طلاق؛ حلقه وصل معضلات اجتماعی
کد خبر: 3764986
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
عوامل طلاق در کرمانشاه/۲

طلاق؛ حلقه وصل معضلات اجتماعی

گروه اجتماعی ـ طلاق معضلی است که همانند زنجیر دارای حلقه وصل است و بیکاری یکی از عوامل بست این آسیب به زندگی جوانان به‌ویژه در استان کرمانشاه است چراکه این مسئله بابی برای ورود جوان به دنیایی است که تلاطم آن موجی ویرانگر را برای ساحل امن اجتماعی به ارمغان می‌آورد.

طلاق؛ حلقه وصل معضلات اجتماعی/ بیکاری باب ورود به دنیای طلاق

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، طلاق یک معضل اجتماعی است که دارای حلقه‌هایی متصل و محکم است که یک دایره کامل را تشکیل می‌دهد و این حلقه برای وصل نیامده بلکه نقش کلافی سردرگم را بازی می‌کند که انتهایش ویرانی است، زنجیره‌ای که منجر به تلاطم و موجی ویرانگر می‌شود که ساحل امن اجتماع را با مخاطرات عجیبی روبه‌رو می‌کند که کارشناسان امر از آن با عناوین مختلف به‌ویژه آسیب‌های اجتماعی یاد می‌کنند و گواه صحت امر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است که طلاق را یکی از مهم‌ترین عوامل مشکلات جامعه کنونی معرفی می‌کند و متأسفانه در استان کرمانشاه که از جمله 10 استان در وضعیت هشدار کشور در خصوص طلاق است نشان می‌دهد در مناطق کم‌برخوردار و دچار فقر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این مسئله  گریبانگیر جامعه پیرامونش است.
طلاق؛ یکی از معضلات مهم اجتماعی
حمید مسعودی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برخی از معضلات پدیدآورنده طلاق در جامعه به موارد مهمی از جمله بیکاری و فقر اقتصادی اشاره کرد و گفت: طلاق یکی از معضلات مهم اجتماعی است که وضعیت اقتصادی در آن دخیل است.
وی افزود: افزایش فقر در جامعه منجر به آسیب‌هایی می‌شود که از جمله آن‌ها طلاق است اما این مسئله خود به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بیکاری اشاره کرد.
مسعودی تصریح کرد: زوجین در صورت بیکاری نمی‌توانند در قبال حقوق و تکالیف خود پاسخگو باشند و این امر اختلاف بین آن‌ها را زمینه‌سازی می‌کند که جدایی و طلاق تنها راه رسیدن به آرامش برای آن‌ها می‌شود.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی با مهم توصیف کردن اشتغال در بحث جلوگیری از طلاق جوانان، اظهار کرد: اشتغال عاملی است که جوانان را از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای دور می‌کند و این خود تا حدود بسیاری به مرتفع شدن مشکلات زندگی از جمله جلوگیری از درگیری‌های ناشی از مباحث اقتصادی در زندگی مشترک زوجین کمک می‌کند.
حمیدی طلاق را از معضلات جامعه امروز دانست و تلاش برای حفظ و استحکام خانواده را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارشناسان و مسئولان امروز توصیف کرد.
وی تصریح کرد: دلایل بروز مشکلاتی که منجر به طلاق می‌شود تنها در مباحث اقتصادی خلاصه نمی‌شود اما مشکلاتی از جمله فقر و بیکاری در صدر دلایل عمده طلاق در جامعه است.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: با تولید کار و کاهش فقر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که از آسیب‌شناسان را نگران کرده است حل خواهد شد.
حمیدی تأکید کرد: در شرایطی که عده‌ای بیکار هستند و حتی کار ندارند و با مروری بر آمار منتشره که برای این امر مقدس(ازدواج) تمام فرهنگ‌سازی مؤثر انجام می‌شود باید تأمل کنیم که دلایل و علت‌های بالا رفتن طلاق و عدم اشتیاق جوانان برای تشکیل زندگی چیست.
در ادامه حجت‌الاسلام عباس دهقان، استاد دانشگاه آزاد اسلامی نیز پیامدهای طلاق را از معضلات اجتماعی دانست و افزود: از هم پاشیدگی کانون خانواده از معضلات مهم اجتماعی است.
وی عنوان کرد: امروز یکی از معضلات مهم اجتماعی گسترش روزافزون طلاق است و چرایی که ذهن را درگیر می‌کند نابودی کانون گرم خانواده با چه قیمتی.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تنها زوجین در این رابطه می‌توانند به یکدیگر کمک کنند و متأسفانه جوانان امروز الفبای درک و تفاهم متقابل را نمی‌دانند.
طلاق پدیده‌ای چندوجهی
‌دهقان اظهار کرد: امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات خانواده نداشتن مدیریت صحیح در زندگی است و بسیاری از اختلافات، چالش‌ها و مشاجرات که مقدمه فروپاشی خانواده‌ها است ناشی از نداشتن الگویی کامل در اداره خانواده است.
وی یکی از اموری که در شکل‌گیری و تداوم زندگی مشترک نقش برجسته‌ای ایفا می‌کند را برخورداری از حداقل تمکن مالی به‌عنوان پایه اقتصادی خانواده دانست و گفت: فقر اقتصادی ناشی از بیکاری به ثبات خانواده آسیب می‌رساند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی عواملی مانند بیکاری را در اختلال خانواده و طلاق مؤثر دانست و افزود: اختلال در معیشت خانواده موجب این دست از پیامدهای نامطلوب است.
‌دهقان اظهار کرد: خانواده همیشه و در همه حال ‌بین تمامی جوامع بشری اساسی‌ترین نهاد اجتماعی و زیربنای جوامع و منشأ فرهنگ‌هاست از این روی نباید این سیمای زیبا نقاب زشت طلاق را دربرگیرد از این روی این بنیان مقدس باید حمایت و هدایت شود تا همواره جایگاه واقعی و متعالی خود را حفظ کند چراکه حفظ این بنیان مقدس از آلودگی اجتماع جلوگیری می‌کند.
فاطمه گرکانی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز تأسف از آمار طلاق در استان کرمانشاه، گفت: متأسفانه استان کرمانشاه از جمله 10 استان در وضعیت هشدار کشور در خصوص طلاق است.

