مصوبات جدیدی در توسعه آموزش عمومی قرآن
کد خبر: 4211129
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱
اهم رویدادهای قرآنی هفته

مصوبات جدیدی در توسعه آموزش عمومی قرآن

تمامی رویدادها و اخبار هفته پایانی فروردین‌ماه 1403 تحت تأثیر عملیات موفق وعده صادق قرار گرفت، عملیاتی که مقدمه‌ای برای نابودی رژیم صهیونیستی است. در این هفته شاهد تشکیل کمیسیون آموزش عمومی قرآن در وزارت آموزش و پرورش بودیم.

از عملیات «وعده صادق» تا برگزاری کمیسیون آموزش عمومی قرآن

به گزارش ایکنا، آخرین هفته اولین ماه 1403 اگرچه شاهد رویدادهای حوزه قرآن کریم متعددی در گوشه و کنار کشورمان بودیم، اما بدون شک مهم‌ترین اتفاق این هفته عملیات «وعده صادق» از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی بود، عملیاتی که تمام رویدادهای جاری و به تبع رویدادهای قرآنی را تحت‌الاشعاع خود قرار داد و اساتید، پیشکسوتان، قاریان و حافظان قرآن کریم به بیان تحلیل‌های قرآنی در مورد این عملیات در رسانه‌ها پرداختند. 

برگزاری مرحله مقدماتی از مرحله کشوری بخش معارفی جشنواره قرآنی وزارت علوم و وزارت بهداشت، یکی دیگر از رویدادهای قرآنی این هفته بود، جشنواره‌هایی که با نزدیک شدن به اردیبهشت ماه که زمان برگزاری مرحله نهایی آن است، خبرهای بیشتری از آن در روزهای آینده شنیده خواهد شد. 

برپایی شصت و یکمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم با حضور وزیر آموزش و پرورش رویداد مهم دیگر در این هفته بود. در کنار این رویدادها باید اعلام اسامی اعضای کاروان قرآنی نور اعزامی به حج تمتع را نیز در شمار دیگر اخبار قرآنی و مهم این هفته جای داد. در ادامه نگاهی کوتاه به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی آخرین هفته فرورد‌ین‌ماه 1403 (25 تا 31 فروردین‌ماه) خواهیم داشت.  

واکنش جامعه قرآنی به عملیات وعده صادق

در اولین دقایق اولین روز این هفته عملیات وعده صادق از سوی نیروهای مسلح کشورمان علیه رژیم صهیونیستی انجام شد، به دنبال انجام این عملیات شاهد تحلیل‌های متنوعی از سوی جامعه قرآنی بودیم، از جمله افرادی که به بیان نکاتی در مورد وعده صادق پرداختند باید به عباس سلیمی، مریم حاج‌عبدالباقی، محمدرضا صلحجو، احمد ابوالقاسمی و ... اشاره کرد. همچنین اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در بیانیه‌ای به این عملیات واکنش نشان داد. برگزاری کُرسی تلاوت «وعده صادق» به همراه پرسمان قرآنی در حرم مطهر امام رضا(ع) یکی دیگر از اقدامات جامعه قرآنی در واکنش به این عملیات بود. 

از عملیات «وعده صادق» تا برگزاری کمیسیون آموزش عمومی قرآن

فراخوان دوره‌های ارتقای قاریان و دعاخوانان

در اولین روز هفته جاری فراخوان ثبت‌نام در «شانزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز کشور» و «هشتمین دوره ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور» منتشر شد. این دوره‌های تخصصی در سال ۱۴۰۳ به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد. همچنین اسامی برگزیدگان این دوره‌ها در سال گذشته که با مشارکت شورای عالی قرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شده بود نیز اعلام شد. 

مردم میدان‌دار نهضت ملی زندگی با آیه‌ها بودند

در این هفته همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه قرآن و معارف سیما، به بیان توضیحاتی در مورد دستاوردهای این طرح پرداخت. وی با اشاره به اینکه مشارکت بزرگان قرآنی و فرهنگی و میدان‌داری مردم در این طرح نشان می‌دهد که مردم رغبت زیادی نسبت به قرآن دارند، گفت: همراهی با این طرح نشان داد اگر نهادها همکاری داشته باشند، مردم حاضر به میدان‌داری هستند.

معرفی اعضای کاروان قرآنی نور

معرفی اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع سال ١۴٠۳ موسوم به کاروان نور از سوی دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم خبر دیگر این هفته بود. بر اساس آنچه در این خبر آمده است، سرپرستی این کاروان 20 نفره را علی صالحی‌متین، حافظ کل قرآن کریم به عهده دارد. این افراد پس از برگزاری آزمون انتخابی و ارزیابی‌های صورت گرفته شامل استادان، قاریان، حافظان و یک گروه تواشیح، هستند. 

اعلام زمانبندی سراسری حفظ 20 جزء قرآن

معاونت آموزش مؤسسه کشوری مهد قرآن با صدور بخشنامه‌ای برای مدیران و شعب و کانون‌های مهد قرآن سراسر کشور زمان‌بندی آزمون سراسری حفظ ۲۰ جزء قرآن را اعلام کرد. برابر جدول زمان‌بندی اعلام شده، ثبت‌نام این آزمون از ۲۶ فروردین آغاز و تا دوم اردیبهشت از طریق سایت مؤسسه مهد قرآن ادامه دارد، آزمون شفاهی روزهای سه‌شنبه ۱۸ و چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت سال جاری برپا خواهد شد.

