اقدامات مثبت دولت در فعال‌سازی بنگاه‌های راکد و مهار تورم
کد خبر: 4205552
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
خطیب جمعه تهران تأکید کرد:

اقدامات مثبت دولت در فعال‌سازی بنگاه‌های راکد و مهار تورم

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با تأکید بر ایکه رئیس دولت سیزدهم و قوه اجرایی با حضور مستقیم در بنگاه‌‌های تولیدی، اقدامات مؤثر و پیگیری‌‌های مستمری انجام داده است، گفت: بر این اساس توانستند بالغ بر 6 هزار بنگاه اقتصادی راکد یا نیمه فعال را به فعالیت دربیاورند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، امروز 25 اسفندماه در خطبه اول نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوای الهی گفت: یکی از حکمت‌های وجوب روزه، رسیدن به ملکه تقوا است، « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ». همه عبادت ها، روزه، حج، نماز، امر به معروف و نهی از منکر و ... اهتمام به امور مسلمانان، دفاع از مظلوم، مقابله با ظالم و ترک هر حرام، زمینه ارتقای درجات است و حفظ زبان از غیبت، تهمت، شایعات و بردن آبروی مؤمنین و ایجاد التهاب و جنگ روانی، به هم ریختن امنیت فکری در جامعه از اموری است که ترکش لازم است.  

وی افزود: تمام اعمالی که بر انسان پارسا و خداشناس و خداپرست واجب است، روزه تضمین همه اینها است. لذا فرمود «روزه بر شما نوشته شد». نه تنها شما با این کلاس آشنا شدید و در این کلاس خودسازی به خدا می‌رسید بلکه این سنت همیشگی خدا است. مکاتب پیش از اسلام نیز در شریعتشان روزه را داشتند.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: چرا روزه بر تمام موحدان عالم فرض و واجب است چون شما تقوای مستمر داشته باشید. یعنی همین حالتی که در ماه رمضان دارید، خود را همیشه در محضر خدا و میهمان خداوند ببینید و همیشه از خدا بترسیم و به رضای الهی اهمیت بیشتر دهیم.

صدیقی با اشاره به فرازی از سوره مبارکه حمد براساس تفسیر شیخ بهایی گفت: شیخ بهایی هم در مهندسی، ریاضی، فقه، عرفان، علوم مختلفه و تفسیر صاحب نظر است. ایشان در کتاب العروة الوثقی درباره تفسیر سوره مبارکه حمد درباره «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» هشت نعمت در قالب نعمت دنیوی و اخروی که هر کدام یا اکتسابی یا موهبتی، روحانی یا جسمانی است، نام می‌برد.

نعمتی بالاتر از راهبری و راهنمایی نیست

وی با اشاره به اینکه مهمترین نعمت در قرآن کریم مسئله هدایت است، بیان کرد: بنابراین خداوند فرمود « لَقَد مَن‌َّ اللّه‌ُ عَلَي‌ المُؤمِنِين‌َ إِذ بَعَث‌َ فِيهِم‌ رَسُولاً مِن‌ أَنفُسِهِم‌» نعمتی بالاتر از راهبری و راهنمایی وجود ندارد. دومین نعمت، ولایت است. این هدایت ظاهری بدون هشدار و بیدارگری در باطن راه نخواهد داشت و باطن هم از آن نقشی بر نمی دارد لذا علی(ع) جان پیامبر(ص) است و ولایت جان اسلام است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه «...الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ...» اضافه کرد: این نکته مهمی است اگر با حضور قلب و توجه در هر نمازی حاضر شویم در نمازها وصل به علی(ع) و اولاد علی(ع) می‌شویم و قطره وجودمان به وجود ائمه اطهار(ع) وصل می‌شود.

صدیقی درباره ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: واجب شدن روزه در ماه رمضان و نزول قرآن نشان دهنده تناسب بین قرآن و روزه تناسب است. لذا فرمودند «هم روزه در قیامت شفاعت می‌کند و هم قرآن یکی از شفیعان روز قیامت است». روزه ظرف باطن را جلا می‌دهد، آیینه جان را صیقل می‌دهد و هنگامی که غبار و آلودگی رفت، کلام الهی در دل می‌نشیند واثر می‌کند.

وی با بیان اینکه روزه تولید تقوا می‌کند، افزود: هنگامی که دل خانه خدا شد آن هنگام قرآن بر این دل نور می‌شود، شفا می‌دهد و ذکر می‌شود چرا که قرآن هم عظیم، کریم، نور، شفا و ... است. اگر دل ما آمادگی داشته باشد، قرآن دل ما را به صفات خود متصل می‌کند.

