خیرین و سرمایه‌گذاران از مراکز رشد الهیاتی حمایت کنند
کد خبر: 4211784
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
میثم یوسفی:

خیرین و سرمایه‌گذاران از مراکز رشد الهیاتی حمایت کنند

معاون پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بیان کرد: موفقیت در شکل‌گیری مراکز رشد الهیاتی در گرو موفقیت در سایر بخش‌ها است و باید سرمایه‌گذاران، افراد خیّر، سازمان‌های خیریه و نهادهای فرهنگی و مذهبی در این عرصه ورود پیدا کنند وگرنه فعالیت‌های ما ناقص خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «اشتغال‌زایی در رشته‌های الهیات» امروز دوشنبه 3 اردیبهشت‌ماه از سوی دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد.
 
میثم یوسفی؛ معاون پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: برای بنده جالب است که بیزینس‌های زیادی در دنیا در این زمینه ایجاد شده است و عده‌ای، دنبال کاربردی کردن الهیات و پول در آوردن از آن هستند. ما حوزه الهیات را به هیچ عنوان نمی‌توانیم به تعداد افرادی که در این حوزه تخصص دارند محدود کنیم لذا امیدوارم در دانشکده الهیات به روی دانشجویان رشته‌های فنی هم باز شود تا آنها هم ایده‌های خود را برای کاربردی کردن مباحث الهیاتی و کسب و کارهای کارآفرینانه در زمینه دینی ارائه دهند.
 

توجه به الهیات در سایر کشورها

وی با بیان اینکه باید ببینیم در دنیا چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و در صورت امکان همان‌ها را ترویج کنیم، افزود: رشته الهیات از رشته‌های محبوب در دنیاست که از مقطع کارشناسی تا دکتری پیگیری می‌شود. دانشگاه‌های نوتردام، آکسفورد، هاروارد و میامی، از جمله مهمترین دانشگاه‌هایی هستند که دارای کارشناسی ارشد الهیات، خداشناسی و دکترای الهیات و الهیاتِ علوم هستند. از جمله موضوعات قابل استفاده در رشته الهیات، موضوع مشارکت اجتماعی، میراث فرهنگی، حقوق بشر، ترجمه و تفسیر متون مذهبی، حقوق و فناوری، بلاکچین در الهیات، خدمات مذهبی، امور خیریه و امثالهم هستند. مخصوصا خدمات مذهبی از حوزه‌های پررنگ در این رشته است.
 
یوسفی بیان کرد: در زمینه کسب و کارهای مبتنی بر دین، لازم است اشاره کنم نرم‌افزاری به نام «بایبِل اَپ» وجود دارد که برای معرفی و آشنایی با متون مقدس مخصوصا برای کودکان است تا بتوانند متون مقدس را به زبان ساده یاد بگیرند. در کشور خودمان برخی سایت‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند اما شاید اپلیکیشن خاصی در این زمینه وجود نداشته باشد. مدیریت اجتماعات مذهبی و دسترسی به رویدادهای فرهنگی و اجتماعی از دیگر حوزه‌هایی هستند که نرم‌افزارهای لازم برای آن تهیه شده است اما ما در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم.
 

امکان تهیه پلتفرم‌های مذهبی

معاون پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تصریح کرد: تهیه پلتفرم‌های مختلف برای معرفی اماکن مقدس و کلیساها، از دیگر مواردی هستند که جنبه مالی دارند. شبکه‌های مجازی برای تولید و انتشار محتوای دینی و پرداخت صدقه و ارسال و دریافت کمک‌های مالی نیز در این دسته جای می‌گیرند. در زمینه کسب‌ و کارهای اسلامی، پورتالی برای معرفی دانش مالی اسلامی وجود دارد و مسلمانان را به صورت دیجیتال به هم وصل می‌کند. کشور مالزی در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است. توجه به مصرف‌کنندگان مسلمان در کشورهای اروپایی نیز آماری تصاعدی پیدا کرده است و حتی برخی افراد غیرمسلمان نیز به غذاهای حلال تمایل پیدا کرده‌اند اما فعالیت ما در این عرصه تقریباً صفر است. 
 