بیکاری و فقر؛ عوامل مداخله‌گر در ایجاد طلاق
وی افزود: عوامل متفاوتی می‌تواند منشأ طلاق در جامعه باشد و اگر بخواهیم در حوزه استان آن را بررسی کنیم می‌توانیم به بیکاری اشاره کنیم.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: طلاق پدیده‌ای است چندوجهی که عوامل و زمینه‌های متعددی در ایجاد آن مؤثر است که برخی در سطح کلان و برخی در سطح متوسط و تعدادی در سطح خود عمل می‌کند.
گرکانی اظهار کرد: در این بحث اگر بخواهیم به برخی از عوامل زمینه‌ساز و بسترساز ایجاد این معضل(طلاق) اشاره کنیم بیکاری و اثرات آن بر زندگی است که در پایان منجر به این آسیب خواهد شد.
وی به عواملی که پس از ازدواج منجر به طلاق می‌شود اشاره کرد و بیکاری و فقر را مثال زد و افزود: بیکاری مهم‌ترین عامل اقتصادی طلاق است.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بیکاری زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات اجتماعی است، گفت: در نظام حیات اسلامی بار سنگین زندگی در جنبه تأمین معاش بر دوش مرد است و بیکاری عاملی برای فهم دقیق مشکلاتی است که در این رابطه در زندگی به وجود می‌آید.
یکی از عوامل مداخله‌گر در ایجاد طلاق بیکاری و فقر ناشی از آن بر زندگی است به گونه‌ای که بخشی از درگیرهای خانواده و سردی‌ها در روابط به حقوق و مقام زوجین به علت جنبه‌های مالی باز‌می‌گردد و با نگاهی به برخی از پرونده‌های طلاق و تحقیقاتی که در این راستا انجام شده بسیاری از زوجین که زندگی مشترک آنان به طلاق ختم شده براین باورند که میزان و دستمزد خانواده برایشان کافی نیست و تنها اگر زوج آن‌ها کاری مناسب داشت تا بتواند حداقل‌ها را در زندگی تأمین کند شاهراه زندگی آنان به راه‌روی دادگاه خانواده و حقله وصل آنان به فصل و جدایی تبدیل نمی‌شد.
انتهای پیام

captcha