حمایت از کالای ایرانی؛ مطالبه اقتصادی و نگرش فرهنگی
کد خبر: 3703430
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۸
یادداشت وارده/

حمایت از کالای ایرانی؛ مطالبه اقتصادی و نگرش فرهنگی

گروه سیاست و اقتصاد ـ حمایت و خیزش عمومی مردم از خرید کالای ایرانی در نوع خود یک نوع فرهنگ است، امری که امروز برای تحقق و پویایی اقتصاد ملی کشور لازم و ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، امین درخشان، فعال فرهنگی و کارشناس حوزه رسانه امروز، 18 فروردین‌ماه در یادداشتی که به دفتر خبرگزاری ایکنا ارسال کرده، در خصوص فرمان نوروزی مقام معظم رهبری آورده است: هر ساله و با آغاز سال جدید آنچه ذهن‌ها را به خود متبادر می‌کند شعار سال است که از جانب مقام معظم رهبری اعلام می‌شود.
تجربه سال‌های گذشته به خوبی نشان می‌دهد عنوان شعار سال بعنوان مسئله اصلی و در واقع مطالبه جدی کشور در سال پیش رو است.
شاید این تلقی وجود دارد که تاکنون این شعارها اغلب زمین مانده و نتواستند آن طور که باید و شاید رنگ عملی بخود گیرد و موجب رفع مشکلات اقتصادی و ... کشور شود اما نباید فراموش کرد که اگر همین مشکلات به عنوان مطالبه جدی در قالب شعار سال بیان نشوند بطور کامل همان مشکل و نیاز اساسی کشور به ورطه فراموشی سپرده می‌شود.

نگاه به اقتصاد داخلی؛ تنها راه ممکن شرایط کنونی کشور
در چند سال گذشته که محور شعارها صرفاً و تاکیداً حمایت از اقتصاد ملی و تولید داخلی بود فعالیت‌هایی در عرصه حمایت از تولید داخل صورت گرفت اما قطعا و مسلماً کافی نیست؛ این در حالی است که شرایط کنونی کشور در عرصه داخلی و بین‌المللی ایجاب می‌کند که نگاه به اقتصاد داخلی تنها راه ممکن است که پرداختن به این موضوع بحث مفصل خود را دارد.
اما اگر به نقش و جایگاه فرهنگ در راستای شعار «حمایت از کالای ایرانی» با نگاه اجمالی بنگریم به درستی درمی‌یابیم که نقشی که حوزه فرهنگ می‌تواند در پیشبرد اهداف این شعار ایفا کند از خود اصل موضوع (شعار سال) می‌تواند مهمتر و تعیین کننده‌تر باشد، چراکه اگر این حرکت پشتوانه فرهنگی و مردمی نداشته باشد هرگز راه به جایی نخواهد برد.

خیزش عمومی مردم از خرید کالای ایرانی در نوع خود یک نوع فرهنگ است
حمایت و خیزش عمومی مردم از خرید کالای ایرانی در نوع خود یک نوع فرهنگ است، امری که امروز برای تحقق و پویایی اقتصاد ملی کشور لازم و ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
تریدی نیست که یکی از دلایل بر زمین ماندن شعار سال‌ها در عرصه اقتصادی در سال‌های گذشته به بعد فرهنگی بر می‌گردد که همواره بیان می‌شود که فرهنگ را پشتوانه شعار سال‌ها قرار دهیم اما در عمل و اجرا فرهنگ مقدمه و پیش آهنگ کار نگردید که از مهمترین دلایل به هدف نهایی نرسیدن وضعیت مطلوب اقتصاد داخلی است.

حمایت از کالای ایرانی تلاش مستمر می‌طلبد
آنچه مسلم است فرهنگ سازی در این زمینه واقعیتی انکارناپذیر است که مطالعه و بررسی دقیق جوانب آن همکاری و همیاری جمعی و عمومی مردم، دولت و تولیدکنندگان داخلی و طراحان و برنامه ریزان را می‌طلبد و باید توجه داشت فرهنگ سازی در مورد موضوعی مانند «حمایت از کالای ایرانی» در میان آحاد مردم موجد تلاش خستگی ناپذیر و مداومت دار است و از طرفی نباید انتظار داشت خیلی سریع این اتفاق بیفتند بلکه باید با پشتوانه فکری و عملی زمینه فرهنگ سازی آن را در قالب یک جریان فرهنگی و عمومی به صورت اصولی و منطقی در پیش گرفت تا نتایج آن را در درازمدت شاهد باشیم و نباید فراموش کرد امری که قرار است با فرهنگ سازی اصلاح، تغییر و نهادینه شود زمانبر اما نتیجه بخش است.

رسانه؛ از عوامل تاثیرگذار فرهنگ سازی در حمایت از کالای ایرانی
تردیدی نیست یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل در حوزه فرهنگ سازی در مقوله‌ حمایت از کالای ایرانی، عملکرد رسانه است به طوری که رسانه ‌به عنوان گسترده‌ترین جریان فرهنگی ارتباط جمعی در کشور در این زمینه می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد.
طبیعی است از اساسی‌ترین رسالت‌های هر رسانه اطلاع رسانی و جریان سازی رسانه‌ای است، لکن مقوله‌ تولید ملی و حمایت از تولید داخلی باید به عنوان یک مساله اساسی و اولویت دار در عرصه اطلاع رسانی مورد توجه اصحاب رسانه نیز قرار گیرد.
بنابراین نقش رسانه بعنوان مبدأ و ملجأ دانش و اطلاعات عمومی مردم که روزانه از طریق مختلف با آن سروکار دارند بدون تردید می تواند نقشی فوق مؤثر واقع شود.

حمایت از کالای ایرانی مورد توجه تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد
هر چند این انتظار وجود دارد که همواره دانش ایرانی مانند عرصه پزشکی، فناوری، نظامی و ... می‌تواند در همه عرصه‌ها موفقیت آمیز باشد اما در این بین مسلماً اگر کالای ایرانی نتواند رضایت و نظر مردم را جلب کند می‌تواند یکی از راه‌های عدم تحقق حمایت از خرید کالای ایرانی باشد که این موضوع باید به عنوان یکی از مؤلفه‌های اساسی و مورد توجه تولیدکنندگان داخلی و سیاستگذاران مربوطه قرار گیرد.
انتهای پیام

captcha