آینده مبهم فعالان قرآنی خراسان‌جنوبی/ از کمبود اعتبارات تا دردهای معیشتی
کد خبر: 3777115
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
ایکنا مشکلات چهره‌های قرآنی را بررسی می‌کند؛

آینده مبهم فعالان قرآنی خراسان‌جنوبی/ از کمبود اعتبارات تا دردهای معیشتی

گروه فعالیت‌های قرآنی- فعالان قرآنی که در واقع ویترین قرآنی جامعه هستند، نیاز به توجه بیشتر برای کاهش دردهای معیشتی خود دارند.

آینده مبهم فعالان قرآنی خراسان‌جنوبی/ از کمبود اعتبارات تا دردهای معیشتی

به گزارش ایکنا از خراسان‌ جنوبی، فعالان قرآنی در واقع چهره قرآنی جامعه هستند که هرچقدر پررنگ‌تر باشند مضامین قرآنی بهتر دیده خواهند شد.

اما این افراد که در واقع ویترین قرآنی جامعه هستند، نیاز به توجه بیشتر برای کاهش دردهای معیشتی خود دارند.

راه‌حل از بین بردن تمامی معضلات و مشکلات جامعه قرآنی، تقویت فعالان قرآنی به عنوان افرادی است که نقش بزرگی در فعالیت‌های قرآنی ایفا می‌کنند.

ناامیدی فعالان قرآنی با تضمین نشدن آینده شغلی

حجت‌الاسلام مهدی عباسی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که سر راه فعالان قرآنی بالاخص قاریان و حافظان قرآن کریم وجود دارد عدم تضمین آینده شغلی است.

وی ادامه داد: یک فعال قرآنی وقتی که به رتبه‌های قاری قرآنی می‌رسد متاسفانه برای تامین هزینه‌های زندگی با مشکلات مالی مواجه می‌شود لذا مجبور است برای تامین معیشت برای اجرای برنامه قرآنی نرخ مشخص کند و گاه نرخ‌های عجیب باعث شده تا دید مردم نسبت به جامعه قرآنی عوض شود.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: اگر قاری و حافظ قرآن تامین شغلی داشته باشد و برای معیشت مشکلی پیش رویش نباشد آن وقت وظیفه اصلی در امورات قرآنی که ترویج مفاهیم قرآنی است را بدون هزینه انجام می‌دهد.

عباسی اظهار کرد: در جمهوری اسلامی و در کشوری که بر اساس قرآن و مفاهیم قرآنی پایه گذاری شده حتما باید برای معیشت چهره‌های قرآنی گامی برداشته شود ضمن اینکه در احادیث و روایات به این نکته اشاره شده که به قاریان و حافظان قرآن از بیت‌المال مسلمین سهمی پرداخت شود.

وی افزود: پس در اسلام به این مسئله مهم اشاره شده و ما باید در راستای رفع این مشکل به عنوان مسئولین قرآنی قدمی برداریم.

نبود اساتید کشوری و بین‌المللی، سنگی سر راه چهره‌های قرآنی

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: دوره‌های قرآنی در استان با توانمندی‌های فردی و استفاده از ظرفیت اساتید قرآنی استانی تا کسب رتبه‌های استانی بسیار خوب فعالیت می‌کنند اما برای اینکه یک حافظ یا قاری قرآن بتواند به رتبه‌های کشوری و بین‌المللی برسد حتما باید از اساتید در همین سطح استفاده ببرد.

عباسی ادامه داد: متاسفانه مشکل اصلی سر راه چهره‌های قرآنی، عدم وجود اساتید کشوری و بین‌المللی است و به علت دوری استان از تهران گاه امکان دسترسی وجود ندارد و یا اگر دسترسی وجود داشته باشد به جهت مقطعی بودن به نتیجه مطلوب و دلخواه نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: اگر قرار است بین چهره‌های قرآنی استان چهره کشوری و بین‌المللی داشته باشیم حتماً باید امکاناتی برای حضور این اساتید برجسته فراهم شود تا چهره‌های قرآنی استان به نحو مطلوب و عالی استفاده کامل ببرند.

کمبود کادر متخصص قرآنی؛ معضل بزرگ خراسان‌جنوبی
حسن سلمانی، رییس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به وضعیت اعتبارات قرآنی استان، گفت: علی رغم کمبود اعتبارات قرآنی نسبت به سایر بخش‌ها، تلاش می‌کنیم به منظور بازدهی بیشتر و استفاده بهینه از این اعتبارات، جهت‌دهی مناسبی به این اعتبارات بدهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، یکی از کمبودهای اصلی در استان، کادر متخصص قرآنی است، اظهار کرد: بر این اساس، رویکرد اداره امور قرآنی در زمینه هزینه‌کرد اعتبارات قرآنی، بیشتر به این سمت و سو رفته است و تلاش می‌کنیم تا برگزاری آموزش‌های عمومی قرآن کریم توسط مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، بیشتر به صورت خودگردان صورت گیرد.

رییس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: مکاتبه در خصوص اختصاص مکان به مؤسسات، تشکل‌های قرآنی و خانه‌های قرآن، جذب اعتبار و برگزاری دوره سه روزه مدیریت فعالیت‌های قرآنی و تلاش در راستای تشکیل اتحادیه مدغم کشوری از فعالیت‌های اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی و اتحادیه قرآنی بوده است.

سلمانی یادآور شد: برنامه‌ریزی برای تشکیل صندوق قرض‌الحسنه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان و پیگیری مشکلات قرآنی نابینایان استان و تهیه قرآن به خط بریل با کمک خیرین قرآنی از دیگر فعالیت‌های اتحادیه بوده است.

آینده مبهم فعالان قرآنی خراسان‌جنوبی/ از کمبود اعتبارات تا دردهای معیشتی
بیمه شدن ۱۳۰ ‌فعال قرآنی در خراسان‌جنوبی

ناصر نبی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از بیمه شدن ۱۳۰ ‌فعال قرآنی این استان خبر داد.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ فعالان قرآنی را بیمه می‌کند به این صورت که ۸۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در خراسان‌جنوبی 270 نفر از فعالان قرآنی متقاضی بیمه بوده‌اند که از این تعداد ۱۳۰ نفر از فعالان قرآنی بیمه شدند.

نبی‌زاده ادامه داد: فعال قرآنی به مربیان و اساتید قرآنی گفته می‌شود که در یک هفته حداقل ۱۵ ساعت تدریس در مؤسسات قرآنی داشته باشند.

وی یادآور شد: افرادی نیز که در رشته‌های مسابقات قرآن اوقاف، رتبه‌های اول تا سوم را در مرحله استانی و کشوری کسب کرده‌اند به عنوان فعالان قرآنی شناخته شده و می‌توانند ثبت‌نام کنند.

تربیت حافظ و قاری برجسته؛ نیازمند اقدامی فرهنگی با برنامه‌ریزی بلند مدت

ابوالقاسم لطفی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بیرجند نیز به ایکنا اظهار کرد: متاسفانه امروزه در زمینه قرآن و آموزش آن بسیار ضعیف عمل شده است.

وی با بیان اینکه هدف ما این است که جامعه را قرآنی کنیم و این امر نیازمند همت بالایی است، افزود: ۴۸ موسسه و خانه قرآن در شهر و مناطق روستایی بیرجند فعال هستند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بیرجند با تاکید بر ضرورت ترویج آموزش‌های قرآنی، یادآور شد: تربیت حافظ و قاری برجسته نیازمند اقدامی فرهنگی با برنامه‌ریزی بلند مدت است.

گزارش از زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha