«عکس» ابزاری برای اشاعه فرهنگ نیکوکاری است + فیلم
کد خبر: 4211685
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۸
مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری «خیر ماندگار»:

«عکس» ابزاری برای اشاعه فرهنگ نیکوکاری است + فیلم

مهدی توسلی در نشست خبری نخستین جشنواره عکس نیکوکاری گفت: با زبان عکس در پی اشاعه فرهنگ بخشش و نیکوکاری در جامعه هستیم.

عکس، ابزاری برای اشاعه فرهنگ نیکوکاری است + فیلم

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نخستین جشنواره عکس نیکوکاری با حضور مهدی توسلی، مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری «خیر ماندگار» و حسن غفاری، دبیر جشنواره امروز 2 اردیبهشت در خانه هنرمندان برگزار شد. 

توسلی در آغاز جلسه گفت: مرکز «‌خیر ماندگار» به عنوان بانی برگزاری این جشنواره یکی از اولویت‌های خودش را فعالیت‌های نیکوکارانه گذاشته است. اقدامات خیرخواهانه این مرکز حوزه‌هایی مختلف را در بر می‌گیرد برای مثال در حوزه هنر با برگزاری جشنواره‌ای چون عکس نیکوکاری در تلاش هستیم بخشش را اشاعه دهیم. 

وی افزود: موضوع نیکوکاری به صورت بسیار جدی در تاریخ این سرزمین ریشه دوانده است. برای مثال در اشعار حافظ و مولانا می‌توان به وفور توجهات خیرخواهانه را مشاهده کرد، البته تمام تلاش ما این است به نحوی فرهنگ نیکوکاری را تبلیغ کنیم که تأثیرگذار باشد. برای همین نیز زبان هنر را برای رسیدن به این خواسته انتخاب کرده‌ایم. 

توسلی ادامه داد: عکس، میراثی گرانبها با ظرفیت ایجاد و گسترش فضای گفت‌وگو است. به کمک عکاسی، مردمان نسل‌های مختلف با داشته‌های فرهنگی خود آشنا می‌شوند. عکاسی با ثبت مصداقی از درون فرهنگ‌ها، قله‌هایی را نمایان می‌سازد که هر کدام می‌تواند مشتاقان را به سوی خود فرا خواند.‌ نیکوکاری تمدنی از تمدن‌های بشر است که در تمامی ملل و با هر زبان و آیینی ستودنی و دارای تعاریف زیاد انسان‌دوستانه است. مرکز فرهنگ نیکوکاری «خیر ماندگار» با توجه به ظرفیت و توانایی عکس و عکاسی در کنار سایر فعالیت‌های خود درصدد است با برگزاری جشنواره ملی عکس نیکوکاری به برپایی راهبردی و گسترش هر چه بیشتر این فرهنگ کمک کند. 

مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری «خیر ماندگار» با بیان اینکه امیدوار است هنرمندان از این رویداد نیکوکارانه حمایت کنند، گفت: گسترش توجه عمومی به فرهنگ نیکوکاری، ترویج نگرش به فرهنگ نیکوکاری در رویدادها و جریان هنری کشور، گسترش دغدغه و همبستگی اجتماعی در سطح نخبگان، نمایش بخشی از زیبایی فواید و تاثیرات نیکوکاری برای فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی در جامعه و در نهایت توسعه جریان تولید آثار هنری با موضوع نیکوکاری از جمله اهداف این رویداد است. مصادیقی همچون وقف، فرهنگ اهدای عضو، تکریم سالمندان، کمک به بیماران خاص، حفظ محیط زیست و حیات وحش، فعالیت‌های داوطلبانه، اردوهای جهادی، حمایت از کودکان کار، حمایت از زنان سرپرست خانوار، فقرزدایی، کارآفرینی اجتماعی، خیران مدرسه‌ساز، مدیریت بحران آب و ... از جمله حوزه‌هایی است که جامعه ایرانی به حوزه نیکوکاری ورود کرده‌ است.

در ادامه جلسه حسن غفاری، دبیر جشنواره گفت: ما دچار خلأهایی در عرصه اخلاقی در جامعه هستیم. اوضاع و شرایط جامعه را هم می‌دانیم. این جشنواره پاسخی به همدلی مردم و نوع‌دوستی است. نگاه ما به اجرای جشنواره برای سال‌های آتی هم هست. این جشنواره نگاهی فراتر از حزب و سیاست دارد و نگاهش انسان‌دوستانه است.

وی ادامه داد: این جشنواره نگاه آموزشی دارد و تلاش دارد به فراخور این موضوع به شهر‌ها و فضا‌های دیگر استاد اعزام کند. جشنواره در سه بخش برگزار می‌شود. مستند، عکاسی هنری معاصر و بخش ویژه قسمت‌های مختلف این رویداد را شکل می‌دهد. در بخش مستند، عینیت‌گرایی و واقع‌گرایی، ویژگی اصلی آثار است. در بخش دوم، تولید تصویر مفهومی با رویکرد عکاسی مستند یا رویکردهای تولیدی از قبیل عکاسی دستکاری شده، عکاسی کارگردانی شده، کلاژ، فتو مونتاژ، هوش مصنوعی و .. حوز‌ه‌ای مد نظر هستند. در بخش ویژه نیز جهان از نگاه افراد دارای معلولیت با موضوع آزاد مورد توجه قرار می‌گیرد. شرکت در این جشنواره برای تمامی هنرمندان، عکاسان و علاقه‌مندان آزاد است. ارسال اثر در بخش‌های مستند و عکاسی هنری معاصر برای شرکت‌کنندگان آزاد است. در ضمن همانگونه که بیان شد بخش ویژه تنها مختص معلولین است. 

وی ادامه داد: آثار ارسالی در بخش مستند می‌بایست از سال 1390 به بعد بوده و در جغرافیای کشورمان عکاسی شده باشد. عکس‌های ارسالی نباید دارای امضاء، تاریخ، قاب، لوگو باشد. در بخش مستند هر گونه اصلاح هنر، تنظیم نور و قاب بندی عکس تا حدی که سندیت عکس را مخدوش نکند پذیرفتنی است. در نهایت ارسال اثر برای این مسابقه به منزله اعلام مالکیت اثر توسط ارسال‌کننده است.

وی درباره هیئت داوران نیز چنین اطلاع‌رسانی کرد: سیف‌الله صمدیان، سید عباس میرهاشمی و فاطمه بهبودی داوران بخش مستند و ویژه را شکل می‌دهند. در بخش عکاسی هنری معاصر نیز مهدی وثوقی‌نیا، شادی غدیریان و مهدی مقیم نژاد داوری آثار را بر عهده دارند. مهدی صادقی مشاور نیکوکاری گروه داوران جشنواره است. جوایز جشنواره شامل جایزه نقدی، لوح افتخار و تندیس می‌شود. 

وی با تشکر از حامیان معنوی جشنواره گفت: از وزارت کشور، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، سازمان بهزیستی، خانه هنرمندان ایران، انجمن عکاسان ایران، انجمن عکاسان انقلاب، انجمن عکاسی میراث فرهنگی، انجمن صنفی عکاسان سینمای ایران، شبکه مستند، سکوی«بله»، شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و مؤسسه نیکوکاری رعد‌الغدیر حامیان معنوی جشنواره هستند. 

دبیر جشنواره در انتها اعلام کرد: علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره تا 15 مرداد فرصت دارند آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند. اعلام نتایج داوری آثار نیز اول شهریورماه سال جاری خواهد بود.

انتهای پیام
captcha