عزاداری در ساعت 3 و نیم صبح در خانه تاریخی سید خوشرو
کد خبر: 3749114
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲

عزاداری در ساعت 3 و نیم صبح در خانه تاریخی سید خوشرو

گروه اجتماعی: کمتر کسی در کرمان است که تعریف عزاداری خانه حاج آقا خوشرو را نشنیده باشد، نکته قابل توجه این منزل آن است که در روز تاسوعا و عاشورا تمامی هیئت‌ها و دسته‌ها مراسم عزاداری خود را از تکایا و مسجدها و حسینه‌های خود آغاز و آن را در خانه قدیمی و با صفای سید خوشرو ختم می‌کنند.

عزاداری در ساعت 3 و نیم صبح در خانه تاریخی سید خوشرو

به گزارش ایکنا از کرمان، یک روز تصمیم گرفتم که بروم و از نزدیک مراسم سحرگاه منزل آقا سید خوشرو را ببینم.
عقربه‌ها ساعت دو بامداد را نشان میداد که حرکت کردم، هوا کاملا تاریک بود، چند کوچه حوالی این منزل را فرش کرده بودند و جمعیت زیادی درب منزل منتظر بودند تا درها گشوده شوند.
رفته رفته بر جمعیت پشت در اضافه می‌شد تا اینکه نزدیک به ساعت ۳ صبح شد و درها باز شدند.
دم در نوه اقا خوشرو که خود از روحانیان و سادات و مورد احترام مردم کرمان است ایستاده بود و به همراه صبحانه به مهمان‌ها خوش آمد می‌گفت.
هرچه نزدیک به اذان صبح می‌شد، جمعیت زیاد و زیادتر می‌شد و تا قبل از اذان ظرفیت خانه تکمیل شد، صف‌های نماز در کوچه کشیده شده بود و دیگر هیچ جایی برای نشستن نبود.
مردم پشت سر هم می‌آمدند و انگار نه انگار ساعت ۳ و نیم صبح است، شور و شوق زیاد و هیچ نشانه خواب در آن‌ها دیده نمی‌شد.
جالب آن است که پس از اقامه نماز صبح، زیارت عاشورا خوانده می‌شود و پس از آن تا اذان ظهر روحانیان به منبر می‌روند و به اقامه عزای اباعبد الله(ع) می‌پردازند.
روز عاشورا ازدحام جمعیت بیش‌تر می‌شود، همسایه‌های این منزل درب خانه‌هایشان را باز گذاشته و با آب و شربت و ... از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

تاریخچه منزل خوشرو
یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) در کرمان در محله خواجه خضر در منزل خانواده خوشرو از سادات جلیل‌القدر کرمان هر ساله برگزار می‌شود.
بنیانگذار این مجلس تعزیه مرحوم آقا سیدخوشرو بود که از سادات جلیل‌القدر و مورد احترام مردم کرمان بوده و از حدود سال 1300 هجری شمسی این مجلس عزاداری را در خانه و منزل خود تشکیل می‌داد.
این مکان هم‌اکنون محل عزای خامس آل عبا(ع) و ملجا و ماوایی برای شیفتگان و علاقه‌مندان خاندان نبوت و عصمت و طهارت(ع) است.
این منزل با همه عظمت و شکوهش موقوفه خاصی ندارد بلکه همه هزینه‌های آن توسط خانواده خوشرو و همچنین از محل نذوراتی که در ایام سوگواری در طول سال علاقه‌مندان و معتقدان به روضه منزل سید خوشرو اهدا می‌کنند، تامین می‌شود.
نکته قابل توجه این منزل آن است که در روز تاسوعا و عاشورای حسینی تمامی هیئت‌ها و دسته‌ها مراسم عزاداری خود را از تکایا و مسجدها و حسینه‌های خود آغاز و آن را در خانه قدیمی و با صفای سید خوشرو ختم می‌کنند.
ساعاتی قبل از ظهر تاسوعا و عاشورا دسته‌های عزاداری یکی یکی وارد این منزل مورد احترام شده و مداح هیئت لحظاتی را به نوحه خوانی اختصاص می‌دهد و سایر اعضای دسته هم به همراه حاضران در مجلس به عزاداری می‌پردازند. اختتام تمامی مراسم عزاداری در این دو روز زیر خیمه منزل آقای خوشرو برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این مجلس نه تنها مردم کرمان بلکه مردم شهرستان‌ها و روستاهای تابعه هستند و در ایامی که این مجلس برگزار می‌شود مخصوصاً روز تاسوعا و عاشورا به علت کثرت شرکت‌کنندگان علاوه بر منزل، کوچه‌های اطراف و حتی فضای سبز نزدیک آن مملو از جمعیت عزاداران حسینی می‌شود.

captcha