وحدت و همرنگی تمام موحدان عالم در رمضان

صدیقی تصریح کرد: روزه موجب رقت قلب و آمرزش گناهان می‌شود و خداوند در دل‌های شکسته است. دل که شکست ارتباط با خداوند برقرار می‌شود. از سوی دیگر در این ماه یاد گرسنگی فقیران می‌افتیم و باید از زیاد خوردن پرهیز کنیم. نکته سوم در روزه، اتحاد جهانی مسلمانان است همه با دستور خداوند اوقات خواب، بیداری، امساک آنها هماهنگ می‌شود. زنجیره‌ای که دل‌ها تمام موحدان عالم را همرنگ می‌کند و همه رنگ خدا می‌گیرند و از گناه فاصله می‌گیرند وهمه به مناجات و دعا بر می‌خیزند و همه در مساجد پرشور شرکت می‌کنند. پس وحدت از عظیم‌ترین آثار ماه رمضان است.

وی ادامه داد:  هر آنچه مردم را مأیوس کند و امنیت روانی متن و بطن زندگی مردم را آلوده کند این ایذاء، ایجاد ظلمت و... است که به نوعی جامعه را دستخوش تنش‌ می کند.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) از معراج هدایای ماندگاری برای امت آوردند. خداوند به حضرت رسول خطاب می‌کند« يا أحمدُ، ليسَ شَيءٌ مِنَ العِبادَةِ أحَبَّ إلَيَّ مِنَ الصَّمتِ و الصَّومِ؛ محبوبترین عبادت‌ها سکوت و روزه است». روزه در کنار سکوت تکامل پیدا می‌کند و کینه‌ها، غیبت و تهمت‌ها و تفرقه‌ها روزه را بی‌خاصیت می‌کند.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌دوم نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه تقوا لباس است، گفت: تقوا لباس وقار، آبرو، زینت و مجوز ارتباط با دیگران و نشانه اجتماعی بودن است اما این بدنه ما، لباس ما است و لباس روی بدن، لباس روی لباس است. هنگامی که از دنیا می‌‌رویم، روحمان از بدن و جسممان جدا می‌‌شود و هیچ لباسی بهتر از تقوا و پارسایی نیست « وَ لِباسُ التَّقْوی ذلِکَ خَیْرٌ». پاکیزگی و پرهیز از گناهان و حرام خوری و ... مهم است. خوشا به حال فردی که آبرومند از دنیا می‌‌رود.

وی با بیان ضرورت محاسبه اعمال در پایان سال افزود: بنابراین هم محاسبه فردی و هم محاسبه اجتماعی مهم است. امسال بهار طبیعت با بهار قرآن یکی شده است که باید آن را غنیمت بشماریم. انس با روزه، قرآن و عبادت‌های خاص ماه رمضان در میان این بهاران، آن چیزی است که دلمان را همیشه بهاری می‌کند.

با افزایش چرخ تولید بسیاری از بهانه‌‌جویی‌‌ها کنار می‌‌رود

امام جمعه موقت تهران در ادامه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به «رشد تولید و مهار تورم»، اضافه کرد: این شعار حکیمانه وکارشناسی شده بود چرا که اگر چرخه تولید اقتصاد کشور راه بی‌‌افتد و هرکسی کاری، تولیدی، منفعتی را به جامعه ارائه کند، بسیاری از دوقطبی‌‌ها و بهانه‌‌جویی‌‌ها کنار می‌‌رود.

صدیقی با تأکید براینکه رئیس دولت سیزدهم و قوه اجرایی با حضور مستقیم در بنگاه‌‌های تولیدی، اقدامات مؤثر و پیگیری‌‌های مستمری انجام داده است، گفت: بر این اساس توانستند بالغ بر 6 هزار بنگاه اقتصادی راکد یا نیمه فعال را به بهره‌‌وری و فعالیت دربیاورند و این یکی از پیروزی‌‌های خوب این دولت بوده است. ایشان کارهای نیمه‌‌کاره را جزء کارهای اصلی در دولتشان به حساب آورند. این موضوع در کاهش بیکاری اثرگذار بوده است.

وی افزود: نرخ بیکاری در این دولت روبه کاهش است به طوری که در برخی از استان‌‌ها به دلیل کمی نیرو، در اثر رشد تولید 15 هزار افراد را از استان‌‌های دیگر جذب کردند و در استان‌‌ها مشغول به کار شدند.

صدیقی تصریح کرد: در بحث نفت و معادن زیرزمینی، پیشرفت خوبی را شاهد بودیم. در مسئله مهار تورم و رشد نقدینگی اقدامات خوبی انجام شده است به طوری که رشد نقدینگی از 42 درصد به 34 درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد رسید در حالی که در  دولت‌های قبل بیشتر بود.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مسائلی که در این دولت قابل توجه است اختصاص 100 درصد بودجه عمرانی است، ادامه داد:  در دولت‌‌های قبل بودجه عمرانی را کم می‌‌دیدند و به سایر نیازها توجه می‌‌کردند اما در این دولت به مسئله عمران و آبادانی که لازمه اشتغال در ابعاد مختلف است، توجه شده است که کار درست و به جایی بوده است.

