تجلیل از پیشکسوت سینما

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، مدیرکل این اداره به مناسبت روز ملی سینما به همراه تعدادی از معاونان و مدیران این مجموعه با جهانبخش زمانی شواربی دیدار کرد.

پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این دیدار با تقدیر از تلاش‌های این هنرمند پیشکسوت گفت: دغدغه بسیاری از فعالان عرصه فیلم و فیلم‌سازی، ایجاد سینما در شهرهای مختلف استان است که در این رابطه با توجه به سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌شود شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت در اولویت راه‌اندازی سینما و یا فراهم کردن تجهیزات نمایش فیلم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون سالن متعلق به این اداره‌کل در شهرستان فارسان در حال بهسازی و تبدیل به سینما است، افزود: پیگیری‌ها برای احیای 2 سینمای شهر بروجن نیز ادامه دارد.

احمدی به پیگیری برای تهیه تجهیزات نمایش فیلم در شهرستان لردگان نیز اشاره و تصریح کرد: با وجود محدود بودن سالن‌های سینمایی در چهارمحال و بختیاری اما سینما سیار به‌طور کامل آمادگی دارد در مناطق مختلف شهری و روستایی، پخش فیلم را برای علاقه‌مندان انجام دهد.

وی همچنین تشکیل شورای سینمای چهارمحال و بختیاری را از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل برای هماهنگی بیشتر در حوزه فیلم‌سازی و نمایش فیلم در استان بیان کرد و اظهار داشت: تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای استانی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با عرصه سینما و فیلم مرتبط هستند در این شورا حضور خواهند داشت.

نقش مهم تجربه در فیلم‌سازی

جهانبخش زمانی، هنرمند پیشکسوت چهارمحال و بختیاری هم در این دیدار  با بیان اینکه داشتن تحصیلات دانشگاهی در زمینه سینما و فیلم در خلق بهتر آثار بی‌اثر نیست، گفت: اما داشتن تجربه در این عرصه مهم‌تر است.

زمانی افزود: افرادی که برای فیلم‌سازی به تحقیق و بررسی ریشه‌ای موضوعات می‌پردازند و به صورت عمیقی به مسائل مربوط به موضوع فیلم وارد شده و فضا را به درستی لمس می‌کنند در خلق اثر نیز موفق‌تر هستند.

وی برگزاری جشنواره و یا ایجاد فرصت برای حضور فیلم‌سازان تازه‌کار در کنار بزرگان سینما را از لازم دانست و تصریح کرد: در چنین فضایی امکان گفت‌وگو، انتقال تجربه و مراوده میان فیلم‌سازان جوان فراهم می‌شود.

زمانی شورابی در ادامه ضرورت کار فرهنگی برای گروه سنی کودک و نوجوان را یادآور شد و گفت: کار سنتی عروسکی در سال‌های گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته است درحالی‌که می‌توان در زمینه خیمه‌شب‌بازی که یکی از اصیل‌ترین این سنت‌هاست برنامه‌های فاخر و ماندگاری را تهیه کرد تا نسل‌های آینده نیز آن را تقویت کرده و با تولید محتوا، آثار جدیدی را ارائه کنند.

وی به ساخت مجموعه تلویزیونی بچه‌های آبادی در اواخر دهه 60 در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و اظهار داشت: این کار در 26 قسمت تهیه و در آن سال‌ها از تلویزیون سراسری پخش و به عنوان یک مجموعه موفق معرفی شد. 

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه شهرهایی مانند بروجن و فارسان به دلیل جمعیت بالا نیاز به سالن سینمایی دارند، افزود: ممکن است این سالن‌ها در ابتدای کار به دلیل آنکه راه‌اندازی سینما در استان سابقه چندانی ندارد با استقبال بالایی هم روبه‌رو نشود اما به‌مرور زمان خانواده‌ها و به ویژه جوانان از این فضا به عنوان مکانی فرهنگی و هنری بهره بیشتری خواهند برد.

در این دیدار علاوه بر تقدیر از این هنرمند عرصه سینما و تلویزیون، لوح سپاس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور به پاس سال‌ها تلاش ارزنده برای حفظ و گسترش فرهنگ و هنر به وی اهدا شد.

جهانبخش زمانی شورابی متولد 1336 شهرکرد و دانش‌آموخته دوره فیلم‌سازی در انگلستان است. پایه‌گذاری گروه کودک و نوجوان در صداوسیمای مرکز چهارمحال و بختیاری، تولید بیش از 50 مجموعه تلویزیونی و فیلم‌های مستند و داستانی، همکاری در تأسیس انجمن سینمای جوان استان و کسب عناوین برتر جشنواره‌های مختلف بخشی از فعالیت‌های این هنرمند پیشکسوت است.

انتهای پیام
captcha