پیش‌تولید ساخت چند فیلم قرآنی آغاز شده است + فیلم
کد خبر: 4193670
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
محمدمهدی اسماعیلی خبر داد:

پیش‌تولید ساخت چند فیلم قرآنی آغاز شده است + فیلم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنیاد سینمایی فارابی طرح‌های بسیار خوبی در حوزه قصص قرآنی در دست دارد و پیش‌تولید ساخت چند فیلم قرآنی آغاز شده است.

پیش‌تولید ساخت چند فیلم قرآنی آغاز شده است + فیلمبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه امروز ۲۳ دی در سازمان سینمایی برگزار شد.

وزیر ارشاد در ابتدای جلسه گفت: در حیاط دولت و در حاشیه رویدادهای فرهنگی همواره در کنار اصحاب رسانه بودم و امروز خدا را شاکرم که انس و الفت ویژه‌ای با اصحاب رسانه برقرار است. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمانی که فعالیت خود را آغاز کردیم فعالیت‌ها تحت الشعاع کرونا بود. در آن دوره در پاسخ به اقدام فوری در آغاز به کارمان حمایت و مدیریت این بیماری و فعالیت‌ها اعلام کردیم.

وی افزود: پس از بلوای سال گذشته به دنبال عادی‌سازی بودیم که به دوره رونق رسیدیم. کلیدواژه رونق به معنی نادیده گرفتن مشکلات نیست. در بخش‌های مختلف قائل به حمایت هستیم و طرح مسکن شهر هنر در همین زمینه است. امیدوارم در سوال و جواب‌ها به ابهام‌زدایی و نیازهای مطرح شده پاسخ دهیم.

وزیر فرهنگ در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش ساخت تعداد فیلم‌های نهادهای مختلف در جشنواره فیلم فجر امسال گفت: بیش از ۱۰۰ فیلم در جشنواره فیلم فجر ثبت نام کردند. بنیاد فارابی امسال هیچ کار مستقلی نداشت و همه کارها مشارکتی و با بخش خصوصی بود. ما نیازمند جلب مشارکت نهادهای مختلف برای رونق سینما هستیم. در حوزه اعتبارات فرهنگی در طول سفرهای استانی رئیس جمهور ۹ هزار میلیارد تومان برای افتتاح طرح های فرهنگ و هنر اختصاص پیدا کرد و برای استان‌های مختلف سرانه در نظر گرفتیم. 

وی با بیان این‌که ترکیه یکی از کشورهای مهم ما در منطقه است، گفت: همکاری‌های بسیار خوبی در عرصه‌های فرهنگی هنری و رسانه‌ای در جریان است. در بخش سینما دو کشور دارای تمدن و فرهنگی مشترکی هستند. اخیرا نیز کاری با حضور هنرمندان ترکیه و ایران انجام شده که به زودی آماده نمایش عمومی خواهد شد.

اسماعیلی درباره سند موسیقی ایران گفت: سند موسیقی بعد از 45 سال به تصویب رسید. کارگروه سند هنرهای تجسمی تشکیل شده است. بعد از 45 سال سند موسیقی در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. همچنین شورای عالی موسیقی به زودی تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه به تصمیم داوران هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر احترام می‌گذاریم و از آن دفاع می‌کنم، بیان کرد: در جشنواره پیش رو، نسبت به سال‌های قبل حاشیه‌های خیلی کمتری داریم. در جشنواره این دوره تنوع ژانری خوبی را شاهد خواهیم بود. در ژانر اجتماعی هم فیلم‌های خوبی به نمایش در خواهد آمد.

وزیر فرهنگ درباره بازگشت ایرانیان خارج از کشور گفت: ایران؛ خانه تمامی ایرانیان خارج از کشور است. مشی دولت سیزدهم از ابتدای کار حمایت از بازگشت ایرانیان خارج از کشور بوده است. هنرمندی بود که ۴۰ سال در خارج از کشور بود و اجازه اجرا نداشت؛ اما در دولت سیزدهم از او حمایت کردیم و مجوز اجرا گرفت. ما خادم تمامی ایرانیان داخل و خارج از کشور هستیم و آن‌ها هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. نگاه دولت به گروه‌ها و تشکل‌های صنفی حمایتی است. دولت در حوزه تعامل و رفع مشکلات هیچ خط قرمزی به جز حمایت همه‌جانبه از اهالی فرهنگ هنر و رسانه نداریم. در وزارت فرهنگ پشتیبان همه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به میراث مشترک بین ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: ما و افغانستان اشتراکات تاریخی بسیار داریم و به دنبال عادی‌سازی تعاملات فرهنگی، هنری و ... با این کشوریم.