عدم استقراض دولت سیزدهم از بانک مرکزی

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه  انضباط مالی دولت در این سال‌‌ها جزء امتیازات این دولت است، ابراز کرد: استقراض از بانک مرکزی برای اداره امور در این دوره پیش نیامد. سابقین از بانک مرکزی برداشت می کردند و دولت مقروض بانک مرکزی می‌‌شد.

وی افزود: استمرار سفر استانی رئیس جمهوری، گره‌‌گشایی، انس با مردم، شنیدن درد مردم از زبان خودشان و مشکلات مردم را از خودشان شنیدن و ... از دیگر ویژگی‌های این دولت است از جمله اینکه طی سفر اخیر رئیس دولت به بندرعباس مشکل 35 ساله را تصمیم گیری کردند و برای استان تأمین کردند.

صدیقی به 91 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در امسال اشاره کرد و گفت: دیپلماسی فعال اقتصادی از ویژگی دولت ولایی و مردمی است. همچنین رسیدگی و حضور جهادی به زلزله زده‌های خوی و سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان از دیگر مسائل مورد توجه رئیس‌جمهور بود اما باید توجه داشته باشید این مقدار رسیدن منجر به رفع مشکلات نشده است باید سرکشی‌ها ادمه پیدا کند به ویژه در ماه رمضان که ماه ایثار هست.

وی در ادامه سخنانش به حضور و سربلندی مردم در تمام امتحانات هم در انتخابات و هم راهپیمایی‌ها اشاره کرد و افزود: حضور در انتخابات به تعبیر رهبری، حضور در میدان جهاد بود هر کسی در این میدان آمد به نوعی مقابله با دشمن و شیطان بزرگ و بدخواهان کشور بود، این حضور مقابله با آنهایی بود که دوست ندارند، کشور مستقل باشد.

حضور 41 درصدی؛ جهادی مقبول و سرافرازی ثابت در تاریخ

صدیقی بیان کرد: علی رغم یکسال تبلیغات بی سابقه متنوع و مجهز همه جانبه دشمنان خارجی از طریق ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی و ضد انقلاب‌های داخلی کشور و کوبیدن بر طبل یأس، مردم فهیم به این شایعات و تبلیغات دشمن گوش نسپردند چرا که مردم ما هیچ گاه استقلال، عزت و ولایتمداری خود را از دست نخواهند داد.  

خطیب جمعه تهران بیان کرد: حضور عزت ساز و حماسی شما مردم عزیز ایران، مردم رشید و با بصیرت ایران در نقاط مختلف از روستاها تا شهرها و مراکز استان‌‌ها اولا نشانه دین‌‌داری، دوما ولایتمداری و ثالثا بصیرت و دشمن‌‌شناسی و رابعا زمان‌‌شناسی شما بود. شما مردم به دهن دشمن زدید و علی رغم گرفتاری‌‌های معیشتی، قشر عظیم مردم در قالب شور وشعف انتخاباتی در این صحنه حاضر شدند. این مرفهین بودند خودشان را کنار کشیدند.البته گرانی‌ها با سوء مدیریت و تحریم‌ها بر مردم فشار آورده است اما ملت شریف ما با حضور 41 درصدی یک جهاد مقبول و سرافرازی ثابت در تاریخ انتخابات بود.

وی به مسئله غزه اشاره کرد و افزود: مسئله اول جهان اسلام، مسئله فلسطین است. در این مدت رژیم غاصب صهیونیستی فرماندهان ما را در سوریه و عراق و پاکستان و ... به شهادت رساند که ضربه‌های آنها بی پاسخ نبود. دست برتر برای جبهه مقاومت بود و پشتیبان جبهه مقاومت، ایران سرافراز و رهبر حکیم و فرزانه ما.

صدیقی تصریح کرد: درجنگ غزه مشکلاتی  برای مردم درست شده است که دو مسئله را برجسته می‌‌کند؛ یکی جنایت بی حد و حصر آمریکا و نوچه‌‌اش اسرائیل، اینها در جنایت حد نمی‌‌شناسند لذا هم به مردم بی دفاع و هم به بیماران بیمارستان و کودکان و زنان در حال زایمان  و ... رحم نمی‌کنند. چه مصیبت هایی دارند، نه غذا هست نه دارو، نه امنیت و نه سرپناه است. چرا دولت‌‌های عربی که اسمشان را مسلمان گذاشته‌‌اند، با اسرائیل قطع رابطه نمی‌‌کنند و برخی از کشورها هنوز به اسرائیل کمک می‌‌کنند و به ضرر مقاومت کار می‌‌کنند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه مسئله دیگر این است که رهبر انقلاب به حق فرمودند «مقاومت به زودی پوزه اسرائیل را به خاک خواهد مالید»، گفت: « أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ» انشاالله آن روز نزدیک است و کشورهایی که بی غیرتی نشان دادند و با کفار همراه شدند، بدانند در خون این کودکان شریک هستندو آن روز، روز حسرت و پشیمانی آنها خواهد بود.

انتهای پیام
captcha