۳ راهکار قرآنی برای تربیت انسان‌های تراز الهی
کد خبر: 4207557
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
حاج ابوالقاسم تبیین کرد؛

۳ راهکار قرآنی برای تربیت انسان‌های تراز الهی

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: اقامه صلاة و فراگیرسازی فرهنگ نماز، تجلی فرهنگ زکات و به یاد دیگران بودن و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر سه راهکار قرآنی برای تربیت انسان‌های تراز الهی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، سخنران حرم بانوی کرامت در بیان نکات تفسیری جزء هفدهم قرآن کریم که روز گذشته، 9 فروردین‌ماه در محفل جزء خوانی حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، فراز‌هایی از آیه ۴۱ سوره مبارکه حج را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: قرآن کریم می‌فرماید؛ «الَّذِینَ إِنْ مَککّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ همان کسانی که هرگاه در زمین به آن‌ها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنند، و پایان همه کار‌ها از آن خداست.»
 
وی در ادامه ضمن اشاره به جایگاه والای اصحاب رسول‌الله(ص) به ویژگی‌های ابوذر غفاری و ذکر صداقت و زهد و فروتنی ایشان در کلام پیامبر اعظم(ص) اشاره کرد و گفت: ساختن انسان‌های خوب دو شیوه دارد، شیوه نخست اینکه شخص مکتب‌خانه و مدرسه‌ای برپا کند و بنشیند تا دانش‌آموزان به سراغ او بیایند و از او درس بگیرند.
 
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت شیوه انبیای الهی در تربیت انسان‌های تراز را مورد توجه قرار داد و افزود: انبیا معتقد بودند که باید به تعبیر رهبر معظم انقلاب کارخانه انسان‌سازی برپا کرد و برای پرورش انسان‌ها باید محیط اجتماعی مناسب ایجاد کرد؛ محیطی که انسان‌ها در آن به طور طبیعی پرورش پیدا کنند.
 
وی با بیان اینکه انبیا اساساً فرصت نداشتند تا انسان‌ها را یک‌به‌یک تربیت کنند و همواره تلاش کردند تا جامعه‌ای سالم ترسیم کنند، ابراز کرد: مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی انسان‌ها را به نهال‌هایی تشبیه می‌کنند که این نهال‌ها برای پرورش نیازمند محیط مناسب هستند؛ چرا که اگر محیط نامناسب باشد، امکان رشد انسان‌ها به حداقل می‌رسد.
 
حاج ابوالقاسم با اشاره به اینکه محیط سالم و متناسب محیطی است که انسان بتواند خود را در آن بپروراند، یادآور شد: انبیای الهی برای پرورش انسان‌ها به سمت تشکیل جامعه اسلامی و نظام اسلامی حرکت می‌کردند؛ همان کاری که امام خمینی(ره) با الهام از انبیا انجام دادند و انقلابی برپا و نظام اسلامی ایجاد کردند.
 
سخنران محفل معارفی حرم مطهر انقلاب اسلامی را کارخانه تربیت انسان‌های تراز توصیف کرد و گفت: عمق نگاه عرفانی رزمندگان دفاع مقدس جلوه‌ای از این تربیت است، برای ایجاد بستر تربیت انسان سه اقدام اساسی لازم در آیه ۴۱ سوره مبارکه حج به‌خوبی مطرح شده است.
 
وی در تبیین سه راهکار قرآنی برای تربیت انسان‌های تراز الهی، گفت: اقامه صلاة و فراگیرسازی فرهنگ نماز از نخستین راهبرد‌های قرآنی است؛ به‌پاداشتن نماز یعنی اهتمام به مساجد و نماز‌های جماعت، یعنی به‌پاداشتن یاد خدا و توجه به مراکز دینی و برگزاری جلسات قرآنی است.
 
حاج ابوالقاسم با بیان اینکه تجلی فرهنگ زکات و به یاد دیگران بودن از دیگر راهکار‌های قرآنی در ساخت جامعه اسلامی است، اضافه کرد: برپایی زکات یعنی مؤمن فقط به فکر خودش نیست، در جامعه ایمانی انسان‌ساز اشخاص به فکر یکدیگرند و در مسیر گره‌گشایی از مشکلات یکدیگر حساس هستند و نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت نیستند.
 
وی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را سومین رکن از ارکان جامعه توحیدی برشمرد و تصریح کرد: جامعه ایمانی انسان‌ساز، نیازمند یک عنصر مهم حیاتی به نام نظارت همگانی است که در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تجلی می‌یابد. چرا که مصونیت درونی جامعه اسلامی و این کارخانه انسان‌سازی از مسیر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌گذرد؛ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر راه و روش انبیا و صالحان وظیفه‌ای بزرگ است که به برکت آن سایر واجبات اقامه می‌شود.
 
 حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه تجلی فرهنگ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر راه‌ها را ایمن و کسب و تجارت حلال را گسترش می‌دهد، اظهار کرد: با فراگیری امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه ظلم و تجاوز از بین می‌رود و همه امور سامان می‌پذیرد. باید مراقب پروژه اندلس‌سازی جامعه ایران باشیم.
انتهای پیام
captcha