وزیر فرهنگ درباره نمایش خانگی نیز چنین توضیح داد: نمایش خانگی را یک فرصت می‌دانیم. درعین‌حال نگران نمایش خشونت در آن هستیم. در وضعیت فعلی در شورای انقلاب فرهنگی قانونی را داریم که می‌گوید ارشاد همه مسئولیت‌هایی که در حوزه حقیقی دارد در حوزه مجازی هم دارد. درباره مجموعه‌های نمایشی هم باید بگویم دبیرخانه و محل نظارت این کار صدا و سیما است و وزیر باید نمایندگی در شوراهای ساخت و نمایش داشته باشد، به جز این بخش و برنامه‌های تلویزیونی مدیریت همه بخش‌ها در حوزه صوت و تصویر بر عهده ارشاد است، الان هم تنظیم آیین‌نامه اجرایی در حال انجام است، تا بخشی از موضوعات حل شود. متاسفانه این فاصله و شکافی که در این چند سال پیش آمد اتفاقات خوبی را رقم نزد. ما نمایش خانگی را یک فرصت می‌دانیم اما به شدت نگران نمایش خشونت، ارتباطات خانوادگی و نظایر آن هستیم، امیدوارم همکاران ما و عزیزان در بخش نظارتی این نگرانی مردم را به زودی مرتفع کنند.

وزیر ارشاد درباره تولیدات قرآنی سینما نیز چنین توضیح داد: بنیاد سینمایی فارابی طرح‌های بسیار خوبی در حوزه قصص قرآنی در دست دارد که در آینده اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت. همچنین اعلام می‌کنم پیش‌تولید ساخت چند فیلم قرآنی آغاز شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اکران فیلم‌ها افزود: شورایی وجود دارد که در مورد نمایش فیلم‌ها در آنجا تصمیم‌گیری می‌شود. باید در نظر داشت با اتفاقی عجیب کارمان در وزارت فرهنگ را شروع کردیم چراکه تعداد زیادی از فیلم‌ها پشت در نمایش مانده بود. تمام تلاشمان این است که بتوانیم شرایط را به حالت عادی برگردانیم. از طرفی صرف اینکه فیلمی توسط بنیاد فارابی ساخته شده باشد دلیل نمی‌شود از امتیاز خاصی برای نمایش بهره ببرد.

اسماعیلی درباره فیلم‌های مختلف جشنواره فجر گفت: ما داوران مجرب، شایسته و با صلاحیت علمی داریم. ما با تعداد بسیار زیادی کار خوب مواجه بودیم و همکاران ما ۳۳ کار انتخاب کردند. حرف‌های حاشیه پیرامون جشنواره نداشته‌ایم و خوشحالم که با کمترین حاشیه همراه هستیم و تنها جمله‌ای که می‌توانم بگویم این است که به تصمیمات افراد داور در هیات انتخاب احترام می‌گذارم.

وی در ادامه در پاسخ به معضل بودجه جشنواره موسیقی و نیاز این جشنواره در بخش بین‌الملل به بودجه ۱۰ میلیاردی گفت: ما در سال گذشته چند برابر بخش‌های مختلف افزایش بودجه داشتیم. درباره بخش بین‌الملل این جشنواره خبر ندارم اما اگر نیاز هست آقای سالاری و اسلامی به آن رسیدگی کنند و درباره جشنواره موسیقی دبیر این رویداد صحبت‌ خواهد کرد.

اسماعیلی درباره خبر حضور یک میلیون مخاطب موسیقی در یک ماه گفت: در نوروز ۱۴۰۱ آماری داشتیم که نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در اجراهای صحنه‌ای کشورهای پیرامون ما که توسط خوانندگان ایرانی بود شرکت کردند. در سال ۱۴۰۲ از بهمن که جشنواره موسیقی برگزار شد و از اوایل اسفند تا نیمه ماه مبارک رمضان عدد حضور اجراها نزدیک یا بیش از یک میلیون بود. رقم دقیق این آمار وجود دارد. در معاونت هنری به اجراهای بالای هزار، مجوز می‌دهیم و رقم پایین‌تر از آن‌ها در استان‌ها مجوز می‌گیرند. ارقام در این جزوه شفاف است زیرا سامانه و تهیه‌کننده وجود دارد و میزان استقبال مردم مشخص است. آن رقم اعلام شده شبهه‌ای بود که همکارانم صوت آن را پخش کردند.