تمدید زمان شرکت در پویش مسطورا

همزمان با ماه مبارک رمضان، طرح ملی «مسطورا» با هدف ترویج گفتمان «زندگی با آیه‌ها»، در راستای اقامه جهاد تبیین قرآنی و گفتمان‌سازی و تبدیل مفاهیم منتخب قرآنی به مسلمات فکری و رایج‌ترین افکار مشترک بین همه اقشار جامعه و حفظ آیات کلیدی کتاب خدا از سوی خادمان و دغدغه‌مندان قرآنی آغاز به کار کرد. آخرین مهلت شرکت در این پویش قرآنی تا پایان ماه مبارک رمضان اعلام شده بود، اما گروه طراح پویش تصمیم‌ گرفته‌اند با توجه به در پیش بودن دهه کرامت فرصت ثبت نام در این پویش را تا این دهه تمدید کنند.

حضور قاری نوجوان در تمرینات پرسپولیس 

روز دوشنبه 27 فروردین ماه صالح مهدی‌زاده، قاری نوجوان کشورمان که تلاوت او در برنامه تلویزیونی محفل طی روزهای گذشته در فضای مجازی پربازدید شد، با دعوت عبدالکریم حسن، بازیکن قطری تیم پرسپولیس به تمرینات این تیم رفت و به درخواست بازیکنان تیم پرسپولیس به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت. در پایان این دیدار لباس این تیم پرطرفدار به قاری نوجوان اهدا شد. 

اطلاعیه همزمانی آزمون تخصصی حفظ قرآن و استخدامی آموزش و پرورش

روز سه‌شنبه 28 فروردین‌ماه ‌دبیرخانه ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم اطلاعیه‌ای را درباره هم‌زمانی آزمون تخصصی حفظ قرآن و آزمون استخدامی آموزش و پرورش صادر کرد و در آن به بیان نکاتی در مورد این همزمانی پرداخته شد. 

اجرای زندگی با آیه‌ها برای زمانی طولانی ادامه دارد

جلسه آسیب‌شناسی حرکت هم‌افزای ملی «زندگی با آیه‌ها» با حضور مدیران رسانه‌ای و قرآنی کشور به میزبانی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این جلسه گزارش‌هایی از اجرای اقدام‌هایی که این حرکت ملی تاکنون انجام شده ارائه شد و آسیب‌های آن مورد بررسی قرار گرفت. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست بر ادامه‌دار بودن این حرکت تاکید کرد و گفت: «زندگی با آیه‌ها» برای مدت طولانی در کشور به اجرا در بیاید.

شناسایی 1500 جلسه خانگی قرآن در کرمان

امین نصری، فعال قرآنی استان کرمان در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برخی فعالیت‌های جامعه قرآنی عصر در سال‌های اخیر اظهار کرد: مهم‌ترین کارویژه این فعالیت‌ها، تلاش برای تثبیت جلسات خانگی قرآنی و البته تاسیس جلسات جدید است. تاکنون بیش از ۱۵۰۰ جلسه خانگی قرآن با بیش از ۱۰هزار عضو در سامانه جامعه قرآنی عصر استان کرمان ثبت شده است.

شیوه خاص قاری فقید در جذب نوجوانان به فعالیت‌های قرآنی

در این هفته تعدادی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان به بیان نکاتی در مورد مرحوم ولی الله پوراحمدی، قاری پیشکسوت کشورمان پرداختند و در آن به شیوه خاص این قاری فقید در جذب جوانان به فعالیت‌های قرآنی اشاره کردند. ولی‌الله پوراحمدی روز 22 فروردین ماه دار فانی را وداع گفت. 

استفاده موسسات قرآنی از محیط مدارس 

شصت و یکمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور عصر روز چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه با حضور رضا‌مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش، معاونان این وزارتخانه و برخی از چهره‌ها و مسئولان و اساتید قرآنی برگزار شد. در این جلسه مطرح شد که در حال حاضر و با توجه به قوانین موجود، استفاده از محیط‌های در اختیار آموزش و پرورش از سوی مؤسسات قرآنی غیرقانونی است؛ با این حال بنا به اراده و تصمیم وزیر آموزش و پرورش، می‌توان با تدوین پیش‌نویس لایحه‌ یا استفاده از دیگر ظرفیت‌های قانونی، از این فضاها در امر آموزش قرآن استفاده کنند.

اضافه شدن طرح اتقان به رتبه‌بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش در جلسه شصت و یکم کمیسیون آموزش عمومی قرآن با تأکید بر پیگیری روند اجرایی طرح «اتقان» از سوی اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش گفت: با افزوده شدن طرح اتقان به نظام رتبه‌بندی معلمان شاهد استقبال و اهتمام بیشتر معلمان خواهیم بود.

برگزاری مرحله مقدماتی کشوری جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

مسعود وادی‌پور، مسئول دبیرخانه جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری مرحله مقدماتی بخش کتبی بیست و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت اساتید، کارکنان و دانشجویان وزارت بهداشت طی روزهای گذشته گفت: مرحله مقدماتیِ کشوری این جشنواره در دو بخش آوایی و معارفی طی بازه‌ای یک ماهه از ۱۵ فروردین‌ماه آغاز شده و تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

برگزاری آزمون کتبی جشنواره قرآنی وزارت علوم

همچنین در این هفته آزمون کتبی مرحله دانشگاهی سی و هشتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان در بخش معارفی و رشته حفظ از بخش آوایی و همچنین رشته‌های حفظ و معارف از بخش‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار شد. این آزمون روز دوشنبه ۲۷ فروردین در سامانه جامع جشنواره، برگزار شد. 

انتهای پیام
captcha