وی در ادامه گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال 2024 سهم مسلمانان از بازار‌های مالی غذای حلال و نوشیدنی‌ها به 1/8 تریلیون دلار می‌رسد. در زمینه لوازم آرایشی حلال که در آنها از روغن خوک و الکل استفاده نمی‌شود نیز شاهد روند تصاعدی هستیم که بازار آن در سال 2022 به 54 میلیارد دلار رسید. ترکیه در زمینه صنایع دارویی حلال پیشتاز است و مشاوره‌هایی هم در این زمینه به شرکت‌های درمانی با استفاده از تکنولوژی ارائه می‌دهد. پلتفرم‌های زیادی هستند که مسافرت حلال را به شما معرفی می‌کنند و حتی می‌توانید با افرادی که تمایل دارید به مسافرت بروید. «حلال تریپ»، یک پلتفرم است که در همین راستا توسط سنگاپوری‌ها ایجاد شده است. 
 
یوسفی تأکید کرد: ارزش بانکداری اسلامی در سراسر جهان 2/7 تریلیون دلار است. مراکز رشد و نوآوری زیادی نیز در عرصه دینی و الهیاتی وجود دارند که هدف آنها ایجاد استارت‌آپ‌های اخلاقی در زمینه اقتصاد اسلامی است. در کشور خودمان فعالیت در این زمینه کم است و چند مرکزی هم که در این عرصه وجود دارند چندان فعال نیستند. موفقیت در شکل‌گیری مراکز رشد الهیاتی در گرو موفقیت در سایر بخش‌ها است و باید سرمایه‌گذاران، افراد خیر، سازمان‌های خیریه و نهادهای فرهنگی و مذهبی در این عرصه ورود پیدا کنند وگرنه فعالیت‌های ما ناقص خواهد بود. در کشور خودمان نیز نهادها و سازمان‌های مختلفی از جمله وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، خیرین، بسیج، بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و آستان قدس رضوی، از جمله نهادهایی هستند که می‌توانند به این عرصه ورود پیدا کرده و به فعالیت بپردازند.
 

لزوم بخش‌بندی مخاطبان

جهانگیر یدالهی فارسی؛ رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: سهم ما در بهره‌وری در جهان، سهم بسیار پائینی است در حالی‌که هزینه زیادی برای امور مختلف می‌شود. همچنین لازم است به نقش مفاهیم دینی در رونق بازار الهیات در جهان اشاره کنم. ما باید کلیدواژه‌های الهیاتی را به خوبی در جامعه عملیاتی کنیم و با زبان روز با مخاطبان خود سخن بگوئیم. بهره‌گیری حداکثری از تجربیات دیگران و مخاطب‌محوری از جمله دیگر مواردی است که باید مورد توجه ما باشد چون در مباحث الهیاتی، این خیلی مهم است که با چه کسی و با چه پیشینه و هدفی صحبت می‌کنیم. 
 
وی افزود: در علم الهیات وقتی متخصص الهیات، چیزهایی می‌داند و می‌خواهد اینها را به طریقی و در قالب خدماتی به مشتری ارائه دهد چون خودش در این دانش مسلط است ممکن است تعریفی از مباحث الهیاتی داشته باشد که برای مخاطب، مفهوم نباشد و ارزش بازاری نداشته باشد بنابراین باید آنها را بخش‌بندی کند همانگونه که یک املت‌فروش، مشتری را بخش‌بندی کرده و افراد مسن، جوان، ورزشکار و افراد دارای بیماری قلبی را از هم جدا می‌کند. در بازار کفش هم باید این بخش‌بندی را انجام دهیم تا محصول مناسب و متناسب با آنان عرضه شود. در حوزه الهیاتی هم باید جامعه، بخش‌بندی شود تا بتوانیم محصول مناسب را عرضه کنیم.
 
یدالهی بیان کرد: زمانی که قرار بود بانکداری الکترونیک در کشور ما شروع شود بنده در برخی از جلسات آن شرکت می‌کردم و بانک‌ها می‌گفتند از جمله مشکلات ما این است که برخی مشتریان حتی امضا ندارند و از مهر استفاده می‌کنند لذا چگونه از مشتری بخواهیم که از بانکداری الکترونیک استفاده کند چراکه ممکن است بخشی از مشتریان خودمان را از دست بدهیم بنابراین نباید تصور کنیم هشتاد میلیون نفر از جامعه ایران متخصص الهیات هستند لذا باید برای هر بخش ارزش خاصی را در نظر بگیریم و سطح بلوغ جامعه هدف نیز مورد نظر ما باشد.

 

انتهای پیام
captcha