وی با بیان اینکه به تنوع تفکر احترام می‌گذارد، گفت: من یک معلم دانشگاه هستم که متعلق به هیچ جناح سیاسی نیستم و بلد نیستم مبهم صحبت کنم. سابقه من مشخص است و من بیش از ۱۵ سال در دانشگاه هستم و رابطه من با دانشجوهایم مشخص است و تلاش می‌کنم صراحت، شفافیت و صداقت در صحبت‌هایم مشخص باشد.

وزیر ارشاد در ادامه درباره شرایط موجود موسیقی نواحی و خانه سینما گفت:  حمایت از موسیقی نواحی و محلی را دستور کار قرار داریم. جشنواره موسیقی نواحی را در شب‌های گذشته برقرار کردیم از طرفی در سالن‌های وزارت فرهنگ نگاه حمایتی به این اجراها در دستور کار است. در مورد خانه سینما رویه ما قانونی است و ما با دوستانمان جلساتی داشتیم که مسائل حقوقی خودشان را حل کنند‌. هر زمان مدیران خانه سینما نیاز داشتند با من صحبت کنند من درخدمتشان بودم. ما در وزارت فرهنگ در بحث تنظیمگری و کار نظارتی خود تلاش می‌کنیم در مرز قانون پیش برویم. البته بخشی از افراد سال گذشته دچار مشکل شدند که ما آن‌ها را برطرف کردیم. ما در وزارت فرهنگ خود را پشتیبان همه اصحاب فرهنگ و رسانه می‌دانیم.

عضو هیات امنای دانشگاه تهران درباره خودکفایی کاغذ تاکید کرد: زمانی که کارمان را در وزارت فرهنگ شروع کردیم تولید کاغذ تحریر در کشور پنج هزار تن بود بر اساس پیگیری‌ها امسال فقط در کارخانه چوب و کاغذ مازندران ۴۵ هزار تن کاغذ برای چاپ کتب درسی تولید می‌شود و ماهیانه هزار تن به ناشران کاغذ ایرانی داده می‌شود. باید به سمت خودکفایی برای کاغذ فرهنگی و تحریر  پیش برویم و درعین‌حال به صادرات هم فکر می‌کنیم. مشکلات کارخانه شوشتر هم با استفاده از برخی تسهیلات انشا الله حل خواهد شد.

وی در ادامه درباره دغدغه زبان فارسی گفت: کارهای بسیار خوبی درباره زبان فارسی صورت  گرفته است. جشن تغییر نام از مجموعه‌های تجاری و تغییر کلمات انگلیسی به فارسی را خواهیم داشت که در شهرها و اقصی نقاط کشور ابلاغ شده تا بررسی شود. موضوع صیانت و گسترش زبان فارسی از موضوعات مهم ما در وزارت فرهنگ وزارت و ارشاد اسلامی است. اخیرا نیز یک مشاور از اهل سنت انتخاب کرده‌ام. ما حوزه کردستان را یک حوزه تمدنی مشترک می‌دانیم و ان‌شاءالله بتوانیم برنامه‌های خوب مشترکی را در ایام پیش رو داشته باشیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه بیش از پنج میلیون نفر برای اعزام به حج عمره ثبت نام کرده بودند، گفت:  اقداماتی را که باید سازمان حج انجام می‌داد اعم از رزرو هتل‌ها و ...‌  عملی شده است. به‌ تعویق افتادن پروازها به دلیل اختلاف فنی بود که در راستای حل آن مرتبا با وزیران امور خارجه و راه و شهرسازی در ارتباط هستم. بر اساس قراردادهایی که با طرف مقابل وضع شده است، شرایط حج تمتع در سال آینده بهتر از امسال خواهد بود منتظر هستیم مسئله فعلی هم سریع‌تر حل شود.

اسماعیلی درباره وضعیت هنر کارت خبرنگاران نیز چنین توضیح داد: تعداد خبرنگاران تحت پوشش صندوق هنر چند برابر شده است مدیران مسئول رسانه‌ها نیز موظف هستند خبرنگاران را بیمه کنند.

انتهای پیام
captcha