رکن اصلی شعار سال مردم هستند
کد خبر: 4206552
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

رکن اصلی شعار سال مردم هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به نامگذاری سال جدید گفت: بحث تولید نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که رکن اصلی آن مردم هستند، یعنی مردم اگر بخواهند می‌توانند به خود کمک کنند، اگر همدل باشند می‌توانند به یکدیگر رحم کنند که در این صورت تحمل مشکلات آسان‌تر شده و رو به رشد حرکت خواهیم کرد.

وحید پاشایی عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سیناوحید پاشایی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه طبق سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب شعاری که امسال انتخاب کردند مسئله اقتصادی را مدنظر قرار دادند و بحث جهش تولید البته با مشارکت مردم را مطرح کردند، گفت: کلیدواژه اصلی حل مسائل کشور ما بحث اقتصاد و مسئله معیشت مردم است، اگر بتوانیم از این پیچ بزرگ تاریخی اقتصادی کشور عبور کنیم و در این جنگ اقتصادی پیروز شویم به‌طور قطع یکی از قدرت‌های بلامنازع دنیا خواهیم شد.

در این مورد رهبر معظم انقلاب بر نکته بسیار مهمی دست گذاشتند و آن مشارکت مردم است، چراکه هر اتفاق بزرگی که بخواهد در این کشور رقم بخورد اگر مردم پشت آن نباشند، با خواست آنها اتفاق نیفتد و حمایت نکنند بی‌تردید با شکست مواجه خواهد شد. مردم نقش بسیار مهمی در بحث تولید دارند و در این زمینه می‌توان از ظرفیت مردم در قسمت‌های مختلف تولیدی بهره گرفت، از بنگاه‌های زودبازده، کارگاه‌های کوچک و تولیدی‌های کوچک تا بنگاه‌های اقتصادی بزرگ که البته با حمایت دولت فعالیت می‌کنند.

رکن اصلی شعار سال بحث مردم است، یعنی مردم اگر بخواهند می‌توانند به خود کمک کنند، اگر همدل باشند می‌توانند به یکدیگر رحم کنند، در شرایط اقتصادی کنونی کشور به همدلی مردم نیاز است که در این صورت تحمل مشکلات آسان‌تر شده و رو به رشد حرکت خواهیم کرد. اما اگر ما مردم به دنبال منافع خود باشیم و منفعت‌طلبی‌های ما بیشتر شود، فشارهای اقتصادی بیشتر خواهد شد و تحمل آن سخت‌تر می‌شود.

تولید باید مردمی باشد، سال‌ها قبل رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را ابلاغ کردند و همچنان بر آن تکیه دارند، بحث خصوصی‌سازی مورد تأکید ایشان است، به‌ویژه خصوصی‌سازی واقعی نه اینکه شرکت‌هایی که به ظاهر خصوصی هستند و در باطن به‌صورت دولتی فعالیت می‌کنند که متأسفانه حیات خلوتی شده برای هدررفت بودجه کشور. 

بسیاری از دعواهای مجلس و دولت بر روی یک چهارم بودجه اصلی کشور است، سه چهارم بودجه اختصاص به شرکت‌های دولتی دارد که البته در این زمینه هم سازوکار نظارتی بر آنها باید اصلاح شود. مردم از طرف نمایندگان خود در یک چهارم بودجه نظارت و مشارکت دارند. این باید گسترش پیدا کند که با رفتن به سمت خصوصی‌سازی و مردمی کردن تولید محقق می‌شود، این‌گونه نظارت مردم بر خودشان مکانیزه‌تر می‌شود و سازوکار بهتری پیدا می‌کند.

بحث تولید نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که رکن اصلی آن مردم هستند، اگر این مسئله جا بیفتد که از تولید ملی حمایت کنیم ولو اینکه گاهی کیفیت پایین‌تری نسبت به تولیدات مشابه خارجی داشته باشد موجب می‌شود تولیدکنندگان رغبت بیشتری برای ارتقای کیفیت پیدا کنند، کارآفرینی ایجاد شود و اشتغال پویاتر شود. این خود باعث حل مشکلات اصلی اقتصادی کشور می‌شود.

امید است در کشمکش‌های بین‌المللی اقتصاد با گذر از این مسائل پیروز شویم تا به یکی از قدرت‌های برتر منطقه تبدیل شویم.

انتهای پیام
captcha