کتاب «حکمت های عاشورایی» در دزفول نقد و بررسی شد
کد خبر: 3616020
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷

کتاب «حکمت های عاشورایی» در دزفول نقد و بررسی شد

گروه معارف: کتاب «حکمت های عاشورایی» روز گذشته 14 تیرماه با حضور دکتر محمدرضا سنگری در دزفول نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، جلسه ۱۳۹ مأخذ شناسی و مرجع شناسی کتب عاشورایی، روز گذشته، چهارشنبه 14 تیرماه به همت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورای شهرستان دزفول در کتابخانه علامه مخبر دزفولی برگزار شد.

در این جلسه که با موضوع بررسی کتاب «حکمت های عاشورایی» برگزار شد، دکتر محمدرضا سنگری تحلیل و بررسی کتاب را این گونه آغاز کرد: کتاب  «حکمت های عاشورایی» کتابی بسیار ارزشمند و بسیار لازم که جایش در عرصه پژوهش های عاشورایی خالی بود، نوشته  دکترعباس ویجویی  ملقب به دلجو، نشر سبحان، که در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسیده است، جلد اول این کتاب ۶۱۶ صفحه و جلد دوم ۲۲۳ صفحه دارد؛ جناب آقای عباس ویجویی یا دلجو، شخصیتی بسیار پویا و پرکار و مسلط بر منابع تاریخی و مقاتل است. این نویسنده پرورده حوزه و دانشگاه است و تسلط فوق العاده در زمینه مداحی و ذاکری دارد.

وی ادامه داد: این محقق مجموعه ای به اسم «روضه الذاکرین» دارد و در این حوزه سال هاست که به تدریس مشغول است و شاگردان بسیار زیادی دارد. افرادی که سوالاتی که در زمینه عاشورا دارند این کتاب را مطالعه کنند.

دکتر سنگری اظهار کرد: ما در حوزه عاشورا سوالاتی داریم، این سوالات زمینه ای را ایجاد کرده که جناب آقای دلجو این سوالات را جمع آوری کرده و کوشش کند که برای آن ها پاسخی پیدا کند. بخشی از این سوالات به خدمت آیت الله جوادی آملی داده شد که به آن ها پاسخ داده شده است و در جلد اول این کتاب عنوان شده و حکمت بسیاری از حکمت های عاشورا مطرح می شود؛ جلد دوم به ابهام ها و مفقود های دو کتاب ارزشمند لهوف و نفس المهموم پرداخته است.

این محقق ادامه داد: کتاب حکمت های عاشورایی با همین مجموعه موسسه عاشورای شهرستان دزفول پیوند دارد و نویسنده هم در جلد دوم کتابِ خود به این نکته اشاره کرده است که در زمانی ایشان تعدادی سوال را مطرح کرده و این سوالات در اختیار موسسه عاشورا قرار گرفت و با مدیریت مهندس خاضعی نیا، جمعی از خواهران و برادران در این موسسه به این سوالات پاسخ دادند و در کتابی تحت عنوان پرسش تشنگی که در موسسه عاشورا موجود است به چاپ رسید و ان شاءالله جلد سوم از مجموعه ی حکمت های عاشورایی، همین کتاب خواهد شد.

دکتر سنگری بعضی از سوالاتی که در این کتاب به آن ها پاسخ داده شده است را مطرح کرد که شاید سوال خیلی ها باشد از جمله: چرا حسین را اباعبدالله می گویند؟ حکمت نامیدن امام حسین(ع) به ابا عبدالله چیست؟ چرا شب عاشورا اباعبدالله پرده ها را پس زد و بهشت را به یاران نشان دادند؟ چرا امام حسین(ع) شب عاشورا بیعت را از یاران برداشت و گفت هر که می‌خواهد برود؟ حکمت نماز خواندن ظهر عاشورا در وسط میدان چیست و چرا امام در خیمه نماز را نخواند؟ چرا امام حسین(ع) از فرشتگان کمک نگرفت. جنیان خدمت امام حسین(ع) آمدند و عرض کردند که می خواهند امام را کمک کنند ولی امام نپذیرفت چرا؟ چرا بر امام حسین(ع) گریه می کنیم؟ حکمت بردن زنان و بچه ها را به کربلا چیست؟

در ادامه دکتر سنگری به بررسی مفصل مسئله حکمت که در این کتاب به آن پرداخته شده است، پرداخت.

ادامه بررسی و نقد این کتاب در جلسه آینده که زمان آن متعاقبا اعلام خواهد شد برگزار خواهد شد.

captcha